Farlig å prøve å gå ned i vekt nå?

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Som tittelen sier - er det farlig å prøve å gå ned i vekt nå? Jeg mener ikke å spise 500 kcal om dagen og begynne med ekstremsport 4 timer daglig. Men å prøve å miste noe av det overflødige fettet man bærer på i denne fasen, ved å stramme inn til kanskje 1600-1800 kcal om dagen med fornuftig kosthold og øke aktivitetsnivået en god del.

Tenker bare at hvis man kan klare å miste litt overflødig fett nå, så må det vel være enklere etter fødselen?
Kan mye om trening, kosthold og vektreduksjon - men INGENTING om hvordan det er/fungerer/påvirker ved en graviditet. :P

Jeg tror jeg ville spist normalt, sunt og regelmessig, og heller økt litt på aktiviteten om det lar seg gjøre :-) Babyen får vel stort sett det den skal ha uansett, men viktig at du får i deg nok næringsstoffer :-)

Godt spørsmål!
Jeg hadde nok ikke gjort det. Den beste slankingen er amminga! Da forsvinner det overflødige fettet av seg selv.

Jeg har fått beskjed om at jeg ikke trenger å øke kaloriinntaket selv om kaloribehovet "etter boka" øker mot slutten av svangerskapet. Har fått beskjed om at babyen tar det den trenger uansett, og at det tærer på min vekt først.
Men om du kan gjøre det, tør jeg ikke si noe om.

Snakk med jordmor, kanskje hun har noen tips ;)

Understreker at dette er en beskjed jeg har fått av min jordmor, og som baserer seg på min bmi, min helse og min sykehistorie.

Jeg tror jeg ville spist normalt, sunt og regelmessig, og heller økt litt på aktiviteten om det lar seg gjøre :) Babyen får vel stort sett det den skal ha uansett, men viktig at du får i deg nok næringsstoffer :)
Godt spørsmål!
Jeg hadde nok ikke gjort det. Den beste slankingen er amminga! Da forsvinner det overflødige fettet av seg selv.
Jeg har fått beskjed om at jeg ikke trenger å øke kaloriinntaket selv om kaloribehovet "etter boka" øker mot slutten av svangerskapet. Har fått beskjed om at babyen tar det den trenger uansett, og at det tærer på min vekt først.

Ja, man skulle jo tro at så lenge man hadde en BMI som tilsvarte overvektig, og det hverken er mye muskler, eller babyen selv som gjør at man betegnes som "overvektig" - at da å miste 1-2-3 kg overflødig fett skulle gå greit. Kunne skjønt at saken stilte seg annerledes om man var 180 høy og veide 55 kg i utgangspunktet og ikke hadde noe å gå på, på en måte.

Har oppdaget strekkmerker bak på låra/rompa, fordi jeg har lagt på meg i det siste. Og det er mat mat mat, og ikke babyen som fyller opp her.. :\

1600-1800 kcal er et ganske stramt inntak og absolutt ikke anbefalt og begynne med under svangerskap. Hadde vært noe annet om det hadde vært noe du har holdt på med ei stund før graviditeten.

Med mine 58 kg og daglig trening var mitt vedlikeholdsinntak 2200kcal, og 1800 det jeg trengte for å gå ned.

Uansett, før man starter noe såpass drastisk under svangerskapet bør man referere med lege eller en utdannet personlig trener med ernæringskurs, for veiledning ihht kosthold.

1600-1800 kcal er et ganske stramt inntak og absolutt ikke anbefalt og begynne med under svangerskap. Hadde vært noe annet om det hadde vært noe du har holdt på med ei stund før graviditeten.

Med mine 58 kg og daglig trening var mitt vedlikeholdsinntak 2200kcal, og 1800 det jeg trengte for å gå ned.

Uansett, før man starter noe såpass drastisk under svangerskapet bør man referere med lege eller en utdannet personlig trener med ernæringskurs, for veiledning ihht kosthold.
Enig i dette.
Mener å ha lest at lagrede giftstoffer i fettet går over til babyen om man går ned i vekt

Enig i dette.
Mener å ha lest at lagrede giftstoffer i fettet går over til babyen om man går ned i vekt
Skulle akkurat til å si dette jeg også. Giftstoffer i kroppen frigjøres ved slanking.

Pass heller på å spise sunt og få mosjon nå, så får du heller slanke deg når du er ferdig med å amme :)

Ps.: en venninne av meg har cøliaki og var veldig dårlig under graviditeten. Hun gikk ned i vekt (ble riktignok ganske tynn og hadde ikke noe å gå på). Dette gjorde at hun måtte legges inn med sonde fordi barnet ikke la på seg. Hun måtte også ta keisersnitt 3 uker før fordi barnet fortsatt ikke la på seg og barnet endte opp prematurt. Dette er selvfølgelig ikke en vanlig slankehistorie, men det gjør hvertfall at jeg selv ikke ville gått i gang med slanking nå.

Spis balanser og vær i aktivitet. Da blir det "slanking" uten at det er slanking... Det man skal passe seg for er jo et for stort kaloriunderskudd, og man skal absolutt ikke bruke slankepreparater. :-)

Man burde absolutt ikke slanke seg når man er gravide eller ammer! Det er ikke bra for lille bebis, vi får nok av tid senere til å slanke oss så mye vi bare orker, men akkuratt nå er kroppene våre på utlån:p

Jeg ville ikke fokusert på å gå ned i vekt, det er ikke bra for baby pga giftstoffer som frigis fra fettvevet som de andre skriver her.
Men du kan jo fokusere på å kutte ut all snop, alt usunt, velge mye frukt og grønt og sunne proteinkilder. Spise mindre og hyppige måltider og øke aktivitetsnivået. På den måten får du inn gode vaner til etter fødsel og det sammen med amming vil nok gjøre at du går ned i vekt etter fødsel. :)

Som tittelen sier - er det farlig å prøve å gå ned i vekt nå? Jeg mener ikke å spise 500 kcal om dagen og begynne med ekstremsport 4 timer daglig. Men å prøve å miste noe av det overflødige fettet man bærer på i denne fasen, ved å stramme inn til kanskje 1600-1800 kcal om dagen med fornuftig kosthold og øke aktivitetsnivået en god del.

Tenker bare at hvis man kan klare å miste litt overflødig fett nå, så må det vel være enklere etter fødselen?
Kan mye om trening, kosthold og vektreduksjon - men INGENTING om hvordan det er/fungerer/påvirker ved en graviditet. :p

Sniker fra september, jeg gjorde ikke noe spesielt i svangerskapet. Men kuttet ut alt av sukker, og var forsiktig med raske karbohydrater. Følte jeg spiste som en hest... Gikk kun opp 2 kg i svangerskapet, og er nå 8 kg lettere enn før jeg ble gravid. (høy BMI før jeg ble gravid).

De anbefaler ingen å slanke seg når en går gravid, men de anbefaler veldig å spise sunt og være i aktivitet! Og sunn mat + aktivitet vill jo som regel fjerne fett og bygge muskler.. Eg trente til siste nikk med nr 2 og 3 og det var ingen problem, nå stopper bekkenet mitt meg dessverre.. Så eg ville ikkje gått ned på kcal, men bytt de ut med sunne kcal og øk aktiviteten :) babyen trenger masse god næring ❤️ og slanking har du masse masse tid til etter fødselen. :)

Du skal jo ikke slanke deg når du er gravid.
Men å spise sunnere og trene er jo anbefalt, da vil du jo også automatisk miste fett/går ned i vekt. Men husk at selv om du går ned i vekt og strammer opp, s er det ikke sikkert dette vises på vekten, babyen, morkake og livmor veger jo sitt, og kommer til å øke i vekt etter som babyen vokser.. :D

Spis helt vanlig! Babyen tar det den trenger så du trenger ikke tenke på at mamman trenger mer mat. Vi klarer oss! Dessuten mister man 15-20 kg etter fødselen uansett.

Bør absolutt ikke slanke seg når man er gravid, det bør vente til etter svangerskapet.. ☺

Jeg har pt nå for å ha kontroll på matinntak og holde meg i form. Gikk opp 25kg med første og det vil jeg ikke nå.

Skriver ned hva jeg spiser ila dagene og sender til henne.
Det eneste hun har sagt til meg at jeg skal kutte ut er søtsaker (også sukkerfri alternativer), junkfood og majones og slikt. Dette er jo ting som naturligvis ikke er bra å spise for mye av uansett.

Hun sa også at naturlig vektoppgang kommer jeg meg ikke unna. Jeg har fått anbefalt og spise mindre mengde med kveldsmat og gå meg en tur på ca. 1 time hver dag. I tillegg har jeg trening med henne 3 ganger i uken.

Om du ikke er trent fra før så anbefaler jeg deg ikke å bli "fitmom" over natten. Det er en del å ta hensyn til som varierer fra person til person. Jeg får f.eks ikke lov å løpe og skal helst ikke ha puls over 130.. og jeg trente 4 ganger i uken før jeg ble gravid ;)

Gå deg en tur om dagen og spis med magen, ikke øynene. Vær fornuftig :)
Det vil nok gi deg resultater i form av lavere vektøkning :)

Tull og telle kalorier under svangerskapet.
Fokuser på å spise sunt og heller beveg deg mer.

Jeg lurer litt på hva som har skjedd med oss, når vi er så heldige å ha fått en av verdens beste gaver også blir fokuset vårt dreid over på overfladiske ting som kropp og kroppsfett????

Tenker at kostholds rådene kommer jo godt frem fra helsedirektoratet.

Men slanking..??
Hvorfor dette perspektivet?
Vi er så heldige at vi bærer et helt nytt liv i magen, en gave ikke alle og en hver vil kunne oppleve. Nyt det og omfavn de naturlige forandringene som skjer. Kroppen forbereder seg ikke bare til fødsel, men også tiden etter fødsel.
Støtter det mange av de over har skrevet. Lev Sundt og normalt. Ta slankingen etter fødsel.

Jeg lurer litt på hva som har skjedd med oss, når vi er så heldige å ha fått en av verdens beste gaver også blir fokuset vårt dreid over på overfladiske ting som kropp og kroppsfett????

Tenker at kostholds rådene kommer jo godt frem fra helsedirektoratet.

Men slanking..??
Hvorfor dette perspektivet?
Vi er så heldige at vi bærer et helt nytt liv i magen, en gave ikke alle og en hver vil kunne oppleve. Nyt det og omfavn de naturlige forandringene som skjer. Kroppen forbereder seg ikke bare til fødsel, men også tiden etter fødsel.
Støtter det mange av de over har skrevet. Lev Sundt og normalt. Ta slankingen etter fødsel.
så enig! !!

Back
Topp