Farlig for babyen?

rosarose

Gift med forumet
Å ha høyt blodtrykk? Eg skal inn igjen på ein ny sjekk på onsdag siden blodtrykket mitt var høyt i forrige uke. Fikk jo beskjed om ¨å ta det rolig og hvile mykje, men det gjør eg jo heile tiden[:D] 

blodtrykket mitt steg fra 115/ 65 (første kontroll) til 130-140 / 85-90 i midten av svangerskapet. slik var det helt frem til tre uker før termin, da steg det til 156/90, noe som gjorde at jeg ble fulgt opp med et par kontroller i uken hos jordmor, og tilslutt ble innlagt på observasjonsposten for gravide med et blodtrykk på 170/105!!![&:] det verste av alt var at jeg følte meg helt frisk!![8|]jeg hadde litt utslag på urinen etterhvert (1+), men det ble aldri satt en sf diagnose. jeg spurte hva de (legene og jormødrene) var redde for, om det var meg eller babyen, og fikk til svar at det i mitt tilfelle var meg de var redd for pga faren for å utvikle akutt sf - som en kan dø av. ellers kan høyt blodtrykk påvirke morkake funksjonen og næringstilførelsen til fosteret, noe som kan gjøre at den ikke vokser som den skal. det skjedde ikke med min gutt, han var stor og fin. etter 3 netter til observasjon uten at blodtrykket gikk ned ble jeg satt i gang en uke før termin ved hjelp av vaginale tabeletter og min kjære lille gutt kom til verden 17 timer etter den første av 2 tabeletter - en styrtfødsel på 2.5 timer. han var (og er!!![;)]) en velskapt, liten gutt på 3.9 kg. 

ditt høye blodtrykk trenger ikke være vedvarende, men det blir alltid tatt alvorlig da det kan vedvare og være et symptom på sf. det at det blir tatt alvorlig med engang gjør at du ikke trenger å bekymre deg for at noe skal skje, du er godt under kontroll!![:)]

lykke til med resten av svangerskapet og lykke til med fødselen, ikke lenge igjen nå..[:)]

Eg meiner det var 120/70, og det er vel egentlig ikkje så høgt? Trur kanskje jordmor bare blåste det opp til ein stor greie, ser jo at andre har hatt mykje høgere enn meg... Fikk beskjed om å være på vakt etter hodepine og kvalme. Føler meeg iallefall heilt fin nå![:D]

Det var bra! Sikkert bare ein sikkerhets sjekk som eg skal inn på nå da på onsdag[:D] Babyen sparker masse iallefall og virker veldig lykkelig inni magen!

Back
Topp