Far slo datterens overgriper ihjel!

LadyMom

Gift med forumet
Leste en artikkel på Dagbladet der en amerikansk far skal ha komt over en bekjent som var igang med å forgripe seg på hans 4 år gamle datter. Han slo mannen ihjel, som ble erkjent død på stedet. Det sto noe med en lov som sa i grove trekk at en har rett til å forsvare en tredjepart. Så det skulle vurderes om han skulle bli siktet.

Hva syns dere?

Min mening er at han handlet slik enhver ville gjort i hans situasjon! Barnet kan ikke forsvare seg selv,så da må noen andre ta over det ansvaret! Jeg ble faktisk glad da jeg leste hva denne faren hadde gjort! All hyllest til han!

Jeg tror nok jeg kunne funnet på å gjøre noe slikt ja...

Synes ikke han fortjener straff, han er ingen trussel for resten av samfunnet!

Vet ikke om jeg har klart det selv da jeg ikke er sånn veldig fysis sterk, men dæven døtte jeg skulle prøvd hardt.
Ikke snakk om å be om personalia og så latt han gått for å si det sånn

Om pappaen til denne jenta slo ett slag og forgriperen døde av det, så mener jeg det absolutt ikke burde få noen negative konsekvenser for pappaen! Det er jo nødverge da på en måte, på noen annen sine vegne!
Er det snakk om slåsskamp, flere slag, og pappaen gikk inn for å drepe, er det jo selvsagt noe helt annet - selv om forgriperen etter min mening ikke bør ha livets rett!

I en slik situasjon så tror jeg rett og slett en ikke hadde hatt stoppsperre. Så flere slag tillatt, mener jeg!

LillianneLie skrev:
Om pappaen til denne jenta slo ett slag og forgriperen døde av det, så mener jeg det absolutt ikke burde få noen negative konsekvenser for pappaen! Det er jo nødverge da på en måte, på noen annen sine vegne!
Er det snakk om slåsskamp, flere slag, og pappaen gikk inn for å drepe, er det jo selvsagt noe helt annet - selv om forgriperen etter min mening ikke bør ha livets rett!

Jeg er litt usikker på hva jeg synes om det. Han gjorde det en hver ville ha gjort, men samtidig er det jo utrolig synd at datteren i tilleg til å ha blitt utsatt for overgrep, måtte se sin egen far drepe en mann...
Håper ikke hun fikk det med seg.

Jeg leste for noen år siden, helt sikker her på babyverden. Det var et tv program fra amerikans kvinnefengsel, der de intervjuet ei dame som satt inne x antall år for å ha slått ihjel mannen sin med en gjenstand. Hun hadde komt inn på badet og sett han overgrep seg på babyjenta deres på stellebordet. Hun hadde tatt det første hun fikk tak i og slått han ihjel. Dette ble hun da straffet for. Noe som er helt feil!

LadyMom skrev:
I en slik situasjon så tror jeg rett og slett en ikke hadde hatt stoppsperre. Så flere slag tillatt, mener jeg!

LillianneLie skrev:

Ja, jeg vet ikke! Da er det jo drap, liksom. Om man slår for å drepe, gjentatte ganger! Men jeg hadde sikkert reagert sånn selv også (uten å kunne gjort særlig skade)...

Vanskelig, for i teorien kan man ikke ta andres liv uansett hvilket avskum det er snakk om. Håper uansett det går pappaens vei videre da!

Miriel skrev:
Jeg er litt usikker på hva jeg synes om det. Han gjorde det en hver ville ha gjort, men samtidig er det jo utrolig synd at datteren i tilleg til å ha blitt utsatt for overgrep, måtte se sin egen far drepe en mann...

Barn har, tro det eller ei, en egen evne til å "fase ut" sånt.. For hennes del kan det like godt handle om at pappa skulle beskytte meg, er ikke sikkert hun har merket hvoralvorlig det var heller, men at pappa kom til hennes unnsetning.

Hun må selvsagt følges med med regelmessige samtaler og sjekker, men jeg tror det kan ha gått bra med henne altså..

Min eldste datter var øyenvitne da en gutt falt ut et vindu for en stund siden. For hennes del var det snakk om "han fikk sår, så kom sykebilen" og det var det.. Han sluttet jo å gråte når sykebilen kom, så da mente hun at da var det i orden da, og den går hun for idag..

Det er utrolig hva slags krefter som settes i sving når det kommer til å forsvare sitt eget barn, og jeg kan nok levende forestille meg at jeg hadde slått personen rett ned hvis jeg skulle ha sett noe sånt.. 

Miriel skrev:

Du har et godt poeng. Håper hun ikke var vitne til dette, og om hun ikke var det, synes jeg pappan gjorde det di fleste fedre ville gjort. Noe jeg faktisk ikke kan klandre ham for.

Han handlet jo i nødverge.. i og med at han tok han på fersk gjerning.. og da mener jeg at han ikke skal dømmes for det! Håper virkelig han ikke får noen straff.. Stakkars lille jenta:(

Bouncing buttplug skrev:

Miriel skrev:

Barn har, tro det eller ei, en egen evne til å "fase ut" sånt.. For hennes del kan det like godt handle om at pappa skulle beskytte meg, er ikke sikkert hun har merket hvoralvorlig det var heller, men at pappa kom til hennes unnsetning.

Hun må selvsagt følges med med regelmessige samtaler og sjekker, men jeg tror det kan ha gått bra med henne altså..

Min eldste datter var øyenvitne da en gutt falt ut et vindu for en stund siden. For hennes del var det snakk om "han fikk sår, så kom sykebilen" og det var det.. Han sluttet jo å gråte når sykebilen kom, så da mente hun at da var det i orden da, og den går hun for idag..

Uffda, hvordan gikk det med gutten da?

Hun kommer nok til å sette superpris på faren når hun blir stor nok til å forstå hva han faktisk gjorde for henne! Vet ikke hva hun kan ha fått med seg. Det stod at hun ble sendt til lege/undersøkelse. Men klart det ikke er bra og se slik. Men om han var langt inni overgripelsen så har nok heller det satt sine spor i henne

mammatileijente skrev:
Han handlet jo i nødverge.. i og med at han tok han på fersk gjerning.. og da mener jeg at han ikke skal dømmes for det! Håper virkelig han ikke får noen straff.. Stakkars lille jenta:(

Åååå, jeg hadde gjort ALT for datteren min!

Jeg kjenner at jeg er delt. Jeg ville nok forvoldt mannen skade, og jeg er ganske så sikker på at min kjære ville drept noen som forgrep seg på vår datter. Samtidig har faren faktisk tatt et liv. Det er virkelig alvorlig i mine øyne, uansett hva en person har gjort av urett. Man kan forsvare seg og sine uten å drepe. (Under forutsetning av at alternativet ikke er å bli drept selv. Da stiller saken seg annerledes.)

All hyllest til pappaen der altså! Hadde nok tatt det første og beste og slått til med all kraft selv .

Kleo79 skrev:
Jeg kjenner at jeg er delt. Jeg ville nok forvoldt mannen skade, og jeg er ganske så sikker på at min kjære ville drept noen som forgrep seg på vår datter. Samtidig har faren faktisk tatt et liv. Det er virkelig alvorlig i mine øyne, uansett hva en person har gjort av urett. Man kan forsvare seg og sine uten å drepe. (Under forutsetning av at alternativet ikke er å bli drept selv. Da stiller saken seg annerledes.)

Enig her!
Har full forståelse for at man i øyeblikkets hete reagerer, men å ta et liv er fortsatt ganske alvorlig! 

Back
Topp