Far tar over permisjon - mor sykmeldt

AnnaAnna

Blir kjent med forumet
Marsboerne2017
I situasjon der mor er sykmeldt og trenger hjelp fra farne ta seg av barnet.
Etter samtale med helsesøster og sykepleie på familieambulatoriet har vi kommet til konklusjon at jeg må snakke med fastlegen min og sykmelde meg. Jeg er utslitt og får angst bare av å tenke på å bli forlat alene med baby etter så kort tid. Har søtt med depresjon og angst før svangerskapet og blitt diagnosert med borderline personlighet forstyrrelser i 2015/16 som gjort at min tidligere psykolog jeg ikke hadde kontakt med siden april 2016(!) sent bekymringsmelding til barnevernet. Siden jeg blitt gravid har jeg ikke vart deprimert elller ustabil så det syns jeg er så frustrerende og trist at barnevern er blandet inni bildet. Dette er en ekstra stress for meg, etter det jeg hørt om BV blir jeg redd om hva de kan gjøre....

BF jobber offshore og skulle reise på sjøen allerede når babyen er 3 uker. Jeg kan ikke forestille meg at han blir bort 2 uker og jeg blir alene med alle bekymringene.. [emoji22] jeg vil det beste for mitt barn men kan ikke gi det til hun da jeg er konstant utslitt og bekymret for framtiden.

Dette var litt lang og rotete innlegg men håper dere skjønner hvor alvorlig dette er for meg :(

Det jeg lurer på er hva slags søknad / dokumentasjon må man ha for at far kan ta over permisjon hennes når hun er sykmeldt?
Jeg vet at jeg får sykemelding da fastlegen min er kjent med min situasjon i flere måneder og har hjulpet meg veldig mye før svangerskapet og mens jeg var gravid.
Skal ikke til han før onsdag og vil gjerne ha litt mer informasjon og eventuelt forberede nødvendig dokumentasjon osv... er det bare NAV som skal ha dokumentasjon/ sykemeldinger eller også arbeidsgiver til barnefar? Hvem utbetaler lønn/ foreldrepenger i periode han tar over mine uker? NAV eller arbeidsgiver?

Håper på en snarlig svar, på forhånd takk!

Jeg er ikke kjent med dette selv, men ønsker å svare deg fordi jeg forstår du er i en veldig fortvilet situasjon. Fra NAV sine sider står følgende. Far kan overta fellesperioden om mor er:

- helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt på helseinstitusjon. I så fall må legen hennes skrive en funksjonsvurdering, der det går fram:
-hvordan sykdommen eller skaden påvirker hennes evne til å ta seg av barnet
- i hvilken grad hun er avhengig av hjelp
- hvor lenge sykdommen eller skaden sannsynligvis kommer til å vare.

Jeg anbefaler at en av dere skriver til NAV chaten. De er gode på å hjelpe til og kan gi mer informasjonen

I situasjon der mor er sykmeldt og trenger hjelp fra farne ta seg av barnet.
Etter samtale med helsesøster og sykepleie på familieambulatoriet har vi kommet til konklusjon at jeg må snakke med fastlegen min og sykmelde meg. Jeg er utslitt og får angst bare av å tenke på å bli forlat alene med baby etter så kort tid. Har søtt med depresjon og angst før svangerskapet og blitt diagnosert med borderline personlighet forstyrrelser i 2015/16 som gjort at min tidligere psykolog jeg ikke hadde kontakt med siden april 2016(!) sent bekymringsmelding til barnevernet. Siden jeg blitt gravid har jeg ikke vart deprimert elller ustabil så det syns jeg er så frustrerende og trist at barnevern er blandet inni bildet. Dette er en ekstra stress for meg, etter det jeg hørt om BV blir jeg redd om hva de kan gjøre....

BF jobber offshore og skulle reise på sjøen allerede når babyen er 3 uker. Jeg kan ikke forestille meg at han blir bort 2 uker og jeg blir alene med alle bekymringene.. [emoji22] jeg vil det beste for mitt barn men kan ikke gi det til hun da jeg er konstant utslitt og bekymret for framtiden.

Dette var litt lang og rotete innlegg men håper dere skjønner hvor alvorlig dette er for meg :(

Det jeg lurer på er hva slags søknad / dokumentasjon må man ha for at far kan ta over permisjon hennes når hun er sykmeldt?
Jeg vet at jeg får sykemelding da fastlegen min er kjent med min situasjon i flere måneder og har hjulpet meg veldig mye før svangerskapet og mens jeg var gravid.
Skal ikke til han før onsdag og vil gjerne ha litt mer informasjon og eventuelt forberede nødvendig dokumentasjon osv... er det bare NAV som skal ha dokumentasjon/ sykemeldinger eller også arbeidsgiver til barnefar? Hvem utbetaler lønn/ foreldrepenger i periode han tar over mine uker? NAV eller arbeidsgiver?

Håper på en snarlig svar, på forhånd takk!

Hei :).

Dette høres ut som en vanskelig og slitsom situasjon for deg og dere. Håper virkelig det blir bedre for dere etter hvert :Heartred.

Når det gjelder barnevernet bruker de i mye større grad andre tiltak enn å overta omsorgen for et barn, hvis det er det du sikter til. Det skal være alvorlig omsorgssvikt dersom de må overta omsorgen. Barnevernet har så mange andre måter å hjelpe barn og familier på, som f.eks. råd og veiledning, avlastning, økonomisk støtte og mange andre tiltak. Slike hjelpetiltak skal prøves og feiles før omsorgsovertakelse blir aktuelt (så lenge det ikke er akutt). I situasjonen du beskriver høres det ikke ut som omsorgsovertakelse er aktuelt, uten at jeg kjenner deres situasjon da. Det høres imidlertid ut som dere har utfordringer som dere kunne trengt hjelp og støtte til å takle. Der kan dere få god hjelp av barnevernet, til det beste for barnet deres og dere foreldre :).

Når det gjelder sykemelding og overføring av permisjon til far tror jeg det er veldig greit. Jeg ville ringt til NAV foreldrepenger og spurt jeg :).

Lykke til og varme klemmer til dere :Heartred

Hei, jeg er i samme situasjon ift at far har overtatt min permisjon grunnet sykdom. Det tok mer enn 4 mnd før vi fikk de innvilga pga behandlingstid. Hårreisende. Vi hadde gode arbeidsgivere som betalte ut og purra på NAV. Rent teknisk er det din mann som må søke om å få din permisjon via dine sider på NAV.no Funksjonsbeskrivelsen av deg må være så tydelig at du er helt ute av stand til å ta vare på eget barn. Det siste synes jeg var det tøffeste.
Når det gjelder BV har jeg lite å bidra med. Send gjerne en pm ang overføring av permisjon. Lykke til :Heartred

Back
Topp