far krever 50%

stehno

Andre møte med forumet
Jeg har et problem (kanskje et luxusproblem for mange men.... )

Jeg og barnefar har vært sammen i flere år, vi var sammen frem til kort tid siden da han flyttet ut fra vårt hjem så jeg sitter igjen med barnet. Barnet er 3 år gammelt og far krever 50% ellers så vil han gå til rettsak sier han. [8|]

Jeg har flere grunner til at han ikke skal ha 50% bla. så syns jeg ikke han tar seg av barnet så veldig bra, han snakker negativt til barnet om meg og forsøker å påvirke barnet negativt.
Er litt usikker på om jeg har rett til å nekte han dette?

Vi går til familievernkontoret nå for å forsøke å komme til enighet.

ER drittlei av trusler og hånlige ord om hva jeg ikke kan styre så jeg lurer på hva kan han egentlig kreve?[8|]

Mener at det er slik at barnefar ikke kan kreve noe mere enn annenhver helg, pluss en natt i uken..
han har ikke rett på noe mere, med mindre du ikke godtar det.

Det er bare å si til familievern kontoret hvordan han oppførerer seg... de vil nok ha forståelse for det.
de tenker jo på barnas beste! [:)] lykke til.

ORIGINAL: mamma900

Mener at det er slik at barnefar ikke kan kreve noe mere enn annenhver helg, pluss en natt i uken..
han har ikke rett på noe mere, med mindre du ikke godtar det.

Det er bare å si til familievern kontoret hvordan han oppførerer seg... de vil nok ha forståelse for det.
de tenker jo på barnas beste! [:)] lykke til.

Har ikke rett på no mer? Ka tull er det å si da? Barnet har rett på samvær med begge foreldre...

Etter de er 3år er det større sjangse for at han kan få 50 deling...
No vet jo ikke jeg ka annet "stygt" han gjør en det su sier, men er nok ikke en god nok grunn til å nekte han samvær....

Synes nå han har rett på 50 % like mye som deg da men..selvsagt kommer det ann på åssen far han er

BF har ikke "rett" eller "krav" på noe som helst - og det samme gjelder mor.
BARNET har RETT og KRAV på samvær med begge foreldre.

Dersom du sier "nei" kan ingen TVINGE deg til å godta en 50/50-ordning i dag.
Domstolene idømmer bare delt omsorg i særskilte, snevre tilfeller - hvor samarbeidet mellom mor og far fungerer bra, de bor i nærheten av hverandre og barnet er minst 7 år.

Dersom du setter foten ned kan saken altså i siste instans ende i retten - men de vil ikke idømme delt omsorg så lenge barnet er så lite.
MEN BF kan velge å søke om hovedomsorgen, og den KAN han få - selv om det er relativt sjelden. Han må VANLIGVIS vise at han er en bedre omsorgsperson for barnet enn mor, hvilket det ikke høres ut som om han er.

Det det koker ned til er at dersom du holder hodet kaldt og setter foten ned ender du sannsynligvis med hovedomsorgen, men det finnes en liten mulighet for at DU blir samværsforelder i stedet.
Uansett skal du IKKE godta en 50/50-avtale på familievernkontoret med mindre du faktisk VIL det, og mener det er det beste for barnet.

Vil bare gi deg noen råd: ikke skriv under på noe du ikke er enig i.. Hvis dere ikke kan komme til enighet hos mekler, så kontakt advokat. Etter tre meklinger har du krav på meklingsattest, og da kan saken tas til retten, men jeg ville prøvd å unngå det.. Advokater kan være til god hjelp.. skriv ned det han kommer med av umodne utsagn, spar på sms og mail om han sender det..

jeg mener at 3åringer er for små til 50/50, men det er ikke automatikk i hvem av foreldrene som skal ha hovedomsorgen altså. Det finnes ingen morpresumpsjon i loven lengre, derfor er mor og far likestillt, noe som er rett og rimelig. MEN, når det er sagt så skal det være til barnets beste, og det er en overveielse i hver enkelt sak.

Lykke til :)

ORIGINAL: Taurin

Husk at det er barnets sine rettigheter! Ikke mor eller fars!

ja det er sååå viktig..signerer på det sterkeste

ORIGINAL: FrøkenM

Synes nå han har rett på 50 % like mye som deg da men..selvsagt kommer det ann på åssen far han er

Hun skriver jo at det er flere grunner til at hun ikke vil han skal 50%!!!!!!!!!!!

Han kommer ikke til å få det når hun er så liten ogsamarbeidet er dårlig.

Tusen takk for mange gode svar.

Jeg ser at flere synes jeg bør gi far 50%. Nå sa jeg i hovedinnlegget at jeg helst ville unngå det, og jeg har jo selvfølgelig gode grunner for det. Jeg nevnte jo et par grunner over her også....
Om det skulle gå til rettsak så er det jo også slik at samarbeidet ikke fungerer og da vil jo ikke retten idømme delt bosted slik som Minerva nevnte. En av grunnstenene til samarbeid 50/50 er jo nettopp samarbeidet som fungerer. Samarbeidet fungerer ikke overhodet mellom oss og har ikke gjort det på lenge, også en av grunnene til at vi ikke kan leve sammen lenger. [&o]

Det er veldig slitsomt å gå rundt med anklager og trusler om rettssak hver dag, men hvor slitsomt ville det bli for et lite barn å utsettes for foreldre som lever to forskjellige liv, har helt forskjellig meninger om ting og tang og ikke minst - ikke kan samarbeide om han og hans beste?

Jeg glemte visst å si det, men jeg er klar over barnets rettigheter. At barnet har rett til å se begge foreldrene. Jeg har ingen planer om å hindre far i å se barnet bare så det er sagt. [;)]

Uansett om HAN eller DU vil ha 50% deling.. så skal man tenke på BARNET.. og jeg.. og mange eksperter mener at barn har ikke godt av å ha en 50/50 deling.. Barn har krav på et stabilt og forutsigbart hjem spør du meg

Og vil ikke du gå med på 50/50 deling.. så sier du nei på meklingsmøte!

Bf her krevde 50/50 deling.. ikke fordi han VILLE ha henne 50%.men fordi jeg ikke skulle få bidrag! Han trodde jeg ble steinrik av bidragene han[8|]

På meklingmøte sa jeg blankt nei! Jeg var ikke villig til å gå med på 50/50.. og det var mekler helt enig i! Hun også mente at datteren min var alt for liten.. hun ble 3 år i juni

Mekler spurte.. for å godtgjøre bf litt tror jeg.. om jeg kunne gå med på mer fordeling når datteren min ble større (vi hadde da snakket om 70/30 deling).. da svarte jeg at jeg synes det er for tidlig å spekulere i nå.. vi må vente til jenta våres er større.. og har egne meninger.. men pr dags dato er 50/50 deling uaktuelt

Back
Topp