Far overta permisjon

Lillytator

Forelsket i forumet
MayDay2021
✨️Julestjernene2023✨️
Hei. Er det noen som ikke har vært i stand til å ta seg av baby her, og som har fått legeerklæring så far har fått overta permisjonen? Hva skulle til for at dere fikk legeerklæring? Var det psykisk eller fysisk årsak?
Har her gått på en skikkelig smell, rett før fødsel og blitt utbrent. Baby er nå 4 uker og jeg har det ekstremt tungt for å fungere skikkelig i hverdagen. Har fire barn og mannen jobber offshore og er borte 14 dager i slengen.. skal snakke med legen om hva som skal til for å få en legeerklæring så han kan ta over permisjonen og være hjemme en stund, men usikker på om det er vits og at dette er grunn nokk liksom..
 
Har ingen erfaring med dette selv, men hadde lyst å gi deg en stor virtuell klem og si at jeg synes du er kjempeflink og sterk som tar tak i dette! :Heartbigred
 
Tusen takk:Heartred
Føler meg helt udugelig fortiden! Skikkelig sår og griner for den minste ting, konstant utslitt og har ikke overskudd til noe annet en amming.. :eek:
 
Ikke vært der men jm har nevnt muligheten for meg flere ganger da far skal reise offshore kort tid etter fødsel…
 
Jeg spurte lege om sykemelding til meg slik at far får foreldrepengene en uke pga fysiske utfordringer etter HKS, det var ikke noe problem. Vil tippe leger er veldig åpne for ikke-fysiske utfordringer også! Lykke til!
 
Ingen erfaring - men sender en stor klem og håper dette ordner seg for dere, og at du får tatt skikkelig vare på deg selv og kommer ovenpå igjen :Heartred
 
Jeg spurte lege om sykemelding til meg slik at far får foreldrepengene en uke pga fysiske utfordringer etter HKS, det var ikke noe problem. Vil tippe leger er veldig åpne for ikke-fysiske utfordringer også! Lykke til!
Hvordan gjorde du det da med sykemeldingen? Ble sykemeldt etter jeg ble lagt inn på nytt på sykehuset etter fødsel, men står på siden til nav at sykemelding ikke er godkjent for å få det? Og om jeg sender deg får vel arbeidsgiveren min den og ikke nav?
 
Hei. Er det noen som ikke har vært i stand til å ta seg av baby her, og som har fått legeerklæring så far har fått overta permisjonen? Hva skulle til for at dere fikk legeerklæring? Var det psykisk eller fysisk årsak?
Har her gått på en skikkelig smell, rett før fødsel og blitt utbrent. Baby er nå 4 uker og jeg har det ekstremt tungt for å fungere skikkelig i hverdagen. Har fire barn og mannen jobber offshore og er borte 14 dager i slengen.. skal snakke med legen om hva som skal til for å få en legeerklæring så han kan ta over permisjonen og være hjemme en stund, men usikker på om det er vits og at dette er grunn nokk liksom..
Jeg vet ikke hvordan det er med de første 6 ukene etter fødsel, men i 2017 fikk jeg fødselsdepresjon og ble sykemeldt når babyen var 3 måneder. Far fikk da begynt på sin fedrekvote først. Når den var ferdig så begynte han å bruke av felleskvota. Jeg var sykemeldt til baby var 8 måneder, så da tok jeg ferdig resten av permisjonen.
 
Jeg vet ikke hvordan det er med de første 6 ukene etter fødsel, men i 2017 fikk jeg fødselsdepresjon og ble sykemeldt når babyen var 3 måneder. Far fikk da begynt på sin fedrekvote først. Når den var ferdig så begynte han å bruke av felleskvota. Jeg var sykemeldt til baby var 8 måneder, så da tok jeg ferdig resten av permisjonen.
Fikk du noe hjelp med fødselsdepresjonen?
 
Fikk du noe hjelp med fødselsdepresjonen?
Ja, jeg gikk til psykolog i 1,5år. Har hatt en tøff barndom selv som kom frem når jeg selv ble mamma, så var ganske mye dritt å ta tak i. Barr så du ikke lar deg skremme av at jeg hadde behandling lenge.

Tok kontakt med fastlegen og ble henvist til psykologen som kommunen hadde, så var ett utrolig bra tilbud som ikke kostet meg noe som helst.
 
Hei. Er det noen som ikke har vært i stand til å ta seg av baby her, og som har fått legeerklæring så far har fått overta permisjonen? Hva skulle til for at dere fikk legeerklæring? Var det psykisk eller fysisk årsak?
Har her gått på en skikkelig smell, rett før fødsel og blitt utbrent. Baby er nå 4 uker og jeg har det ekstremt tungt for å fungere skikkelig i hverdagen. Har fire barn og mannen jobber offshore og er borte 14 dager i slengen.. skal snakke med legen om hva som skal til for å få en legeerklæring så han kan ta over permisjonen og være hjemme en stund, men usikker på om det er vits og at dette er grunn nokk liksom..
Jeg søkte utsettelse fordi jeg var innlagt på sykehuset og det var ikke noe problem. Men sjekket nav.no. De sier at man trenger en legeerklæring, altså litt mer enn en sykemelding. Så hvis du har en ålreit fastlege burde det gå helt fint. Masse lykke til. Forferdelig at man må tenke på sånne ting når man står i en veldig sårbar posisjon. Håper det ordner seg!
 

Vedlegg

  • BF6921EC-3714-4A15-8B62-354284F78AC1.png
    BF6921EC-3714-4A15-8B62-354284F78AC1.png
    488,6 KB · Visninger: 10
Ja, jeg gikk til psykolog i 1,5år. Har hatt en tøff barndom selv som kom frem når jeg selv ble mamma, så var ganske mye dritt å ta tak i. Barr så du ikke lar deg skremme av at jeg hadde behandling lenge.

Tok kontakt med fastlegen og ble henvist til psykologen som kommunen hadde, så var ett utrolig bra tilbud som ikke kostet meg noe som helst.
Jeg burde fått hjelp da jeg fødte sist. Var dessverre livredd for å være ærlig, så jeg hadde det mildt sagt ikke bra i permisjon.
 
Jeg burde fått hjelp da jeg fødte sist. Var dessverre livredd for å være ærlig, så jeg hadde det mildt sagt ikke bra i permisjon.
Håper at du får den hjelpa du trenger :Heartred det er beintøfft å stå i alene, det unner jeg ingen!
Om du har motet til å være ærlig så vil det til slutt bli bedre :Heartred
Masse lykke til!
 
Hei. Er det noen som ikke har vært i stand til å ta seg av baby her, og som har fått legeerklæring så far har fått overta permisjonen? Hva skulle til for at dere fikk legeerklæring? Var det psykisk eller fysisk årsak?
Har her gått på en skikkelig smell, rett før fødsel og blitt utbrent. Baby er nå 4 uker og jeg har det ekstremt tungt for å fungere skikkelig i hverdagen. Har fire barn og mannen jobber offshore og er borte 14 dager i slengen.. skal snakke med legen om hva som skal til for å få en legeerklæring så han kan ta over permisjonen og være hjemme en stund, men usikker på om det er vits og at dette er grunn nokk liksom..
Det er grunn nok. Snakk med legen. Skriv gjerne ned på forhånd hva du føler og tenker, slik at du kan si det til legen og ikke «glatter over» ting når du sitter der.
 
Sniker :) Jeg fikk sykmelding da jeg fikk fødselsdepresjon med nr 2. For at far skal kunne ta over din permisjon er det viktig at legen skriver at du er 100% avhengig av hjelp for å kunne ta deg av barnet. Hvis det f.eks. bare står «mor er sliten og trenger avlastning» eller «mor har brukket høyre arm» er ikke det nok, det MÅ altså stå at du er ute av stand til å ta deg av barnet (høres brutalt ut, men sånn er regelverket).. Advarer om mye papirarbeid og styr, noe man gjerne ikke har overskudd til i en sånn fase! Her endte vi vel etter hvert med at far tok ut noen uker av sin pappaperm, for da er det ikke er krav til aktivitet hos mor. Så tok han litt mer av fellesperioden den tida vi hadde tenkt at han skulle ha pappaperm. Håper det ordner seg for dere :)
 
Tusen takk for svar alle sammen! Var hos legen for en uke siden og han var helt enig! Har vært hos han ukentlig siden fødsel, da han såg at jeg slet skikkelig og han ville følge meg opp så jeg ikke endte med fødselsdepresjon! Har sendt inn søknaden til nav og venter på å høre om de godtar legeerklæringen:sorry:
 
Back
Topp