Fars rettigheter

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Hei!
Er det noen her som vet hvordan man SKAL gjøre det, med hensyn til loven, ang samvær med far, når han bor 2-3 timer unna der barnet og jeg bor?

Kontakte familievernkontoret og få en skriftlig avtale, og reisekostnadene skal vel deles mellom dere prosentvis etter inntekt.

Har snakka med familievernkontoret, å de sa at hvis jeg sender henne fra meg når hun er så liten, (10 mnd) så kan det bli varnevernssak.. så derfor jeg spør her, om noen vet noe om det.

Da er det vel han som skal komme til dere for å få sett barnet ;) Ta det gjennom familievernkontoret, de kjenner lovverket og kan komme med anbefalinger i firhold til din situasjon:)

Ja, det jeg har sagt til han, men han nekter for at det jeg sier er sant, så derfor blir det vanskelig for meg å vite hva jeg skal gjøre, jeg vil jo gjerne at hun skal bli kjent ned faren sin. Om jeg skal vente med å sende henne dit til vi har vært på familievernkontoret, å få han forbanna, eller om jeg skal sende henne dit å slippe sure miner.. jeg vil jo overhode ikke risikere noe barnevern inni bildet heller.

Det anbefales å trappe opp til overnattingssamvær gradvis, og dersom du fremdeles ammer er det jo ikke særlig praktisk med overnatting uansett.​
Anbefaler at du foreslår ENTEN samvær hvor du kommer på besøk med barnet i helgen, enten på dagsbesøk eller overnatting, litt avhengig av hva dere kan få til (venneleilighet, ekstra rom, familie, hotell), eller at han kommer på besøk til dere - det er IKKE forventet at du skal sende barnet fra det så lenge, så tidlig, SPESIELT ikke om BF og barnet ikke har bodd sammen tidligere (kjenner jo ikke bakgrunnshistorien her).​

Jeg ventet med samvær til etter mekling, og da hadde far i tillegg bodd med oss. Dersom det er lang ventetid er det flere muligheter ift mekling, og alle som har lov til å mekle kan gi anbefalinger:)

Back
Topp