Far med til jordmor?

Tone-mor

Betatt av forumet
Hvordan har dere andre løst dette? Mannen min vil gjerne være med på det han kan, nok fordi han ikke vet hva det innebærer :-) jeg har sagt han ikke trenger å bli med når jeg avleverer urinprøver til legen :laughing002:laughing001

Han har spurt om jeg ønsker han skal være med på de timene jeg skal til jordmor. For meg er det egentlig litt det samme nå i starten ihvertfall. Men jeg er litt usikker da jeg jo ikke helt vet hva disse timene innebærer. Hadde forening med jentene i går og alle mine venninner der sier det aldri kunne falt dem inn å ha mannen med der. Andre jeg har snakket med sier det er vanlig å ha dem med??

Hva tenker dere? Han må jo ta fri fra jobb for å bli med.

Min samboer var ikke med sist gang og kommer ikke til å gjøre det nå heller ;) men nå trur jeg ikke han føler behovet for å være med heller da:p

Her vil barnefar gjerne bli med, men med jobb i nabolandet er det ikke så lett å få med alt, så han prioriterer UL. Jeg har prøvd å si at det bare er urinprøve, blodprøve, mål og litt prat, og at han ikke går glipp av noe med mindre han har noe han lurer på som han vil snakke med lege eller jordmor om. Men selv om han ikke lurer på noe spesielt, må jeg gi beskjed i god tid om timene, så han kan se fra gang til gang om han kan få til å være med.
Synes det er fantastisk med sånn engasjert pappa! :love7

Jeg synes også det er herlig at barnefar vil delta. Helsestasjonen hos oss arrangerer temakvelder hvor pappan gjerne kan være med.
Har tilbudt han å være med til jordmor..men bare han får en oppdatering så er han fornøyd. Tror det handler om å bli inkludert og at man snakker sammen. De får ikke forberedt seg på samme måte som oss..så det er flott at de spør og er interessert

Kunne aldri falt meg inn, jeg vil være der alene. Det er heller ikke praktisk gjennomførbart for oss.

Jeg drar alene til jordmor og lege, og han har ikke hatt noe stort behov for å bli med heller. Han får fullt referat fra meg på kvelden :p hehe
Men han skal bli med på oul :)

Jeg anbefaler deg å gjøre begge deler. Jeg dro hovedsakelig alene, men pappan var med en gang sist. Og der var veldig fint for han i forhold til å snakke om fødsel. Men ellers syns jeg det var koselig å kunne prate om alt mulig uten han tilstede. Tror jm også liker ha minst en samtale alene med mor.

Jeg likte veldig godt å ha han med. Han fikk spurt om det han lurer på, og føler alt er mer virkelig etterpå. Han fikk også høre hjertelyd, noe han satt pris på :)

Far har vært med en gang, det var for å høre hjertelyden. Første kontroll var jeg alene. Føler ikke at han trenger å være med hver gang, men hvis han vil skal han selvsagt få lov ;) han var med på tidlig ul og skal selvsagt være med på oul :)

Her har far vært med på noen, når han har fri da, i de andre svsk. Regner ikke med han føler behov kanskje denne gangen. Men vil han så får han bli med self:-)!

Hadde med kjæresten til første time hos jordmor! :) slik at han fikk sett hva dette gikk ut på samt spørre om det han lurer på!
Jordmor var veldig fornøyd med at han var med :) for da fikk hun spurt han sjøl om det hun lurte på!:) så lenge han ønsker å være med å mulighet skal han få lov! Vi er tross alt to om dette!:) og trur det gir fedrene en følelse av at de også er med under svangerskapet selv om de ikke bærer barnet!:)

Hadde med kjæresten til første time hos jordmor! :) slik at han fikk sett hva dette gikk ut på samt spørre om det han lurer på!
Jordmor var veldig fornøyd med at han var med :) for da fikk hun spurt han sjøl om det hun lurte på!:) så lenge han ønsker å være med å mulighet skal han få lov! Vi er tross alt to om dette!:) og trur det gir fedrene en følelse av at de også er med under svangerskapet selv om de ikke bærer barnet!:)

Samma her :) min samboer var med på første svangerskapskontroll.

Min var med kun en gang, og da var det fordi vi skulle fylle ut noen papirer. Blant annet opplysninger om at han var far, og da måtte han komme samt ha med leg.
Foruten det hadde jeg ikke noe behov for å ha han der. Jeg forteller jo om kontrollene etterpå:)
De gjør jo stort sett det samme på hver kontroll. Men hadde jo ikke nektet han om han absolutt ville...:)

Hadde mannen med på to timer med nr to, og to-tre timer med første...

Jordmor oppfordret til å spørre om han ønsket å være med, da mennene gjerne også har spørsmål i forbindelse med svangerskap og fødsel...

Så om han ønsker å bli med denne gang også så skal han selvfølgelig få være med - men tror ikke han har behov for det da alt har forløpt omtrent som tidligere svangerskap, pluss at han har funnet ut at med mine fødsler så får han ikke mye tid til å være overflødig eller redd - for ham har hatt to faste oppgaver i den korte tiden fødslene har vart - gi meg drikke og massere korsrygg hardt

Med første var far med hver gang fordi han hadde mulighet og lyst. Denne gangen vil bf(ny kjæreste) gjerne med siden det er hans første og han vil få med seg det han kan. Synes det er herlig at de engasjerer seg så mye, det er jo deres barn også :-) hvis det ikke passer pga jobb ol så blir det jo anerledes. Ikke alt de kan ta fri for.

Han blir nok med første gang her teker jeg, så kan vi sammen med jordmor evnt lage en plan for hva han vil være med på videre. Tror han er redd for å ikke stille nok opp, vi har slitt litt i svangerskapet og vært redde for å miste. Han er utrolig støttende da jeg har vært mye sykemeldt, så tror nok det er årsaken til at han ønsker å bidra mye nå. Har vært på UL alene i uke 8 da vi trodde jeg hadde mistet og bare skulle inn til en dobbelsjekk for å vurdere utskrapning, så banket det faktisk et lite hjerte der. Skal på ny UL på mandag og da blir han med. I uke 14 nå så vi er spente på om det har gått som det skal til nå. Det gjenstår å se

Her vil far helst være med på alt. Han fant jo fort ut at legebesøk ikke var så spennende. Var nok bedre å ha han med til jordmor, da fikk han snakke litt og komme med sine spørsmål osv. Vet ikke hvordan det blir senere, men.. Vil han være med så er det greit for meg. :)

Back
Topp