Farlige myter om influensavaksine for gravide

Jeg skal til legen om to uker og tenker å ta den da. Godt med en oppklaring rundt myter, og jeg har faktisk ikke tenkt at det er så viktig og alvorlig!
Det jeg er bekymret over er at jeg kjenner noen som tok den (som ikke er gravide), og som ble ordentlig dårlig etterpå, typ influensa dårlig. Siden jeg ikke kan huske sist jeg hadde influensa er jeg redd for å blir dårlig. Men det er vel da kanskje ikke farlig dårlig?? Bare "slitsomt"?

Det er ganske vanlig å få bivirkninger som muskelømhet, hodepine og trøtthet. Jeg følte meg litt slapp, men ikke syk. Influensavaksinen inneholder ikke virus som kan formere seg, så det er ikke mulig å bli influensa syk av denne. Alt av medisiner eller behandling som gis til gravide skal igjennom veldig strenge krav til sikkerhet, så det er ikke farlig nei :-)

Jeg ble litt øm i armen, og følte jeg brygget på noe når kvelden kom. Dagen etter var det borte og ømheten i armen forsvant i løpet av dagen. Gikk veldig fint å ta den altså :)

Med en 2-åring i barnehagen og mye sykdom det siste året har både jeg, mannen og svigerforeldrene mine tatt vaksina. Vi hadde en helt forferdelig jul i fjor, med lungebetennelser og mye forkjølelser. Vi tar ikke den sjansen i år, og jeg orker ikke influensa på toppen av alt jeg går gjennom pga graviditeten.

Jeg tok samme vaksine da jeg gikk med førstemann og det var vel verdt det!

Takk for god informasjon!! Ikke tenkt på dette før jeg leste denne tråden, men ringer nok legen i morgen! ;)

må man ha legetime for å ta den?
Etter å ha hatt lungebetennelse 3 ganger i fjor vinter tenker jeg det er lurt å følge det rådet...

må man ha legetime for å ta den?
Etter å ha hatt lungebetennelse 3 ganger i fjor vinter tenker jeg det er lurt å følge det rådet...

Her er det sånn at legekontoret har faste dager i uka etter vanlig arbeidstid hvor de setter vaksiner. Vet også at helsestasjonen både her og i nabokommunen tilbyr vaksinen. Ofte at man må bestille tid eller at det iallfall er innenfor et visst tidspunkt...

Jeg tok den i dag. Merker ikke noe som helst annet enn litt muskelømmhet/-stivnet... Kjennes ut som jeg har hatt en aldri så liten treningsøkt :)

Fant en annen tråd her inne om influensa vaksine, og ble ganske forskrekket. Jeg vil ikke ta fra noen retten til å ha en egen mening, men ettersom jeg er en fagperson på dette området, føler jeg et ansvar for gjøre et forsøk på å informere og svare på noen av mytene.

Min bakgrunn: doktorgrad i immunologi, hvordan immunsystemet fungerer normalt og reagerer på sykdom og vaksiner.

Myte 1: Det er ikke noe poeng å vaksinere mot "ufarlige" sykdommer som influensa (eller meslinger osv, argumentet er det samme). Det er ikke farlig å få influensa som gravid, det er bare ubehagelig og upraktisk å ligge syk.

Svar: Med gode vaksiner og god behandling, er mange sykdommer i dag mye mindre farlige enn før. Men det er fortsatt noen som blir alvorlig syke og dør av disse sykdommene (f.eks. influensa). I noen tilfeller vet vi endel om hvem som har høyest risiko for å bli alvorlig syke, og kan tilby ekstra tiltak som sesongvaksinen for influensa. Gravide har et naturlig dempet immunsystem og dette gjør at de står svakere til å håndere infeksjonen. Risikoen for å få alvorlige komplikasjoner som lungebetennelse er høyere. Vi vaksinerer ikke for at folk skal slippe å ligge med tett nese i en uke, men for å redde liv og helse.

Myte 2: Jeg har aldri vært syk før, eller syk under andre svangerskap, så jeg blir sikkert ikke syk denne gangen.

Svar: Som gravid, er immunsystemet naturlig dempet for å legge tilrette for fosteret, men dette gjør risikoen for å bli syk av smitte høyere. Dette gjelder influensa på samme måte som matforgiftning etc som mange her er bekymret for.

Myte 3: Vaksiner kan være farlige, både for mor og foster

Svar: Kravene til sikkerhet, trygghet og få bivirkninger vs. god virkning er enda strengere for vaksiner enn er for vanligke medisiner, ettersom de gis til friske mennesker. De anbefalingene som gis både internasjonalt og nasjonalt kommer fra omfattende medisinske studier. Influensavaksinen anbefales ikke i første trimester, altså er ikke risikoen lav nok til at den trykt kan gis til alle gravide. Derimot anbefales vaksinen på det sterkeste for alle gravide i andre og tredje trimester.

Jeg har tatt vaksinen i dag, og håper at mange av dere andre gjør det samme. Og så håper jeg at de som fortsatt er skeptiske eller lurer på noe, snakker med fastlegen sin om dette.

Jeg kopierer og legger inn innlegget ditt på min termingruppe. Håper du syns det er greit. Tusen takk for at du legger ut dette, veldig nyttig og omtenksomt at du bryr deg om andre gravide :Heartbigred

Jeg kopierer og legger inn innlegget ditt på min termingruppe. Håper du syns det er greit. Tusen takk for at du legger ut dette, veldig nyttig og omtenksomt at du bryr deg om andre gravide :Heartbigred

Koselig og flott at det kunne være til hjelp! Selvfølgelig bare å bre budskapet. Som forsker føler jeg et visst ansvar for å opplyse der jeg har fagkunnskap. Det er ikke alltid dette er godt nok tilgjengelig for folk, og det kan det bli skumle misforståelser ut av.

Jeg skal ta vaksinen, må bare finne et tidspunkt som passer mht jobb.

Men kan man ta vaksine mens man allerede er skikkelig forkjøla?

Back
Topp