Farlig med ultralyd?

Knøtta

Flørter med forumet
Gubben og jeg hadde egentlig avtalt å ta tidlig ultralyd mellom uke 12-13. Men når jeg snakket med han tidligere, hadde han ombestemt seg, og mente at det kunne være livsfarlig for barnet om vi tok ekstra ultralyd?
 
Lurer på hvor han har fått dette fra?

Nå i dag er det mange som tar tidlig ultralyd (og gjerne flere ganger) for å se at alt er bra med den lille og av nysgjerrighet. Jeg har selv gjort det... Og har aldri hørt noe om at det er farlig, hvertfall ikke livsfarlig.. Leger henviser jo til og med til tidlig UL hvis det skulle være noe spesielt.. Så en ekstra ultralyd skal nok ikke gjøre noe skade :)
 
Han mener han har fått det fra legen (vi har samme fastlege), men hun nevnte ikke noe om det da vi var på kontroll, og vi sa at vi ønsket tidlig ultralyd. Men jeg har fått snakket med han om det igjen nå, og vi er enige om å bestille en time til tidlig ul privat når jeg kommer hjem på torsdag, så lurer på om det bare var noe han fikk for seg, i og med at han er på fest med sine nære venner der konene er litt "husmødreaktig" :) 
Skal uansett høre med gynekologen selv, hvor farlig det kan være med ultralyd :)
 
Husker at det for noen år siden var snakk om det, men de klarte vel aldri å bevise det, såvidt jeg husker. Uansett vil jo det være hvis man tar utrolig mange ultralyder. Er jo mange av oss som har risikosvangersap, og som dermed er ofte på sykehuset og tar ultralyd. Tror ikke de hadde gjort det så ofte om det var livsfarlig ;-)
 
Det er vel som jeg har forstått ikke bevsilig farlig. Men pga at man ikke helt vet a eller b anbefales det ikke å ta ultralyd bare for å ta ultralyd.
Men de siste årene har man jo også forstått at det kan reduseres med stråling og alikevel få bildene..

Men selv hadde vi en del ultralyder forje svanger pga plutselige dager uten spark osv samt at jeg hadde 3 ultralyder før uke 18 pga historikk i familien med åpen buk og svanger utenfor livm. Totalt sett med en 3d ultralyd hadde vi sikkert en 6-7 ultralyder iløpet av svanger og min prins har ingen bevislige skader på dette.
Han ligger langt framme for alderen og er j****** aktiv, men ikke sånn adhd aktiv :P.. ha ha

 
Back
Topp