FAST FØDE

sosana

Andre møte med forumet
Hva, hvor mye og hvor ofte gir du? Sover hun/han bedre om natten etter etablering av fast føde i tillegg til amming/MME [emoji4]

Last edited:
Vi har ennå ikke introdusert fast føde. Venter til i hvert fall over nyttår. Skal på helsestasjon og tenkte derfor å høre med helsesøster om anbefaling.
Men sånn som vi har det nå så tror jeg vi introduserer når mini er 5 måneder.

Har ikke startet ennå, lille er rett over 4 mnd. Jeg fullammer og han sover nå rundt. Har masse nok melk og han har bikket 8 kg, så her venter vi så lenge vi kan :) smaksprøver skal han få etterhvert.

Vi fikk beskjed fra HS om å begynne pga liten vektoppgang til tross for tette måltider døgnet rundt. Lille blir 4 mnd på nyttårsaften. Begynte med en teskje grøt på kvelden for en uke siden og har økt gradvis. I går var det to-tre spiseskjeer. Hun sover litt lenger den første økten (5-6 timer), men det er ikke veldig stor forskjell enda. Satser på at det blir bedre etter hvert som vi øker porsjonene.

Jeg har økt fra et par skjeer fruktmos til større porsjon på dagtid. I starten gikk det fint, men nå har hun blitt veldig treg i magen. Det gjør meg så usikker på om jeg burde gi sviskemos for å få fart på det, eller om det blir hardt for fordøyelsen. Merker at hun er litt plaget av det. Hun er 5 mnd. Synes det med fast føde er veldig vanskelig.... Akkurat nå heller jeg mot å gi kun mme med mye malt i.

Jeg har økt fra et par skjeer fruktmos til større porsjon på dagtid. I starten gikk det fint, men nå har hun blitt veldig treg i magen. Det gjør meg så usikker på om jeg burde gi sviskemos for å få fart på det, eller om det blir hardt for fordøyelsen. Merker at hun er litt plaget av det. Hun er 5 mnd. Synes det med fast føde er veldig vanskelig.... Akkurat nå heller jeg mot å gi kun mme med mye malt i.

Anbefaler å mikse en sviske med potet og mose! Funker supert, uten at det blir for mye svisker på en gang.

Vi har prøvd oss litt. Har gått helt fint både med velling og bittelitt tykkere. Problemet er jo sugerefleksen, så ser ut som om ungen har bada i grøt etterpå haha!

Vi har ikke gitt grøt hver dag, og han har alltid sovet godt om natta. Men nå er det noen dager siden siste grøtfest, siden ting har gått i ett her med operasjon og sånn. Og det vi da har merka, er at han har våkna flere ganger om natta og ikke roa seg før han har fått melk. Veit ikke om det har noe sammenheng, men noe må det jo være. Så idag starter vi med grøt hver dag, så satser på det hjelper :)

Lille her er 4mnd idag og vi har smakt litt på sviskemos en uke nå, har ikke merket noe endring på magen. De siste dagene har han fått to-tre skjeer og han er som før i magen :)

Har planer om å vente til 6 mnd om vi fortsatt klarer fullamming og han følger vektkurven sin slik han har gjort til nå :) Han har dessuten sovet sammenhengende 9 timer siden han var 2,5 mnd så tenker det er en god pekepinn på at han har det bra. Tarmen er nok ikke helt klar for fast føde, så venter heller med glede da. Tenker da å begynne med grøt når han er 6 mnd, og blande ut med morsmelk. Tenker å gi smaksprøver tre ganger i starten da. Ellers har jeg kjøpt med en brukt Avent blender så blir noe smoothies og sånt etterhvert :D :D

Back
Topp