Farmor

bea_84

Betatt av forumet
Oktoberfruene 2018
Hei.
jeg har en datter på 1 år og 10 mnd, vi har ett nært familieforhold med besteforeldre på begge sider da begge bor innen 5 minutters gåing.
Datteren min er første barnebarn på begge sider, og svigermor har alltid ville holde og bære en del. Når datterene min begynte å gå og ville leke ønsket svigermor bare at hun skulle sitte på fanget og kose. Sånn som jeg ser det er det grunnen til at datteren min ikke har villet bli holdt av farmor en stund nå. Med tiden har det bare blitt verre og verre til tross for at farmor har skjerpet seg med kosingen og sier at hun ikke gjør det lenger. Datteren min har blitt passet av farmor minimum 3 dager i uken i snart ett år, men dette har ikke blitt bedre, nå gråter hun og sier nei når hun ser farmor. Når hun er der på dagen nekter hun at farmor skal ta henne opp fra vognen når hun har sovet, og i går toppet det seg da hun prøvde å bite henne. 
Dette er en helt uholdbar situasjon og overhode ikke slik jeg kjenner datteren min. Jeg tror overhode ikke at svigermor behandler datteren min dårlig og at det er derfor det situasjonen er som den er.
Jeg har hele tiden trodd at det kommer av all denne kosingen og bæringen, svigerfamilien på sin side tror det kommer av at jeg og svigermor ikke har noe særlig forhold. Ikke fordi vi misliker hverandre men fordi vi rett og slett ikke snakker samme språk. Jeg er ikke helt enig i dette.
Svigermor blir kjempe lei seg noe jeg skjønner godt. Men jeg er av den oppfatningen at man ikke skal tvinge barna til å gå til noen, og vil respektere når datteren min sier nei. Jeg tolker det bare som at hun ikke ønsker å gå til farmor, ikke at hun hater henne (noe farmor tror).
Det hele ender med at min mann faktisk blir irritert på datteren vår og meg (meg fordi han tror jeg hater hans mor...). Jeg har sagt at jeg ikke hater henne, og at han ikke kan bli sur på oss. Datteren vår som ikke er 2 år engang kan ikke være ansvarlig for farmors følelser.
Jeg vil som sagt ikke tvinge datteren min, men hun må jo være der når jeg er på jobb. Så målet mitt er at det skal bli litt bedre.
Noen med tips, råd eller lignende?

Hva med å prøve å forbinde farmor med noe godt? F.eks. at farmoren kan gi henne litt saft/juice eller noe annet dere vet hun liker godt når dere kommer dit? Men bare at dere gjør dette over en liten periode :)

Jeg kjenner meg litt igjen her. Leste en kjempe fin artikkel på familieverden her; http://www.familieverden.no/Utvikling/Barn-generelt/Barns-intimgrenser/
Mannen og jeg tok dette opp med farmor, og minner henne på det da hun glemmer det, og nå har de fått et mye bedre forhold. I stede for at farmor kommer løpende og renner ned ungen med klemmer etc da de ser hverandre så får han nå albuerom. Var vansklig for henne å skjønne hva vi mente, men nå som han heller kommer til henne å gir klemmer, og ikke hyler som besatt når han ser ho, så er hun fornøyd hun også! (Han har aldri reagert sånn på andre, så tydelig at hun gikk han litt på nervene!)

Back
Topp