Farlig mat..

Nathalie_91

Glad i forumet
Hei! Er 10 +4 i dag og lurer litt på mat.. I min termin gruppe er de helt hysteriske på nei mat. Jeg er oppvokst på gård og blir ledd av når jeg fryser spekeskinke (spise kun 2 små flak til Risgrøt en veeeldig sjeldent gang).. Har fått mye pes for dette.. Men dere Jar jo gått en hel graviditet nå og jeg lurer derfor på, hva dere spiste og ikke spiste? Var dere hysteriske på mat? Dette er min nr 2, og i første graviditet hadde jeg aldri hørt om at spekeskinke var farlig en gang.. Hva mener dere?

Har fått litt pes for å følge alle disse nei- gravid maten rådene. Men dette er et etterlengtet barn og går heller litt ekstrem enn å risikere noe. Men gleder meg til spekemat, melk rett fra tanken, egg med bløt plomme, medium stekt biff, og prøvesmaking av kakedeigen :D Men som svigermor sa: de spiste upasteurisert melkeprodukter, hjemme slaktet dyr, spekemat osv. Og unger ble det nå.

Har fått litt pes for å følge alle disse nei- gravid maten rådene. Men dette er et etterlengtet barn og går heller litt ekstrem enn å risikere noe. Men gleder meg til spekemat, melk rett fra tanken, egg med bløt plomme, medium stekt biff, og prøvesmaking av kakedeigen :D Men som svigermor sa: de spiste upasteurisert melkeprodukter, hjemme slaktet dyr, spekemat osv. Og unger ble det nå.

Opps! Kakedeig spiste jeg i går.. Hehe..

Men ja, akkurat som å høre min mor! Det ble unger hos oss også:)

Jeg følger de rettningslinjene staten har kommet med. Vi har hatt vanskligheter med å bli gravide, plus at datteren til en venninne av mamma er psykisk utviklingshemmet pga toxomaplose-smitte under svangerskapet- så jeg har ikke tatt sjangsen :)
Hva andre velger å gjøre bryr jeg meg ikke noe om ;)

Jeg har også fulgt kostholdsrådene.

Hadde aldri kunnet tilgi meg selv dersom det hadde skjedd noe med jenta mi i svangerskapet fordi jeg ikke klarte å kutte ut noen få matvarer iløpet av de månedene svangerskapet varer...

Men det er meg, hva andre velger å gjøre er ikke opp til meg (selv om jeg syns jo selvfølgelig at alle burde gjøre det som er til det beste for sine barn, ikke røyke/snuse, drikke alkohol, spise mat som utgjør en risiko, ha god bilsikring når barnet er født osv) :)

Unnskyldningene om at det "ble barn før i tida" eller "vi vokste opp før også" er forresten noe av det dummeste jeg hører da barnedødeligheten var mye høyere før. Og det er vel ikke noen som syns at det er et ok alternativ å gå tilbake til!?

Viss du er oppvokst på gård, syns eg du skal gå til legen og ta ein test som viser om du har hart toxoplasmose før. Det hadde eg, så har kunne spise ganske masse... Har "berre" trengt å vera redd for listeria.. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har også fulgt de vanlige anbefalingene :) Et veldig lite offer for babyen min syns jeg

Hei! Er 10 +4 i dag og lurer litt på mat.. I min termin gruppe er de helt hysteriske på nei mat. Jeg er oppvokst på gård og blir ledd av når jeg fryser spekeskinke (spise kun 2 små flak til Risgrøt en veeeldig sjeldent gang).. Har fått mye pes for dette.. Men dere Jar jo gått en hel graviditet nå og jeg lurer derfor på, hva dere spiste og ikke spiste? Var dere hysteriske på mat? Dette er min nr 2, og i første graviditet hadde jeg aldri hørt om at spekeskinke var farlig en gang.. Hva mener dere?

Leste for litt siden at Salami fra norske slakterier trygt kan spises om man fryser den i 24 timer først. Har spist det en gang i svangerskapet, ellers holder jeg meg unna spekemat, snodige oster og svolværpostei.

Eldorado har en brie som er laget på pasteurisert melk, så den kan du også fint spise.

Leste for litt siden at Salami fra norske slakterier trygt kan spises om man fryser den i 24 timer først. Har spist det en gang i svangerskapet, ellers holder jeg meg unna spekemat, snodige oster og svolværpostei.

Eldorado har en brie som er laget på pasteurisert melk, så den kan du også fint spise.
Ikke for å være en festbrems, men tine.no sier dette:

"Myke oster og muggost
Det har imidlertid blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men vil du være helt trygg, så unngå dem under svangerskapet. Hvis du likevel ønsker å spise myke muggoster, bør de være ferskest mulig. Antallet listeriabakterier øker over tid og kan være høy ved slutten av datostempelet."

:/

Ikke for å være en festbrems, men tine.no sier dette:

"Myke oster og muggost
Det har imidlertid blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men vil du være helt trygg, så unngå dem under svangerskapet. Hvis du likevel ønsker å spise myke muggoster, bør de være ferskest mulig. Antallet listeriabakterier øker over tid og kan være høy ved slutten av datostempelet."

:/
Den var ny for meg, men har heldigvis bare spist det en gang... Så,håper det har gått greit...

Hei du! Jeg anbefaler deg å lese rådene på www.matportalen.no. Det er noen ting vi bør holde oss unna, men mye er også myter og gamle råd. I Norge kan du feks spise rå egg - dvs kakedeig og bløtkokt egg er ufarlig.
Når det gjelder spekeskinke så holder det ikke å fryse den, men du kan steke den. Spekeskinke på pizza feks er ok.

Når det gjelder smitte, så er det svært lite sannsynlig at du blir smittet, men de fleste ønsker ikke ta denne sjansen likevel. Hva du velger å gjøre er selvfølgelig ditt valg, men slik jeg ser det, så kan vi spise så mye at de få tingene som ikke anbefales, holder jeg meg unna.

Jeg har også fulgt kostholdsrådene.

Hadde aldri kunnet tilgi meg selv dersom det hadde skjedd noe med jenta mi i svangerskapet fordi jeg ikke klarte å kutte ut noen få matvarer iløpet av de månedene svangerskapet varer...

Men det er meg, hva andre velger å gjøre er ikke opp til meg (selv om jeg syns jo selvfølgelig at alle burde gjøre det som er til det beste for sine barn, ikke røyke/snuse, drikke alkohol, spise mat som utgjør en risiko, ha god bilsikring når barnet er født osv) :)

Unnskyldningene om at det "ble barn før i tida" eller "vi vokste opp før også" er forresten noe av det dummeste jeg hører da barnedødeligheten var mye høyere før. Og det er vel ikke noen som syns at det er et ok alternativ å gå tilbake til!?
Så enig med deg ang siste avsnitt! Dummeste argumentet noen sinne!

Holdt meg unna det vanlige jeg, snus/alkohol/tobakk, spekemat, og kjøtt som ikke har vært gjennomstekt. Utover det har jeg ikke tenkt noe mer over ting, da f.eks sushi (de "farlige" bitene") myke oster, kaffe osv ikke er en del av mitt kosthold til vanlig uansett :)

Men jeg merker jo at jeg helst vil tygge av meg tunga når jeg ser folk røyke/snuse under sv.sk... men det er ikke min sak, og er det noen nære venner sier jeg hva jeg mener en gang og så lar vi det ligge :)

Å fryse spekemat hjelper mot toxoplasmose, men ikke listeria. Jeg valgte å holde meg helt borte fra spekemat denne gang, og det gikk helt fint :) Er ikke så lenge det er snakk om... Nå nyyter jeg å spise fårepølse på brødskiva ;)

Valgte å følge rådene som gis ift mat i svangerskapet, følte ikke det var noe stort offer for lille babyen min :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har vel spist ganske mye som gravide ikke egentlig skulle, mest fordi jeg ikke var helt klar over hva jeg ikke skulle spise osvosv. Men jeg spiser spekeskinke som er nylig åpnet, samme med fårepølse og salami. Jeg spiser det dog ikke hver eneste dag, men heller når jeg virkelig har hatt lyst på det. :-) Jordmor sa også til meg at så lenge det var nylig åpnet var sjangsene veldig små for at noe skulle gå ille. Men selvsagt, noen er uheldige og det går ille, så gjør det du selv føler for!

Jeg orker ikke å være hysterisk når det kommer til mat i svangerskapet, selvfølgelig har jeg ikke overdrevet, men må nå innrømme at jeg har spist forepølse i svangerskapet, mer enn en gang.

Jeg har ikke fulgt alle rådene..har spist salami på brødskiva de gangene jeg har hatt lyst på det..men bortsett fra det så har jeg passet meg litt :)

Back
Topp