Fast føde

Sjarmtroll

Glad i forumet
Vil babyene deres ha fast føde? Her har jeg prøvd alt mulig, men hun nekter å spise. Alt fra grøt, frukt, middager, smoothie... hun nekter å spise. På natten våkner hun hver time eller annenhver time for hun vil ha pupp, så jeg tenker hun ikke får nok mat på kvelden selv om jeg prøver med alle mulige triks jeg har. Det blir en negativ opplevelse for oss begge.

Vi har forsøkt innføring av fast føde siden 4 mnd (hun er nå 7 mnd). Noen som har tips? Begynner å bli veldig utslitt av mangel på søvn. Får aldri ringt hs da de aldri har åpne telefontider når jeg har mulighet å ringe...

Hun liker grøt og fruktmos

Middag et så som så, mildt sagt....

Har du prøvd å BLW? At hun får spise på egenhånd? Kan prøve med noe enkelt først som mais og hirsepops. Det var veldig populært her å la han få spise selv :)

Har du prøvd å BLW? At hun får spise på egenhånd? Kan prøve med noe enkelt først som mais og hirsepops. Det var veldig populært her å la han få spise selv :)
Er ikke mais den type mat som kan sette seg i halsen? Sorry at jeg blander meg inn, men BLW bør tilpasses barnets alder

Her ville hun ikke ha moset frukt, men bittesmå biter (som jeg knuser )av mango og banan likte hun... Ellers har ikke jeg noe råd enn å vente med fastføde, også starte prøvingen igjen om en stund :)

Hun liker grøt og fruktmos

Middag et så som så, mildt sagt....
Har prøvd fruktmos, men det går ikke ned. Hun lager grimaser og spytter det rett ut og kniper munnen igjen etter en smakebit.

Har ikke prøvd det, men hun har ikke tenner. Også liker hun i hvertfall ikke biter i maten.

Her ville hun ikke ha moset frukt, men bittesmå biter (som jeg knuser )av mango og banan likte hun... Ellers har ikke jeg noe råd enn å vente med fastføde, også starte prøvingen igjen om en stund :)
Har prøvd banan, eple og pære. Ingenting som funker. Er så trøtt og sliten av å ikke få sove på natten fordi hun gnur og bare skal ha pupp :( går ut over forholdet til meg og samboer og alt...

Er ikke mais den type mat som kan sette seg i halsen? Sorry at jeg blander meg inn, men BLW bør tilpasses barnets alder
Jeg mente ikke mais som i mais, men sånne som ligner på ostepop som er laget av mais og hirse som smelter på tungen. :)

Hun trenger ikke å ha tenner for å klare å spise selv :) hvis du googlet og leser litt om BLW så kan du se om du vil prøve det. :)

Spiser skive med leverpostei (får en og en bit i hånden og putter i munnen selv), litt smoothie, banan og bittelitt middaf:-) Hun virker ikke til å være overbegeistret over å bli matet med skje, så tenker å muligens prøve en mild versjon av BLW, kanskje kombinert med ordinær mating, men vil vente til hun sitter selv i tripptrappen:-)

Her kjører vi en kombo av mating og BLW. Hun får grøt og smoothie, og spiser brødskive med leverpostei (får halve skiver og styrer det selv), kokt potet/gulrot i staver, blomkål, brokkoli, melon i store biter, halve bananer og kavring. Og så er jo den babyostepopen en hit :D

Fikk faktisk snakket med helsestasjonen og fikk høre at ammingen har blitt en ond sirkel. Jeg ammer mer på natten enn på dagen og det gjør at hun blir mindre sulten på dagtid som fører til at hun nekter å spise. Hun anbefalte å kutte ned på ammingen på natten.

Her har søtpotetmos med en god del morsmelk vært en løsning for å få i gang mating. Maten smaker godt og kjent med morsmelk i. Så det er et tips da. Og hirsegrøt med morsmelk. Ellers så har jeg brukt babyfeeder med biter av alskens - melon, brokkoli, kokt gulrot, brødskive m. pålegg, og frukter av ulike slag. Bare for å bli vandt til nye smaker. Han blir helt fra seg hvis det er biter eller klumper av ting. Det skal helst være flytende. Derfor er det veldig kjekt med en sånn babyfeeder for å bli vandt med smak. Det synes han er underholdende når vi sitter og spiser.

Fikk faktisk snakket med helsestasjonen og fikk høre at ammingen har blitt en ond sirkel. Jeg ammer mer på natten enn på dagen og det gjør at hun blir mindre sulten på dagtid som fører til at hun nekter å spise. Hun anbefalte å kutte ned på ammingen på natten.
Jeg har ammet 4 ganger på natten frem til forrige uke. Da var mini 7 mnd. Så begynte vi med at mannen gav smokk ved 03-ammingen. Og det fikk vi bukt med etter tre fire netter. Nå er det "bare" 3 amminger om natten. 22 - 01 og igjen 05. Så tenker vi at vi prøver samme metode kl 01.
Ellers så vil jeg jo tro at det ordner seg litt av seg selv etter hvert! I utviklingssprang så er det noen som rusker mer på natten. Synes det var voldsomt å bruke ordene "ond sirkel" - for de trenger i perioder mer kos og nærhet på natten uten at det er noe galt eller at man har påvirket det noe med å mate mye natt og lite dag.. Det styrer som regel ungene selv. Men tips om du er veldig sliten er å kutte ut ett av måltidene slik beskrevet over.

Jeg har ammet 4 ganger på natten frem til forrige uke. Da var mini 7 mnd. Så begynte vi med at mannen gav smokk ved 03-ammingen. Og det fikk vi bukt med etter tre fire netter. Nå er det "bare" 3 amminger om natten. 22 - 01 og igjen 05. Så tenker vi at vi prøver samme metode kl 01.
Ellers så vil jeg jo tro at det ordner seg litt av seg selv etter hvert! I utviklingssprang så er det noen som rusker mer på natten. Synes det var voldsomt å bruke ordene "ond sirkel" - for de trenger i perioder mer kos og nærhet på natten uten at det er noe galt eller at man har påvirket det noe med å mate mye natt og lite dag.. Det styrer som regel ungene selv. Men tips om du er veldig sliten er å kutte ut ett av måltidene slik beskrevet over.
Jeg får prøve å kutte et av måltidene på natt. Det blir nok utfordrende siden jeg må ta meg av det siden mannen begynner tidlig på jobb og hun nøyer seg ikke med smokken, da er det bare å stå opp.

Jeg har tilsvarende problem.. full ammer så si enda.. babyen er 7.5 mnd. Kan spise litt smaksprøver men bare hvis hun får spise dem selv i form av blw.. prøver jeg å gi med skje er det full protest.. syns også det er slitsomt da hun tydelig trenger mer næring og krever flere ammingen spesielt iløpet av natten men også dagtid.. har snakket med hs. Hun mener jeg bare skal fortsette å gi blw å la henne styre det selv og fortsette å prøve med grøt osv daglig. Hvis det fortsatt var lite fast føde ved 9 mnd kontroll var det et "problem".. hva hun legger i det er jeg ikke helt sikker på..

jeg har desverre ikke noen tips. Men du er ikke alene..

Nei, som nevnt over så tror ikke jeg heller du er alene. Det er jo slik at det anbefales å fullamme til 6 mnd. Og siden jeg tviler få babyer fikser det med mat sånn over natta så er det nok mange som ikke har begynt å spise ordentlig når de er 7 mnd. Dessuten så skal jo morsmelk være hovednæringen frem til ett år. Er i alle fall anbefalt. Nå er det jo ikke noe som er fasit.... Vi startet litt smaksprøver fra 5 mnd. Og tar det helt i minis tempo. Er uansett bare snakk om uker før babyene finner ut av det og ikke foretrekker puppen lengre. Så det ordner seg uansett om man "tar en kamp" og avvenner om natten - eller det kommer naturlig av seg selv. Bare viktig å gjøre det man selv kjenner seg komfortabel med. Tenker jeg :)

Nei, som nevnt over så tror ikke jeg heller du er alene. Det er jo slik at det anbefales å fullamme til 6 mnd. Og siden jeg tviler få babyer fikser det med mat sånn over natta så er det nok mange som ikke har begynt å spise ordentlig når de er 7 mnd. Dessuten så skal jo morsmelk være hovednæringen frem til ett år. Er i alle fall anbefalt. Nå er det jo ikke noe som er fasit.... Vi startet litt smaksprøver fra 5 mnd. Og tar det helt i minis tempo. Er uansett bare snakk om uker før babyene finner ut av det og ikke foretrekker puppen lengre. Så det ordner seg uansett om man "tar en kamp" og avvenner om natten - eller det kommer naturlig av seg selv. Bare viktig å gjøre det man selv kjenner seg komfortabel med. Tenker jeg :)
Godt jeg ikke er alene. Nettene er bare forferdelig tunge. Å være våken hver gang hun vil ha pupp som da varierer mellom hver time til annenhver time. Dette har pågått i flere uker. Måtte bruke tillegg en periode, så derfor ble jeg anbefalt å begynne med fast føde ved 4 mnd. Har altså prøvd med grøt, frukt og grønnsaks-/fruktmos i 3 mnd. Tenker å gi opp å gi middag for nå, men fortsette å gi kveldsgrøt og se om hun etterhvert vil ha det. Eventuelt prøve litt blw.

Back
Topp