Farlig å spise pannekake og eple..??!

pustle

Gift med forumet
I bhg til maja hadde de en dag pannekaker (jeg hadde fri den dagen). En av assistentene som fortalte det da jeg hentet henne. "Å så godt det hørtes ut" sa jeg. "Ja, men H (førskolelærer med 3 barn selv) ville ikke at hun skulle få, for hun kunne sette det i halsen sa hun. Jeg syns hun skulle få så jeg sa jeg tok ansvar for henne og jeg kuttet de i små biter, og alt gikk veldig greit altså!" sa hun. "Hæh??!!" sa jeg. "Ikke få pannekake? Sette PANNEKAKE i halsen??" Maja kan da stappe ting inn i munnen, men hun er faktisk veldig flink til å ta ting ut om det blir for mye eller hun merker at hun begynner å brekke seg. Og så tenker jeg at hun må jo selv lære seg de tegnene og sånt.. Mulig jeg har litt store tanker om henne (?[8D]), men hadde liksom ikke kommet på å nekte henne pannekake...
 
Og her en annen dag spurte H om maja brukte å få eple. "Ehh.. jaa..?" "For hun har jo ikke så mange tenner...". Blir litt satt ut av sånt jeg, men er det ikke bedre at ungene får spise ting under overvåkning (i mangel på et bedre uttrykk her, men dere skjønner hva jeg mener...?), sånn at de lærer seg å spise "skikkelig"... Nå skal det sies at maja får som regel aldri lov til å gå rundt med mat, og da spesielt ikke eple og div som gjerne bruker lang tid på å løse seg opp. Hun må alltid sitte i tripptrappen sin *streng*[8D]
 
Hvordan tenker dere, jenter?
 
derfor noen reagerer på at små barn får pannekaker og vafler er for at det er litt deigete å spise. Det er liksom ikke slik som brødskive hvor der er mye luft i å smuldrer opp.
Når vi var små så var det et tilfelle hvor et barn døde av at hun satte vaffel i halsen. Og mange ar derfor skeptisk til det med små barn.
 
Eple er jo ganske hardt og barnet får ofte store biter av. Hvis det ikke tygger det godt da så settes det fort fast i halsen. Synes selv det er litt skummelt når Kine spiser eple, men jeg har aldri latt henne få gå rundt med det på egenhånd. Å tenner har dem å må jo lære seg å tygge ordentlig!
 
Så min konklusjon er at jeg gir henne det jeg føler for [:D] altså både pannekaker å eple [;)]
 
Har hørt at de ikke skal ha vafler og lapper pga de blir så deigete, og barna kan sette det i halsen. De skal visst ikke ha det før de er 4 år gamle, har jeg hørt..
Ellers så får snuppa pannekake (de er jo så tynne..) og eple.. Men liker best å gi henne eple i nettet, fordi hun spytter ut alle bitene hun biter av eplet [8|][;)]
 
jeg har gitt david begge deler mange ganger... har opplevd en gang at han har svelgt vrangt og de var fordi jeg glemte å ta vekk skallet på en eplebit han fikk, tar jeg det vekk så går d strålende[:)][:)][:)]
 
det er vel det samme som med boller da?? det er jo også deigete når det blir tygd på[8|][8|]
 
hmmm... jeg tror at man må bare se ut fra ungene jeg[:)]
david er veeeldig flink til å spise selv og jeg er ikke redd når han får mat av meg....
 
så her spises det både det ene og det andre[;)]
 
Synes hun hørtes veldig overbeskyttende ut! Men det er bedre det enn en som er helt uansvarlig når hun jobber i bhg. Jeg gir pannekake, eple og mye mer uten å sitte å se på at lillegutt spiser det ordentlig. Har han satt det i halsen har han hostet det opp. Han er jo ikke baby lenger heller liksom... [:D]
 
Hadde bare syns det var fint dersom en ansatt i barnehagen var overbeskyttende, jeg [;)][:)]. Så kan heller vi foreldrene la de små knaske epler og pannekaker hjemme der vi har litt mer kontroll.. Nå setter jeg det litt på spissen altså- men jeg hadde nok ikke reagert likt som deg [:)]
 
ORIGINAL: Trudelillelutt

Helt enig med LLM. Isak spiser epler, gulerot, pannekaker og vafler. Men passer godt på når han spiser det.
samma her..
 
ORIGINAL: Heather

Hadde bare syns det var fint dersom en ansatt i barnehagen var overbeskyttende, jeg [;)][:)]. Så kan heller vi foreldrene la de små knaske epler og pannekaker hjemme der vi har litt mer kontroll.. Nå setter jeg det litt på spissen altså- men jeg hadde nok ikke reagert likt som deg [:)]

 
Sign.
Flott at de undersøker med foreldrene hva de små klarer å spise. Ikke alle som er like flinke enda til å tygge[:)]
 
joa greit å være føre var på div ting men jeg hadde nok stusset på pannekaker og eple, sitter de ikke sammen med barna å spiser da????, og man kan jo sette alt mulig i halsen. 1 uka på jobb var det en gutt 1 mnd eldre enn våre som satte en liten bananbit i halsen og jeg mener, den er ikke hard, ikke deigette eller noen ting så man skal ALLTID sitte og være sammen med barna når dee spiser...vi gir barna både eple og pannekaker i bhg vi og det går veldig bra...
 
Leah får spise/smake på ca alt hun!! Og er blitt veldig flinik til å spise! [;)] Men Heather svarte jammen godt!! Er jo fint at de spør foreldrene!!! For mange foreldre, spesielt 1.gangs.. Kan være småhysteriske.. [;)] bare man følger med, så går det jo bra! setter de fast en eplebit, så er det bare å slå den løs.. Hørtes det fryktelig ut..? den setter seg i allefall ikke så godt fast.. og det har skjedd bare et par gang.. ett lett dunk i ryggen, så er den ute..[;)] 
 
ORIGINAL: Annask

joa greit å være føre var på div ting men jeg hadde nok stusset på pannekaker og eple, sitter de ikke sammen med barna å spiser da????, og man kan jo sette alt mulig i halsen. 1 uka på jobb var det en gutt 1 mnd eldre enn våre som satte en liten bananbit i halsen og jeg mener, den er ikke hard, ikke deigette eller noen ting så man skal ALLTID sitte og være sammen med barna når dee spiser...vi gir barna både eple og pannekaker i bhg vi og det går veldig bra...

Ja, det er det jeg også mener..
 
Og jeg jobber jo faktisk på denne avdelingen som hun går på, så jeg vet jo at de passer på og alt det der.. Jeg reagerte bare på at 15 mnd gamle UNGER, ikke BABYER, liksom ikke skulle få spise det som de andre skulle ha... En gang må de jo tross alt lære seg å spise og sånt, kan jo ikke få mos til de begynner på skolen (Ok, satt litt på spissen da, men forstå meg rett..).
 
Back
Topp