Farskapserklæring..

LemonPie

Forelsket i forumet
For oss som ikke er gift må far undertegne en erklæring på at han er barnets far. I utgangspunktet har barnet arverett til sin far fra unnfangelsestidspunktet. Er man gift får man automatisk farskap til alle barn konen får. (enten man er det eller ikke.....haha). Så dette betyr mao at våre "uekte barn" (veldig stygt ord forresten....) ikke har arverett til sin far før han har undertegnet. Skulle noe skje med far før fødsel blir barnet arveløst?

Sist fikk vi ikke et sånt skjema før etter fødselen, men man kan visst få det før også. Noen som har skrevet allerede? Fått det på helsestasjonen? Mye rart man tenker på om dagen gitt.....

Syns å huske at sist gang iallefall signerte sambo noen papirer på NAV før barnet var født,og så signerte han noen andre som sykepleieren kom med etter gutten var født[:)] syns å huske at de var farskapspapir begge to..

Det stemmer at det er skjemaet de må signere etter fødselen som er erklæringen på farskapet. Før dette er gjort har ikke ugift far noen "rett" til barnet. Men det er det jeg mener, at da har kanskje ikke barnet "rett" etter sin far heller? Derfor burde man kanskje ordne dette asap? Skal til jordmor 16. okt. Skal høre om de har skjema der...

ORIGINAL: Auliana

Vi har fylt ut allerede og sendt inn. Skjemaet for erkjennelse av farskap får du hos JM på helsestasjon, eller NAV. Skjemaet må underskrives av både mor og far, samt et vitne, som kan være jordmor eller noen på NAV. Om man gjør dette før fødsel, behøver ikke far å fylle ut erkjennelse av farskap på sykehus.
signerer bortsett fra at vi ikke har undertegnet enno, men har det liggende å de blir underskrevet snart,,,

Vi fikk det skjemaet hos JM. Har skrevet på det og skal levere det hos JM på neste time. Heilt sykt kor mange skjema man ska vær nødt te å fyll ut.

Jeg fikk tilbud om å gjøre dette hos jm [:)]
Så dette blir ordnet neste gang jeg har time [:)]

Jeg trodde at om mor og far bodde sammen som registrerte samboere så gikk dette automatisk? At retten er lik som hos gifte?

her fekk eg det da eg var med jormord første gang og ho har orginalen som skal sendes til der eg føder vi fekk ein kopi som vi skal ta vare på.

Da vi var på ordinær ultralyd, spurte vi om dette. Og da fikk vi beskjed om at det skrev vi under på når baby`n kommer til verden.

ORIGINAL: litefrø

Jeg trodde at om mor og far bodde sammen som registrerte samboere så gikk dette automatisk? At retten er lik som hos gifte?

i følge min jm så har det ingenting å si om man er samboere.. man må være gift eller skrive under på en farskapserklæring...

Back
Topp