Fast avføring

LilleM.M

Andre møte med forumet
Etter at babyen min på 5mnd fikk grøt har hun fått fastere avføring, noe jeg skjønner er normalt. Men de siste dagene har det rett og slett bare vært èn stor, litt hard bæsjeklump... og ser at hun må presse ekstra hardt for å få det ut.
Hun får morsmelk etter grøten, men er usikker på om hun får i seg nok væske allikevel? Bør jeg gi henne noe mer væske, og når kan jeg evt gi henne vann, kokt/ikke kokt?
 
Vi har akkurat hatt det likt. Vi ga først svisker også måtte vi på malt. Plutselig slapp det. Er nok bare vanlig hard i magen


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Etter at babyen min på 5mnd fikk grøt har hun fått fastere avføring, noe jeg skjønner er normalt. Men de siste dagene har det rett og slett bare vært èn stor, litt hard bæsjeklump... og ser at hun må presse ekstra hardt for å få det ut.
Hun får morsmelk etter grøten, men er usikker på om hun får i seg nok væske allikevel? Bør jeg gi henne noe mer væske, og når kan jeg evt gi henne vann, kokt/ikke kokt?
Hei! Som du selv sier så er det helt normalt at avføringen blir mer hard og mer konsistent etter oppstart med grøt.. Da er det kjempeflott at du ammer i tillegg. Du kan evt. gi vann i tillegg for å tilføre ekstra væske, evt. gi litt fruktmos( eks. pære) for å stimulere fordøyelsen. Dersom dere har vanlig kommunalt vann, er det ikke nødvendig å koke vannet. Kommunalt vann kontrolleres regelmessig bl.a. for bakterier. Fordøyelsen vil gradvis tilpasse seg de nye matvarene som barnet introduseres for, og dette vil igjen gjøre det lettere å få kvittet seg med avføring. Fortsett med morsmelk, da morsmelken inneholder gode enzymer som har god innvirkning på barnets fordøyelse. Lykke til videre! Hilsen Elin
 
Back
Topp