Fast føde baby på 5 og halv måned.

lykkeligpåsteanden

Andre møte med forumet
Når begynte dere med fast føde på daglig basis og hvor store porsjoner?
Jeg har gitt litt grønnsak og frukt i isbit porsjoner av og til. Baby på 5 og halv måned liker mat men jeg har ikke gitt mat hver dag og er ikke rutinert.
 
Begynte ved 6 mnd. Gav da brødskiver, egg, lapper, grønnsaker og kjøtt (type BLW).

Har gått myyyye egg i den ungen :p
Hun har bare fått spist det hun greide, også fikk hun amme etterpå.
 
Min lille begynte ved 4 mnd. Han ville ammes hver 1-2 time gjennom hele døgnet. Så vi fikk det rådet fra hs.
Startet med 1 ts rundt lunsjtider. Økte etter noen dager til 2 ts. Økingen gikk ganske naturlig da han etter 3/4 dager syntes det var veldig godt og ville ha mer. Vi var vel oppe i en liten porsjon (ca 50-75mL) etter 2 uker eller noe. Økte deretter til 2 måltider, og har nå 2 måltider på 100-150 mL + et mellommåltid på ca 50 mL. Han er litt over 6 mnd.
Gir grøt, smoothien, frukt smaksprøver og allergener. Har akkurat begynt å venne seg til litt andre konsistenser (eggerøre og hjemmelaget peanøttsmør). Jobber også med større ting, men han er ikke så interessert:)
 
Min lille begynte ved 4 mnd. Han ville ammes hver 1-2 time gjennom hele døgnet. Så vi fikk det rådet fra hs.
Startet med 1 ts rundt lunsjtider. Økte etter noen dager til 2 ts. Økingen gikk ganske naturlig da han etter 3/4 dager syntes det var veldig godt og ville ha mer. Vi var vel oppe i en liten porsjon (ca 50-75mL) etter 2 uker eller noe. Økte deretter til 2 måltider, og har nå 2 måltider på 100-150 mL + et mellommåltid på ca 50 mL. Han er litt over 6 mnd.
Gir grøt, smoothien, frukt smaksprøver og allergener. Har akkurat begynt å venne seg til litt andre konsistenser (eggerøre og hjemmelaget peanøttsmør). Jobber også med større ting, men han er ikke så interessert:)
Presiserer - har egentlig latt han styre økingen. Vil han fortsatt ha mer/virker ivrig etter at det er tomt, øker jeg neste gang med litt. Han sier ifra når han er mett. :)
 
Tusen takk for svar! Jeg fikk beskjed om å øke porsjoner og gi mat to ganger for dagen. Jeg er fremdeles på én grønnsak om gangen. Igår fikk han potet og slet skikkelig med fordøyelsen, så jeg blir usikker på om han er klar for maten. Nå har han begynt å tygge på nippelen også så lurer på om jeg skal begynne med biter. Får forskjellige signaler fra tassen så blir skikkelige usikker..
 
Back
Topp