Amen til dere to. Å si det ikke er normal oppførsel for hund og spesielt på hans/hennes territorie, er tull. Man skal aldri gå mellom en hund som angriper eller blir angrepet, nettopp av den grunn.Jeg synes ikke det er greit eller hyggelig jeg heller, men det er nå en gang slik at dyr er dyr, de har instinkter og de har følelser og de har atferd som er naturlig for dem. Både generelt og rasespesifikt.
I mange tilfeller kan man trene hunder av med det ene eller det andre, og holde kontroll på dem for det meste. Men en svært lydig hund er fremdeles en hund, og man kan aldri stole 100% på dem. Det preker man om barn og hund, og det gjelder hund og andre dyr også.
I tillegg var dette også inne på det denne hunden anser som sitt territorie, og en del hunder er territorielle. Dette skulle ikke skjedd, det er både barn og hunds feil, og gjennom dem foreldrenes feil.
Gutten gjorde en feil, og jeg vil skylde på foreldrene hans i dette tilfellet. At de ikke har unnskyldt seg for hendelsen, er uakseptabelt. Å erstatte katten med ny anser jeg som hjerteløst, men erstatning synes jeg de burde komme med. Hadde gått bort til de og tatt meg en prat. De burde lære gutten sin hvordan man opptrer blant dyr, hva som er greit og ikke. Han skulle aldri vært alene om ansvaret så ung (synes jeg).
Alle dyr har instinkter, følelser og så sant eierne har vært ansvarlige med oppdragelsen, så vet den godt når den har gjort noe galt.
Så da kommer spørsmålene, hvordan reagerte hunden når den innså at den hadde bitt guttungen? Hvordan var oppførselen rett før og etter hendelsen?
I mine øyne hadde dette ikke skjedd om ikke gutten hadde tatt katta inn på hundens territorium.
Det handler ikke om at "det bare er en katt" når den blir tatt, den er "lovlig vilt" for andre rovdyr enten man liker det eller ei når man faktisk velger å la den gå ut døra.
Her er det eneste rette at de som eier hunden kommer og beklager for tapet og evnt tilbyr en ny katt.