Far i permisjon?

HemmeligG

Forumet er livet
Nå har jeg funnet ut at jeg er gravid, og driver derfor å planlegger litt for det neste året. Derfor har jeg noen spm som jeg håper at noen av dere her inne kan svare på![:)]
Jeg er student, og har planer om å fortsette å studere fram til jul neste år. Vi får barn i slutten av oktober, så det vil i praksis si at jeg forsetter på skolen i ca 2 mnd. etter at babyen er født (må jo selvsagt se ann formen og sånt, men i utgangspunktet er dette planen). Mitt spm blir da; kan far ta ut permisjon i de 2 mnd jeg fortsetter å studere? Også går han tilbake i jobb når jeg er ferdig med studiet til jul (da tar jeg et års permisjon fra studiet)?
Håper noen kan forbarme seg over meg og gi meg svar på dette, dersom dere har peiling![:)]

3 uker før termin og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor- ellers kan permisjonen fordeles som dere vil. Så da blir vel svaret  nei,det går ikke.
Men ta kontakt med Nav og hør du- det kom jo noen nye regler fra 1. januar i år bl.a.

Oki.. Takk skal du ha! får vel ta kontakt med nav etterhvert og høre hvordan vi kan ordne det.[:)]

Dessverre havner dere i en svært vanlig klemme.
Siden du ikke har opparbeidet deg rett til fødselspenger fra folketrygden, har ikke barnefar i arbeid rett til betalt pappaperm.
Hadde han også vært student, kunne dere fordelt perioden med fødselsstipend fra Lånekassen mellom dere.

Det har vært mange sinte fedre (og mødre) som har protestert på dette, og mange har skrevet under et opprop som er levert til regjeringen. Mange mener at far må kunne tjene opp permisjonsrettigheter på egen hånd, uavhengig av om mor jobber eller ikke - og det må jeg jo si høres helt fornuftig ut!

Se linkene på denne siden for mer informasjon:
http://www.oas.no/index.asp?id=8045

Back
Topp