Fars rettigheter?????

desember <3 <3 <3

Forelsket i forumet
Hei.
Kan noen hjelpe meg her??
Vi har en diskussjon her om hva som er fars rettigetre ved fødsel, da tenker jeg på fri fra jobben. Hvor lenge kan far ta fri med lønn etter fødselen? Også rett til fri uten lønn?

Jeg vet at det er forskjellig fra firma til firma, men hva er vanlig?

Takker på forhånd for alle svar!!

Jeg er usikker her, men prøver å svare som best jeg kan.

Jeg mener han har krav på to uker fri etter fødsel, men det er heller uvanlig at han får lønn disse to ukene... Her jobbet mannen min 50% i fire uker, og fikk 50% lønn den måneden.

ORIGINAL: *Ønsker*oss*

Hei.
Kan noen hjelpe meg her??
Vi har en diskussjon her om hva som er fars rettigetre ved fødsel, da tenker jeg på fri fra jobben. Hvor lenge kan far ta fri med lønn etter fødselen? Også rett til fri uten lønn?

Jeg vet at det er forskjellig fra firma til firma, men hva er vanlig?

Takker på forhånd for alle svar!!

Han har krav på 2 ukers omsorgspermisjon etter fødselen, disse 2 ukene må tas ut innen 4 uker etter fødselen.

Det er opp til bedriften om han får lønn eller ikke.

Be han sjekke personalhåndboka.

Mange av mennene deres som får bet for de 2 ukene?? Min kjære får ikke det, men han jobber ikke i det offentlige da..

ORIGINAL: yv85

Mange av mennene deres som får bet for de 2 ukene?? Min kjære får ikke det, men han jobber ikke i det offentlige da..

Min får betalt og vi får full lønn også ikke bare NAV satsen. Alt betalt av bedriften. Vi jobber altså ikke i det offentlige.

ORIGINAL: yv85

Min får ikke... han er ansatt i privat bedrift.
Surt, men sant...

De har krav på to uker fri men det er uten lønn. Arbeidsplassen velger selv om de vil betale lønn i perioden men det er ikke et krav!

Back
Topp