Fast føde

Oktoberjenta

Elsker forumet
Når tenker dere å begynne med dette? Begynner man tidligere med det når babyene får mme? Har jo lest at man kan begynne når de er rundt 3mnd, men spurte hs og hun sa 4mnd. Har litt lyst å prøve å gi henne litt smaksprøver på noe frukt kanskje.. Men blir det for mye for magen allerede? Hun er rett over 3mnd og får mme. Hun drikker kun 100-135ml 5-6ganger i døgnet, så hun har vel ikke behovet for det helt enda tror jeg. Hva tenker dere?

Hvis du har en glad og fornøyd baby som sover søtt om natta og vokser bra så ville jeg kanskje ventet til minst 4 måneder! :) Før var jo anbefalingen 6 mnd før man begynte med smaksprøver, men kan fort bli litt forfjamset rundt alt dette med ny forskning og slikt:)

Her har vi begynt. Han blir 4 mnd 19.januar. (Kom 12 dager før tiden). Har også tenkt at man kan begynne før, siden jeg gir mme. Har i grunnen funnet ut at jeg har lyst til å vente med fast føde nå som jeg har begynt litt med det. Hvem skulle tro det? Oppdaget for et styr det egentlig er, bare med å finne rutiner, når det skal gis for at han ikke skal få vondt i magen og hvor mye jeg tør gi av gangen. Er så mye enklere å bare gi mme hver gang :P men han har nå begynt å spise over 200 ml hver 3-4 time, og er ikke i grunnen det litt mye? Spør bare etter en gang på natta, så sånn sett er det jo litt roligere da.
Begynte å gi velling på kvelden i går, men blir ikke full flaske før om noen dager. Gir tynn grøt med litt frukt i til lunsj. Bruker Holle sin risgrøt og hirsegrøt om hverandre. Leste på en nettside at man bare skal introdusere en matvare av gangen. Stemmer det? Her har vi prøvd litt for å se hva som fungerer, og funnet ut at pure og frukt funker best egentlig, men synes ikke det metter så mye da. Noen som vet om Holle har tilsatt jern og mineraler? Ser ikke sånn ut på pakken. Vet Nestle har det, men vi kjører melkefritt her pga mistanke om melkeallergi. Håper noen hjelpe meg med svar :)

Takk for linkene:)
Men hva begynner man med å gi da? Akkurat hva man vil bare at man prøver få ting om gangen? Syns det virker så gøy med å gi fast føde jeg, men blir sikkert mye gris og kommer til å synes det er lettere å gi flaske hehe. Men ja hun virker jo fornøyd på det hun drikker nå og sover faktisk hele natten som oftest, så får vel vente litt jeg da

Har begynt å gi mine fast føde når de har passert 3,5 mnd tidligere ca.. de fikk begge mme. Nå ammer jeg, og han sover 8-9 timer om natta, så det virker ikke som behovet er der men i fra 4 mnd kommer jeg til å prøve meg frem :)

Jeg har såvidt begynt littegrann, av den enkle grunn at jeg gjerne vil ut å trene og han ikke tar flaske. Fremover vil han få en liten smakebit av tynn grøt eller fruktmos av pappan 1-2 gang i uka mens jeg er ute å trener.

Storebror fikk sviskemos fra 3 mnd, men han ble delammet og var plaget av forstoppelse uten at malt fungerte.

Jeg hadde middagsbesøk av en dame som fikk barn på 70- og 80-tallet her om dagen. Da var anbefalingene å gi grøt fra 6 uker o_O:eek:

Hun er 3 mnd, kan vi begynne litt smått? Inatt sovnet hun kl 03, våknet 04 og skulle ha mat og sovnet igjen kl 05 *gjesp*. Hun sovner veldig sent om kveldene(nettene) :o

Vi begynte å gi lille frøkna grøt da hun var 3 mnd, men dette på grunn av lav vektoppgang! Hun får mme i tillegg! Har også prøvd most banan:-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Her har jeg såvidt begynt å gi litt grøt før leggetid fungerer kjempe bra! Både på soving, og magen! Får mme ellers

Når tenker dere å begynne med dette? Begynner man tidligere med det når babyene får mme? Har jo lest at man kan begynne når de er rundt 3mnd, men spurte hs og hun sa 4mnd. Har litt lyst å prøve å gi henne litt smaksprøver på noe frukt kanskje.. Men blir det for mye for magen allerede? Hun er rett over 3mnd og får mme. Hun drikker kun 100-135ml 5-6ganger i døgnet, så hun har vel ikke behovet for det helt enda tror jeg. Hva tenker dere?

Jeg som ikke ammer, har fått anbefaling fra hs å introdusere ved 4 mnd ;) er jo bare snakk om 1-2 hele teskje til å begynne med..så øke litt etter en uke :)

Vi begynte ved 3,5 mnd. Behovet var der ved 2,5 mnd da han våknet hver time for mat på det verste, men en liten babymage er så absolutt ikke moden for mat ved 2,5-3 mnd alder så vi strekte det så lenge som mulig.

Til å begynne med fikk han litt velling i kveldsflasken sin, så gikk vi gradvis over til vanlig grøt. Prøvde fruktmos, men det ble han forstoppet av.

Nå er han straks 5 mnd og får en porsjon grøt til kvelds, ellers kun mm. :-)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Hva er velling? Finner ingenting i butikken som heter det.. Er det bare tynn grøt?:oops:

Jeg laget det selv til storebror. Kjøpte tut med stor splitt-åpning (3+ het den til avent) og hadde noe skjeer 4-mnd grøt i en stor flaske Nan. Han fikk dette fra ca 3,5 mnd alder (han ble delammet).

tror ikke vi begynner før ca 4 mnd :) delammer, men hovednæringen er mme

Jeg laget det selv til storebror. Kjøpte tut med stor splitt-åpning (3+ het den til avent) og hadde noe skjeer 4-mnd grøt i en stor flaske Nan. Han fikk dette fra ca 3,5 mnd alder (han ble delammet).
Jeg lagde ekstra hull i 1-tut som jeg bruker til velling siden den likevel er på utløpsdato. Men lurer på om jeg fikk for mange eller at det ble for stor åpning? For han suger litt og så vil han ikke ha mer. Prøvde flere ganger men han ble så sur. Så jeg lagde en ny flaske med bare litt grøtpulver i, og brukte 2-tur, og det funket. Så i morgen skal jeg og kjøpe 3+ tut så for vi prøve å se om det går. Takk for tipset :)

Jeg lagde ekstra hull i 1-tut som jeg bruker til velling siden den likevel er på utløpsdato. Men lurer på om jeg fikk for mange eller at det ble for stor åpning? For han suger litt og så vil han ikke ha mer. Prøvde flere ganger men han ble så sur. Så jeg lagde en ny flaske med bare litt grøtpulver i, og brukte 2-tur, og det funket. Så i morgen skal jeg og kjøpe 3+ tut så for vi prøve å se om det går. Takk for tipset :)

3+ tutene til Avent (de gamle iallefall) var slik at du må vri den rett i munnen, den har nemlig 3 forskjellige flows, alt ettersom hvilken del du har mot nesen (var merket med I, II og III på de gamle iallefall) Genialt :) (og det er forskjell på 3 og 3+, vanlig 3 har små hull mens 3+ har denne spalten/splitten)

Hva er velling? Finner ingenting i butikken som heter det.. Er det bare tynn grøt?:oops:
Jeg klippet bare litt hull i en vanlig tutt til flaska, fant aldri større åpning som klarte å få igjennom vellingen.. hadde 1-2 målekopper med grøt oppi i stede for melkepulver :)

3+ tutene til Avent (de gamle iallefall) var slik at du må vri den rett i munnen, den har nemlig 3 forskjellige flows, alt ettersom hvilken del du har mot nesen (var merket med I, II og III på de gamle iallefall) Genialt :) (og det er forskjell på 3 og 3+, vanlig 3 har små hull mens 3+ har denne spalten/splitten)
Fant 3+ tut i går og prøvde med velling i dag og funka som bare juling :) han fikk litt vondt i magen dakar, så må tydeligvis ikke ta full flaske enda..

Back
Topp