Fast føde

ToBlirSnartTilTre<3

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Når planlegger dere å begynne med fast føde og hvorfor?

Prøver å vente til 6 måneder men mulig vi begynner før om melka ikke er nok.

Det er så lettvint og deilig med pupp at vil vente så lenge som mulig med fastføde :) Men det blir nok noen smaksprøver fra 4-5mnd, så tar vi det derifra.

Med mindre lille viser veldig stor interesse for mat før, så blir det nok rundt 6 måneder, kanskje litt frukt/grønt litt før.
Hun har akkurat blitt 3 måneder, og har begynt å slite med en del luft om natta igjen. Så tenker det er greit å ikke utsette tarmene helt enda så lenge det ikke er behov for det.

Last edited:
Vi begynte da hun ble 4 mnder. Litt smaksprøver hver dag. Hun har vist stor interesse for det hittil så kommer nok til å fortsette med det:)

Begynner nok med litt smaksprøver når snuppa blir 4 mnd. Har laget mangomos og most potet blandet med mm som ligger klar i isbitformer i fryseren. Det blir fortsatt fullamming noen måneder til

Blir isåfall bare litt frukt og grønt før 6 mnd tror jeg ☺ tar det litt som det kommer!

Vi prøvde grøt smaksprøver, men så ble han syk, så vi stoppet. Ser an litt før vi starter igjen. Han er 4-5 mndr nå. Får veie litt og se hvor ofte han vil ga pupp, når virus er over.

Starter med frukt nå som han er 4 mnd. Men kun smaksprøver. Han har sjønt det og spytter ingenting ut. Så vis dette fortsetter så gir eg frukt og grønsaker 1-2 mnd før vi begynner med grøt :)

Begynner med smaksprøver på ca 4 mnd tenker jeg. Grøt hvis han har behov for det en gang etter 4 mnd (begynner å spise hyppig på natta f.eks).
Skal til lege i dag for å få rekvisisjon til allergitest da han har noen lignende tegn som storebror på melkeproteinsallergi. Vil vite om han er allergisk før vi begynner med mat, og før jeg endrer kostholdet til hele familien;)

Vi skal til helsesøster igjen nå i slutten av august, og hun mente sist vi var der at vi kunne vente i vertfall til den timen før vi begynner såpass vi får prata litt om det da, da er han jo nærmere 5 mnd og tenker jeg fullammer Ihvertfall til da, om ikke enda lenger :)

Følger anbefalingene og fullammer til 6 måneder. Lille klumpen er nesten 8kg og 3.5 måned, så har nok melk til han. :)

Skal kjøre babystyrt mattilvenning så fast føde blir introdusert når han selv viser interesse for det vi spiser, etter fylte 6 måneder. Da får han spise den maten vi spiser med en gang. :) Grønnsaker, frukt, brødskiver og middag. :)

Vi begynte nettopp med litt smaksprøver på grøt fordi hun plutselig har sovet dårlig og vaset masse på natta og bare gulper hvis hu får mer mme. Hun er 16 uker til søndag, så 3.5 mnd da. Begynte vel på denne tiden med storesøster også.

Her fullammes det enda, men får litt grøt til fast til hver kveld å smaksprøver :-)

Er vel ikke fullamming hvis det får fast grøt hver kveld:p
Åssen gikk tilvenningen til grøt?:) hvor lang tid brukte dere på å øke mengden?:)

Følger anbefalingene og fullammer til 6 måneder. Lille klumpen er nesten 8kg og 3.5 måned, så har nok melk til han. :)

Skal kjøre babystyrt mattilvenning så fast føde blir introdusert når han selv viser interesse for det vi spiser, etter fylte 6 måneder. Da får han spise den maten vi spiser med en gang. :) Grønnsaker, frukt, brødskiver og middag. :)

Syntes det virker spennede med den babystyrt mat tilvenningen:)

Back
Topp