Farlig nabohund

Bkno2920172

Andre møte med forumet
I går drepte nabohunden kattungen vår. Nabogutten plukket opp katten vår utenfor gjerdet og løftet den over i sin hage, da angrep hunden hans katten og drepte den. Gutten, som kanskje er ti år gammel, prøvde å gå imellom og ble selv bitt. En annen nabo var vitne og måtte kjøre gutten til legevakten da ingen av foreldrene vår hjemme.
Kattungen vår lå død i hagen deres i hele går, men ingen har vert borte til oss verken med katten eller en beklagelse for at katten er død. Er ikke det normal folkeskikk? Er det urimelig å forlange at hunden blir avlivet? Vi har en liten knert på 4 år, å jeg synes ikke det er noe stas å ha en hund i nabolaget som dreper katter og biter barn.
Hva tenker dere?

Anmeld det. Politiets jobb å ta dette videre.

Hadde i allefall anmeldt! Har en hund bitt en gang, så kan den bite igjen :/
Og en slik en er skummelt å ha rundt barn! Hunden bet jo familien sin, for å uprovosert ta en bitteliten kattunge!

Ja, jeg er veldig skeptisk til å ha en sånn hund i nabolaget...
Syns også foreldrene kunne tatt kontakt med oss, de vet jo at det er vår katt da ungene deres har vert her mange ganger for å kose med kattungen. Det ble sikkert mye styr i går med legevakt å sånn, så kanskje de tar kontakt idag.

Hadde aldri turt å ha en sånn hund. Spesielt i nærheten av barn.
Da jeg var lita hadde vi en omplasseringshund som var kjempesnill med mennesker, men aggressiv mot alle andre dyr. Han angrep nabohunden og jaga nabokatta, så han måtte avlives. Mine foreldre turte ikke ha han i tilfelle noen gikk i mellom i et angrep og da selv ble bitt.
Vi hadde et godt forhold til naboene og min far hjalp til med å få nabohunden behandla for bittskader. Det skulle bare mangle!

Håper naboene dine tar kontakt. Jeg mener det er normal folkeskikk med en beklagelse (og eventuell erstatning) når noen av deres har gjort noe galt.
Håper det gikk bra med nabogutten! Tøft av han å gå mellom!

Mulig jeg får huden full.. men.. Var hunden agresiv? For det kan jo ha vært et uhell. Om den så var agresiv, så ligger det veldig naturlig for hunder som ikke er trent på katt og ville jage å ta de. Det var vel kanskje heller ikke noe sjakk trekk å la gutten ta med katten over. Men med det sagt, så uten å vite situasjonen og hvordan hunden har reagert/oppført seg så er det vanskelig å forlange at hunden skal avlives. Om man tydelig har sett den gå i svart og ga full f i at et familiemedlem har blitt bitt, så hadde jeg ikke vært i tvil. Men igjen, vanskelige å vite.

Det jeg derimot hadde forlangt er en unnskyldning av eiere. Med et tilbud om å erstatte katten om det er ønskelig. Og da kanskje fått vite hvordan situasjonen ble oppfattet og gjort meg en vurdering ut fra det.

Du skriver ikke noen alder på barnet. Men jeg hadde uansett ikke latt mitt barn ha ansvar for hunden for om vi var borte. Uansett størrelse.

Samtidig tenker jeg at dere står faktisk helt fritt til å anmelde. Hadde nok vurdert det selv dersom ingen tok kontakt med dere. For det er for dårlig. I tillegg vil politiet ha en rapport på det dersom noe skulle skje igjen senere.

Mulig jeg får huden full.. men.. Var hunden agresiv? For det kan jo ha vært et uhell. Om den så var agresiv, så ligger det veldig naturlig for hunder som ikke er trent på katt og ville jage å ta de. Det var vel kanskje heller ikke noe sjakk trekk å la gutten ta med katten over. Men med det sagt, så uten å vite situasjonen og hvordan hunden har reagert/oppført seg så er det vanskelig å forlange at hunden skal avlives. Om man tydelig har sett den gå i svart og ga full f i at et familiemedlem har blitt bitt, så hadde jeg ikke vært i tvil. Men igjen, vanskelige å vite.

Det jeg derimot hadde forlangt er en unnskyldning av eiere. Med et tilbud om å erstatte katten om det er ønskelig. Og da kanskje fått vite hvordan situasjonen ble oppfattet og gjort meg en vurdering ut fra det.

Du skriver ikke noen alder på barnet. Men jeg hadde uansett ikke latt mitt barn ha ansvar for hunden for om vi var borte. Uansett størrelse.

Samtidig tenker jeg at dere står faktisk helt fritt til å anmelde. Hadde nok vurdert det selv dersom ingen tok kontakt med dere. For det er for dårlig. I tillegg vil politiet ha en rapport på det dersom noe skulle skje igjen senere.
Gutt på kanskje 10 år, står det.

Personlig ville jeg absolutt anmeldt dersom familien ikke bad om unnskyldning eller så. En ting er om de stiller seg ansvarlig for situasjonen, og sånne ting, men om de ikke bryr seg med hva hunden driver med, så tenker jeg at anmeldelse er heelt innafor..

Gutt på kanskje 10 år, står det.

Personlig ville jeg absolutt anmeldt dersom familien ikke bad om unnskyldning eller så. En ting er om de stiller seg ansvarlig for situasjonen, og sånne ting, men om de ikke bryr seg med hva hunden driver med, så tenker jeg at anmeldelse er heelt innafor..
Og det er jeg helt enig i. Det er nå normal folkeskikk å snakke sammen om noe har skjedd. Det være seg om det er noe som egentlig er helt harmløst eller noe så kjedelig som dette. Tar de ikke kontakt så hadde jeg også anmeldte, som tidligere skrevet.

Og det er jeg helt enig i. Det er nå normal folkeskikk å snakke sammen om noe har skjedd. Det være seg om det er noe som egentlig er helt harmløst eller noe så kjedelig som dette. Tar de ikke kontakt så hadde jeg også anmeldte, som tidligere skrevet.

Ja altså, var bare den øverste delen som var myntet på deg [emoji28] Altså, om alderen på nabogutten. Resten var ment generelt til selve innlegget. :)

Mannen min har idag snakket med politiet, å de sa at han ikke kunne anmelde dersom det ikke var hans barn som var blitt bitt og fordi hunden var på 'egen' eiendom. Han kunne derimot sende en bekymringsmelding.
Han var også borte til naboene for å høre hva som skjer, Men de var ikke hjemme, bare gutten og hunden, som forøvrig stod å knurret ved siden av gutten.
Jentungen deres som har vert her mange ganger å kost med katten har tidligere sagt at hun var redd for at katten skulle gå inn i deres hage da hunden deres var veldig overbeskyttende.
Vi er ikke sure på de på grunn av katten, eller fordi gutten tok katten over i deres hage, men vi ønsker ikke å ha en hund som dreper katter eller biter barn rundt oss. Og forventer i det minste at de kommer og sier ifra til oss når de vet det er vår katt. Vi fikk jo vite det av noen andre naboer, og så senere over gjerdet at der lå katten våres helt skambitt!
Hvor aggressiv hunden er vet jeg ikke, men i følge den andre naboen kom hunden løpende med en gang den så kattungen og bet den i filler. Han sa også at han selv ikke turte gå inn hagen til hunden da den bet gutten. Tror det var gutten selv som gikk kontroll på den. Han ble bitt i hånden, og det var visst en hel del blod, men mannen min sa at han hadde en helt enkel bandasje på hånden nå når han var borte, så det kan ikke ha vert veldig alvorlig...

Ja altså, var bare den øverste delen som var myntet på deg [emoji28] Altså, om alderen på nabogutten. Resten var ment generelt til selve innlegget. :)
Skjønte det [emoji6] Det er dessverre en del av sånne små detaljer (men kanskje viktige) som går meg litt hus forbi [emoji85]

Mannen min har idag snakket med politiet, å de sa at han ikke kunne anmelde dersom det ikke var hans barn som var blitt bitt og fordi hunden var på 'egen' eiendom. Han kunne derimot sende en bekymringsmelding.
Han var også borte til naboene for å høre hva som skjer, Men de var ikke hjemme, bare gutten og hunden, som forøvrig stod å knurret ved siden av gutten.
Jentungen deres som har vert her mange ganger å kost med katten har tidligere sagt at hun var redd for at katten skulle gå inn i deres hage da hunden deres var veldig overbeskyttende.
Vi er ikke sure på de på grunn av katten, eller fordi gutten tok katten over i deres hage, men vi ønsker ikke å ha en hund som dreper katter eller biter barn rundt oss. Og forventer i det minste at de kommer og sier ifra til oss når de vet det er vår katt. Vi fikk jo vite det av noen andre naboer, og så senere over gjerdet at der lå katten våres helt skambitt!
Hvor aggressiv hunden er vet jeg ikke, men i følge den andre naboen kom hunden løpende med en gang den så kattungen og bet den i filler. Han sa også at han selv ikke turte gå inn hagen til hunden da den bet gutten. Tror det var gutten selv som gikk kontroll på den. Han ble bitt i hånden, og det var visst en hel del blod, men mannen min sa at han hadde en helt enkel bandasje på hånden nå når han var borte, så det kan ikke ha vert veldig alvorlig...
Da utifra hva du beskriver, så i mine ører så er det nok kanskje en hund som skulle vært avlivet eller hos noen andre som kan gi annen stimuli. Hvorpå kanskje den ikke hadde fått det behovet for å vokte så ekstremt lenger..

Har selv hatt hund. Og det hadde ikke vært akseptert her ihvertfall. Ikke en hund jeg ville hatt i live, med mindre man kunne gjort noe for å endre på adferden.

Altså, at en hund tar en katt er rent innstinkt og har ingenting med at hunden er farlig å gjøre, at gutten på 10 ble bitt er også "naturlig" ettersom han gikk i mellom, antageligvis uten å vite hva han gjorde.

En beklagelse er virkelig på sin plass men å kreve avlivning mener jeg er å overreagere og å være redd for hunden trenger dere nok ikke være[emoji5]

Hvis de ikke kom i dag så hadde jeg gått bort og spurt om de manglet folkeskikk og empati. Og at når hunden deres hadde drept et kjæledyr så går man bort med kjæledyret, forteller hva som er skjedd og beklager.
Så hadde jeg videre sagt at jeg kom til å anmeldte hendelsen og be om å få hunden avlivet. Jeg synes det er uansvarlig å ha en hund som går etter andre dyr eller folk. Gjerder kan hoppes over, bånd kan slites og dører kan smettes forbi. En hund som lever i en samfunn med mennesker skal være tam og sosialisert.

Og så ville jeg snakket med gutten, han kan jo ikke ha det så godt.

At hunder angriper katter er ikke uvanlig. Og stikker man hånden mellom hunden og katten i et angrep kan man gitt bli bitt slik som gutten ble. Det betyr ikke at hunden er aggressiv mot mennesker eller mente å bite gutten. Da hadde gutten vært betydelig mye mer skadet!

Det var jo helt idiotisk av gutten å løfte kattungen inn dit. Men barn er barn og tenker ikke alltid konsekvenser. Men jeg håper det blir tatt en alvorsprat med ham fordi om. Mtp hunden og mulige hendelser som kan skje om man gjør slikt.

Jeg håper naboene tar kontakt og ner om unnskyldning og tilbyr erstatning. Det er det minste man kan gjøre.

Og jeg beklager tapet av lille pusen deres, slikter alltid trist!

At hunder angriper katter er ikke uvanlig.

Jeg synes faktisk ikke det er greit.

Å lære hunden at de ikke skal angripe andre dyr har vært en helt selvfølgelig del av oppdragelsen til hundene jeg har hatt. Man lærer jo til og med jakthunder å feks bare jage/skremme men ikke røre. Og det går fint an å lære å ikke jage også. Fra ville ulver til tamme hunder er mange instinkter regulert.

Og for de som ikke synes det er så "farlig med bare ei katte": Hva skjer når en hund sliter seg og et lite barn står med en katt på armen? Da er det ikke greit å bare unnskylde det med at det er vanlig for hunder og ta katter.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være vanlig med hunder som angriper katter, jeg hadde aldri godtatt det fra en av våre hunder. Det er dårlig sosialisering fra eier sin side, rett og slett. De skal jo kunne leve i de samme nabolagene uten å ta livet av hverandre hvis noe skjer og de stikker av! [emoji52]

Jeg synes faktisk ikke det er greit.

Å lære hunden at de ikke skal angripe andre dyr har vært en helt selvfølgelig del av oppdragelsen til hundene jeg har hatt. Man lærer jo til og med jakthunder å feks bare jage/skremme men ikke røre. Og det går fint an å lære å ikke jage også. Fra ville ulver til tamme hunder er mange instinkter regulert.

Og for de som ikke synes det er så "farlig med bare ei katte": Hva skjer når en hund sliter seg og et lite barn står med en katt på armen? Da er det ikke greit å bare unnskylde det med at det er vanlig for hunder og ta katter.

Jeg synes ikke det er greit eller hyggelig jeg heller, men det er nå en gang slik at dyr er dyr, de har instinkter og de har følelser og de har atferd som er naturlig for dem. Både generelt og rasespesifikt.

I mange tilfeller kan man trene hunder av med det ene eller det andre, og holde kontroll på dem for det meste. Men en svært lydig hund er fremdeles en hund, og man kan aldri stole 100% på dem. Det preker man om barn og hund, og det gjelder hund og andre dyr også.

I tillegg var dette også inne på det denne hunden anser som sitt territorie, og en del hunder er territorielle. Dette skulle ikke skjedd, det er både barn og hunds feil, og gjennom dem foreldrenes feil.

I mine øyne hadde dette ikke skjedd om ikke gutten hadde tatt katta inn på hundens territorium.

Det handler ikke om at "det bare er en katt" når den blir tatt, den er "lovlig vilt" for andre rovdyr enten man liker det eller ei når man faktisk velger å la den gå ut døra.

Her er det eneste rette at de som eier hunden kommer og beklager for tapet og evnt tilbyr en ny katt.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være vanlig med hunder som angriper katter, jeg hadde aldri godtatt det fra en av våre hunder. Det er dårlig sosialisering fra eier sin side, rett og slett. De skal jo kunne leve i de samme nabolagene uten å ta livet av hverandre hvis noe skjer og de stikker av! [emoji52]

De aller fleste hunder vil jage katter, man hører sjeldent om at det går galt fordi katter som oftest er mye raskere enn hunden og derfor går det som regel greit. Her tok gitten en liten kattunge som ikke hadde samme forutsetningene for å løpe fra inn til hunden, altså hundens område, da er det naturlig at det ikke gikk bra. Desverre. Har selv hatt flere hunder og de var gost sosialiserte men de jaget fortsatt katten til naboen[emoji5]

Back
Topp