Farlig med topptur?

ilu

Elsker forumet
Januar 2017
Junilykke2018
Jeg var ute å gikk en topptur i går på ca 5 timer, er 13 uker på vei. Hadde ingen problemer annet enn at jeg ble bilsjuk på kjøringen til og fra, men det har vært vanlig hele graviditeten. Derimot fortsatte jeg å kaste opp i går kveld og våknet kvalm med ubehag i magen i dag.

Skal på ul på fredag men er jo redd for at jeg har gjort noe veldig dumt :( Har forøvrig vært aktiv hele veien så burde ikke være noe sjokk for kroppen.

Er det bare kroppen sin måte å si ifra at jeg skal ta det litt med ro?

Var forøvrig på ul når jeg var 8+6 og så en liten bamsemums med bankende hjerte.

Last edited:
Det er jo helt ufarlig med aktivitet, så det er nok heller at kroppen er sliten og sier i fra.... Er nok helt i orden med lille i magen :)

• Liker
Reactions: ilu
Så lenge du ikke har vært på veldig store høyder så skal det ikke være noen problemer. I Norge er det ingen fjell som er store nok til å utgjøre en risiko med tanke på høyde.

"Gravide skal ikke oppholde seg og spesielt ikke overnatte i ekstreme høyder. Om det ikke er et risikosvangerskap kan man sannsynligvis sove i opptil 3000 moh uten særlige problemer, men ikke høyere enn det, se Altitude Medicine. Turer til toppen av Kilimanjaro er helt utelukket for gravide."
Kilde: http://www.reiseklinikken.no/reiser_gravide.asp

Håper at formen kommer seg. Og skulle ønske jeg klarte å vær like sporty som deg. :)

Det går sikkert bra :)

Har vært på to toppturer tidligere i svangerskapet (ca uke 6 og 9), og mamma spurte om jeg blir med på en når de kommer hit på ferie, da er jeg ca 17 uker. Er med skeptisk til neste da, men mener å huske det ikke er så bratt, og jeg kjenner på det at hvis jeg ikke orker mer, så snur jeg bare, så er foreløpig innstilt på å prøve :)

• Liker
Takk for beroligende svar [emoji173]️

Var ikke spesielt høyt, under 2000 moh :)

Som du skriver er du vant til å være i aktivitet, så ingen grunn til bekymring. Har gått mange fjellturer og toppturer selv, fra uke 4-13. Tror igrunn at det er fin gravid-trening hvis man bare tar det rolig, lytter til kroppen og har med seg nok mat og drikke :-)

• Liker
Ingen grunn til bekymring med mindre du får sterke smerter i magen eller begynner å blø kraftig. Det at kvalmen ikke ga seg kan være at du har spist for lite/for mye eller rett og slett omgangssyke eller spist noe kroppen ikke tålte. God bedring :-)

• Liker
Back
Topp