Farlig å ligge på ryggen?

Vestlandsjenta

er nå mamma til to små gull <3
Novemberskattene 2014 <3
Jeg har blitt 100% sykemeldt og fått beskjed om å holde meg mest mulig i ro i løpet av dagen. Da blir det selvfølgelig en del timer til dagen på sofaen. Jeg passer på å skifte liggestilling ofte, men merker jeg føler meg mest vel når jeg ligger på ryggen. Det sies jo at man skal være forsiktig med å ligge på ryggen, så da gjør jeg jo alt for å ikke gjøre det. På natta våkner jeg nesten alltid på ryggen også, og snur meg litt i panikk. Er jo så redd for at det skal påvirke babyen.
Noen som har tanker rundt dette? Hvordan ligger dere?
Alt man skal stresse med altså, synes det er så mye som er "farlig" og må passes på. Blir jo helt oppgitt hvis jeg får høre at jeg har spist eller gjort noe som er ugunstig for babyen.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg ligger masse på ryggen, i små puljer for er ikke så lenge jeg orker å ligge sånn før det begynner å gjøre vondt .. Er fordi tyngden presser på ryggen din og blodårer åsånn har jeg hørt .. Så beste er å ligge på siden:) men er ikke noe stressfaktor så hadde bare kosa meg med det så lenge du orka jeg:)
 
Er det ikke vondt er det ikke farlig, ligger masse på ryggen selv;)
 
Jeg tenker at så lenge det ikke er vondt, så går det bra. :) Man kan jo ikke styre så mye hvordan man ilgger om natten for eksempel. Jeg våkner opp både på ryggen og nesten på magen av og til. :p
 
Så lenge du ikke føler noe ubehag av å ligge på rygg så går det greit, men så fort du merker du blir uvel så bør du ikke ligge på rygg.
 
Jeg foretrekker også å ligge på ryggen, og har vært bekymrey for vens cava syndrom. Men jordmor sier så lenge du ikke blir svimmel, kvalm osv så er det ikke problem å ligge på ryggen. Vi har alle forskjellige mager som klemmer inn på ulike steder og så lenge du ikke kjenner ubehag selv går det fint :) noen netter sover jeg på ryggen, eneste er det begynner å presse litt på lungene :p
 
Du merker fort når kroppen får behov for å snu seg så ikke Vær bekymret for det :)
 
I Finland (og sikkert flere andre land) er det faktisk frarådet at gravide ligger på ryggen selv om de ikke har ubehag. Min jm er finsk, så hun som sa dette til meg. Fosterets blodsirkulasjon kan bli dårlig selv om man selv ikke blir dårlig, sa hun, derfor anbefalte de ikke å ligge på rygg i tredje trimester. Aner ikke jeg altså.. Jeg har vena cava syndrom, så for meg ordner kroppen det selv :p men ja, savner å ligge på rygg!
 
I Finland (og sikkert flere andre land) er det faktisk frarådet at gravide ligger på ryggen selv om de ikke har ubehag. Min jm er finsk, så hun som sa dette til meg. Fosterets blodsirkulasjon kan bli dårlig selv om man selv ikke blir dårlig, sa hun, derfor anbefalte de ikke å ligge på rygg i tredje trimester. Aner ikke jeg altså.. Jeg har vena cava syndrom, så for meg ordner kroppen det selv :p men ja, savner å ligge på rygg!
Min jm er også finsk, jeg bor i Finland, men har aldri blitt fortalt at det er farlig å ligge på ryggen, og aldri blitt frarådet dette på noen som helst måte:/ Da lärte jeg noe nytt=)
 
Jeg klagde til og med på at jeg ble kvalm og uvel og fikk fölelsen av å ikke få nok oksygen når jeg lå i forrige svangerskap. Fikk forklart at det kunne väre fordi det ble press på vena cava, men fikk ikke noe beskjed om å ligge på noen spesiell måte:O Nå har jeg samme problem, men det har egentlig ikke så mye å si hvordan jeg ligger. Samma om det er på siden, magen eller rygg egentlig, eller hvis jeg sitter. Skikkelig dritt. Fikk ikke sove siste måned i svangerskapet sist pga dette.
 
Min jm er også finsk, jeg bor i Finland, men har aldri blitt fortalt at det er farlig å ligge på ryggen, og aldri blitt frarådet dette på noen som helst måte:/ Da lärte jeg noe nytt=)

Det er jo ganske pussig at hun sa det, om du som er finsk og oppholder deg i landet ikke har hørt det (altså pussig at min jm sa at i Finland var det slik).. Men i både mitt og ditt tilfelle så har jo kroppen ordnet opp selv med å gjøre oss uvel, så da vil det uansett ikke skade barnet (om det nå er tilfelle at barnet kan ta skade selv om mor ikke blir uvel) ;)
 
Men når vi først snakker om liggestillinger... sove på magen i uke 26 -27 er det farlig?
 
Syns det er best og ligge på venstre side. Når jeg ligger på høyre så sparker hun meg hardt i siden så tror ikke hun liker det så godt:p
 
I Finland (og sikkert flere andre land) er det faktisk frarådet at gravide ligger på ryggen selv om de ikke har ubehag. Min jm er finsk, så hun som sa dette til meg. Fosterets blodsirkulasjon kan bli dårlig selv om man selv ikke blir dårlig, sa hun, derfor anbefalte de ikke å ligge på rygg i tredje trimester. Aner ikke jeg altså.. Jeg har vena cava syndrom, så for meg ordner kroppen det selv :p men ja, savner å ligge på rygg!
På sykhuset sa de at det IKKE påvirket babyen på noe som helst måte. Det er ikke farlig for mor heller, kun ubehagelig. Jeg har slitt med blodtrykksfall/vena cava i klem siden uke 26. Uke 40 nå:D
 
Men når vi først snakker om liggestillinger... sove på magen i uke 26 -27 er det farlig?
tror ikke det er farlig å ligge på magen, så lenge du bygger godt opp med puter, og at du selv synes det er behagelig. Jeg ligger av og til på magen, men orker ikke mer enn max 10 minutter hver gang :D Da bruker jeg puter for å bygge litt opp ;)
 
På sykhuset sa de at det IKKE påvirket babyen på noe som helst måte. Det er ikke farlig for mor heller, kun ubehagelig. Jeg har slitt med blodtrykksfall/vena cava i klem siden uke 26. Uke 40 nå:D

Fant dette:
"VENA-CAVA-SYNDROM
Norske gravide kvinner har i lang tid blitt frarådet å sove på ryggen på grunn av faren for vena-cava-syndromet. Syndromet oppstår når livmoren presser på venen som fører blodet tilbake til hjerter fra bena. Det fører til at kvinnen får lavt blodtrykk og føler seg uvel. Surstofftilgangen og blodtilførselen til babyen blir også påvirket.

Norske gravide har fått vite vært at det ikke er farlig å sove på ryggen så sant man ikke selv føler ubehag ved sovestillingen. Nå viser en ny studie at ryggsoving kan presentere en risiko for barnet selv når moren ikke føler ubehag ved stillingen."
http://www.helsenett.no/index.php?o...sovestilling-og-dodfodsel&catid=95&Itemid=516 (Edit: mangler nok en del mer forskning før man kan stole på det som står i artikkelen)

Som sagt, så vet ikke jeg altså, om eller hvor skadelig det er eller ikke er..
 
På sykhuset sa de at det IKKE påvirket babyen på noe som helst måte. Det er ikke farlig for mor heller, kun ubehagelig. Jeg har slitt med blodtrykksfall/vena cava i klem siden uke 26. Uke 40 nå:D

Lykke til det det som kommer ;)
 
Fant dette:
"VENA-CAVA-SYNDROM
Norske gravide kvinner har i lang tid blitt frarådet å sove på ryggen på grunn av faren for vena-cava-syndromet. Syndromet oppstår når livmoren presser på venen som fører blodet tilbake til hjerter fra bena. Det fører til at kvinnen får lavt blodtrykk og føler seg uvel. Surstofftilgangen og blodtilførselen til babyen blir også påvirket.

Norske gravide har fått vite vært at det ikke er farlig å sove på ryggen så sant man ikke selv føler ubehag ved sovestillingen. Nå viser en ny studie at ryggsoving kan presentere en risiko for barnet selv når moren ikke føler ubehag ved stillingen."
http://www.helsenett.no/index.php?o...sovestilling-og-dodfodsel&catid=95&Itemid=516 (Edit: mangler nok en del mer forskning før man kan stole på det som står i artikkelen)

Som sagt, så vet ikke jeg altså, om eller hvor skadelig det er eller ikke er..
Babyen har jo sitt eget blodomløp, så babyen får jo det den trenger der. Men jeg er ingen lege, men er det jeg har hørt av både leger og kiropraktorer at det ikke går utover babyen. Og det høres logisk ut i mine ører:) Virket ikke som helt valid forskning. Mer synsing og tilfeldigheter.
Men, uansett er det jo greit å være klar over det, og trekke egne beslutninger:)
 
tror ikke det er farlig å ligge på magen, så lenge du bygger godt opp med puter, og at du selv synes det er behagelig. Jeg ligger av og til på magen, men orker ikke mer enn max 10 minutter hver gang :D Da bruker jeg puter for å bygge litt opp ;)
Skjedde bare to netter på rad. Ikke sikker på hvordan jeg får det til.. men regner med jeg bygger opp med føttene og sikkert dyna og puter.

Jordmora lo litt og var litt små sjokkert. Så kom det... det må du ikke gjøre! Er jo ikke sånn at jeg alltid har kontroll. Og det skjedde ikke med vilje.
 
Back
Topp