Far bare være med på deler av fødselen..

Kulenr3

Glad i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Dere blitt informert om dette?

Jordmor sa det var lik praksis over alt nå.. Far får altså ikke komme inn før man er i aktiv fødsel. Leste om en som hadde ventet i bilen på parkeringen et døgn før han fikk slippe inn :dead: Så om det drøyer ut må vi ligge der helt alene, og om det går for fort er det jo faktisk en mulighet for at de IKKE rekker det :hungover:
 
Dere blitt informert om dette?

Jordmor sa det var lik praksis over alt nå.. Far får altså ikke komme inn før man er i aktiv fødsel. Leste om en som hadde ventet i bilen på parkeringen et døgn før han fikk slippe inn :dead: Så om det drøyer ut må vi ligge der helt alene, og om det går for fort er det jo faktisk en mulighet for at de IKKE rekker det :hungover:
Synes helt ærlig at dette er en Latterlig regel. Hvordan forklarer dem at det er større smittefare de få timene far er tilstede før aktiv fødsel? Når han allikevel skal få komme når man er i aktiv fødsel?? Skjønner det om man blir sjekket å må dra hjem igjen mange ganger før man blir lagt inn. Men Altså. Så lenge man har fått en fødestue så burde mannen kunne komme å være tilstedet. Da er man bare på det rommet uansett. Jeg har ingen problemer med å forstå corona tiltakene ellers og vi har selv vært ekstra nøye hele perioden pga. Graviditeten. Men disse rare reglene rundt fødsel og barsel det synes jeg bare ikke gir mening! Også i en såsårbar tid:mad::sorry: måtte bare blåse ut litt beklager altså:(
 
Dette gjør at jeg gruer meg ekstra mye til fødsel. Styrtfødsel sist, blir det det denne gangen også kan det fort bli uten mannen. Føles så unødvendig om han står utenfor uten å rekke det.
 
Dette gjør at jeg gruer meg ekstra mye til fødsel. Styrtfødsel sist, blir det det denne gangen også kan det fort bli uten mannen. Føles så unødvendig om han står utenfor uten å rekke det.
Samme tanker her.
Styrtfødsel med første. Hadde de reglene vært da hadde han sikkert ikke rukket å komme opp på avdelinga før guttungen var ute. Hvis man først må opp aleine for å sjekke om man er i aktiv fødsel liksom :wtf:
 
Virkelig?!!! kjenner jeg får helt vondt av å tenke på det! Skjønner heller ikke denne regelen! tenker at om far skulle være en potensiell smitte, vil jeg tro at jeg selv også er det! jeg vil tro at om han har noe har jeg også det som deler seng å bor under samme tak som han! Nei vettu meg hva, kjenner jeg bli sint- da jeg synes dette er et såpass viktig øyeblikk å være der for hverandre!uff!
i tillegg står dette på sykehuse jeg skal føde på sin hjemmeside:
"Partner/ledsager kan være på barsel sammen med mor og barn. Men hvis ledsager velger å dra hjem, kan de ikke komme tilbake på besøk."

da skjønner jeg enda mindre....
 
Nesten som jeg får lyst til å vurdere hjemmefødsel :p neida... Joda...

Ting kan jo enda endre seg til oktober når vi skal føde <3
 
Hatt 2 styrtfødsler tidligere, ved første rie til de har vært ute har det gått 4 timer (nr. 1) og 2 timer (nr. 2)

Er spent på hvordan denne fødselen blir, håper faren rekker den rett og slett om det blir styrtfødsel denne gangen også ..
 
Jeg hadde også styrtfødsel med førstemann, men jeg er ikke veldig bekymret for om samboer får være med eller ikke ;) Enten så er han der eller så er han ikke der, ut kommer ungen uansett og ettersom jeg følte meg veldig godt ivaretatt ved første fødsel, så er det ikke noe krise om han ikke får vært der ;)
 
Synes helt ærlig at dette er en Latterlig regel. Hvordan forklarer dem at det er større smittefare de få timene far er tilstede før aktiv fødsel? Når han allikevel skal få komme når man er i aktiv fødsel?? Skjønner det om man blir sjekket å må dra hjem igjen mange ganger før man blir lagt inn. Men Altså. Så lenge man har fått en fødestue så burde mannen kunne komme å være tilstedet. Da er man bare på det rommet uansett. Jeg har ingen problemer med å forstå corona tiltakene ellers og vi har selv vært ekstra nøye hele perioden pga. Graviditeten. Men disse rare reglene rundt fødsel og barsel det synes jeg bare ikke gir mening! Også i en såsårbar tid:mad::sorry: måtte bare blåse ut litt beklager altså:(

Helt enig.. når de først får være med, så har det vel ikke noe å si hvor lenge. Jordmor sa at de ville unngå tråkking i gangene, og at folk kommer og går.
 
Trodde det hadde vært sånn at far kun får være med under aktiv fødsel i hele coronaperioden jeg. Sånn har det i alle fall vært på store deler av Østlandet. Der jeg skal føde har de utvidet fra at far kan være på barsel 2t i besøkstid til at han per nå kan være der hele besøkstiden mellom 12 og 20.

Hadde tiltakene over alt vært som en beskriver over her at far ikke fikk lov til å komme tilbake dersom han forlot sykehuset, så er det tiltak jeg kan forstå. Men at far skal sendes ut og inn i barsel, og utsette seg for smitte i mellomtiden, det ser jeg null logikk i, og akkurat det gjør meg ganske forbanna.
 
Disse restriksjonene har jo vært gjeldende under hele coronaperioden:) så hos meg er det noe jeg har vært klar over og forberedt på lenge.
 
Jeg sliter med fødselsangst og da jordmor sa i juni at barnefar kunne være der, så ble jeg mye tryggere.. og litt senere kom kontrabeskjeden om at han ikke kunne være med likevel..
Jeg har full respekt for covid-19 osv, men det har virkelig gjort det ekstra tungt å være gravid også..
Blir både sint og lei meg over den regelen..
Så ender opp med at jeg kanskje ikke vil reise inn til sykehuset før det er krise.. (jada, angsten min jager meg hardt her nå)
 
Jeg syns dette er litt vanskelig. Vi bor langt unna sykehuset og vet av erfaring at vi kan bli der en stund før det bare sier pang å så går det fort fra aktiv fødsel til ungen er ute. Kjenner jeg blir engstelig for både å være hjemme i påvente på fødsel, kjøre inn, ingen aktiv fødsel men hyppige rier. Så har jeg en vordende far som må vente i timesvis i bilen. Eller så er vi også anbefalt at jeg drar inn ei uke før, pga rask fødsel og lang reisevei. Men da bruker vi jo jaggu opp kvoten på pasienthotellet, da får jo ikke far være der etter fødsel. Å er jeg der i påvente på fødsel så har han like lang reisevei som det tok å føde siste. Samt at jeg ønsker ikke å gå der, på sykehuset eller pasienthotellet en uke ++ å igjen, der har de smitte og her har vi, bank i bordet, ingen smitte.

Det er så sykt vanskelig.

Føler at det er kjempe trist om far ikke får oppleve værken ultralyd eller fødsel eller barsel, alt i værste fall. Det.. Det er jo så viktig for å knytte bånd å også for mor å ha far der.
 
Trodde det hadde vært sånn at far kun får være med under aktiv fødsel i hele coronaperioden jeg. Sånn har det i alle fall vært på store deler av Østlandet. Der jeg skal føde har de utvidet fra at far kan være på barsel 2t i besøkstid til at han per nå kan være der hele besøkstiden mellom 12 og 20.

Hadde tiltakene over alt vært som en beskriver over her at far ikke fikk lov til å komme tilbake dersom han forlot sykehuset, så er det tiltak jeg kan forstå. Men at far skal sendes ut og inn i barsel, og utsette seg for smitte i mellomtiden, det ser jeg null logikk i, og akkurat det gjør meg ganske forbanna.

jeg forstår tiltaket med at om han forlater barsel får han ikke komme tilbake- men ser ikke helt forskjellen på at han kan være tilstede på barsel etterpå- men ikke ta del i hele fødselen! Mulig jeg som førstegangsfødene synes dette er mye mer vanskelig enn de som har født før- da jeg overhode ikke helt klarer å skjønne hva jeg skal igjennom for første gang- mest sannsynlig alene:woot::woot:
 
Hadde 35-40 minutter aktiv fødsel sist og vi bor to timer fra sykehuset.. ja det blir vel ensomt på fødestua da :facepalm:
 
Hadde 1 time styrtfødsel sist, så jeg er bekymret for at far ikke rekker det. Skal snakke med sykehuset om det. Jeg trenger i tillegg hjelp til å gå pga bekkenløsning :rolleyes: Klarer ikke gå fra inngangen og opp til føden selv. Starter riene hjemme skal jeg prøve å holde ut så lenge som mulig hjemme slik at jeg kommer inn og kan få fødestue. Uansett er dette helt umulig å planlegge. Håper bare ikke smitten tar seg mer opp slik at det kommer enda strengere rutiner.
 
Jeg er så lei av dette, og lei meg over dette! Skjønner at korona påvirker mange negativt, men syns det har vært en veldig stor byrde at hele graviditeten har vært prega av korona. Mannen får ikke være med på noe, og føler bare det er forventet at vi skal klare absolutt alt alene liksom. Jeg har i tillegg sittet på hjemmekontor siden 12.mars, så ikke noe støtte eller oppmuntring fra kolleger heller. Og venner og familie må vi holde avstand til, og det må vi helt sikkert etter fødselen også. Dette ble sikkert litt rotete, men er så lei sv dette og har en veldig dårlig dag :sorry::sorry:
 
Jeg er takknemlig så lenge jeg får profesjonell hjelp når jeg trenger det. Selvfølgelig fint om far kan blimed men jeg tenker at mor og barns helse går foran alt annet uansett.
Hvem vet, kanskje sitter man igjen med en fin opplevelse selv om far ikke rakk det?
Det er mye som kan gå galt under en fødsel, og det at far eventuelt ikke er der blir en bagatell i forhold.
Jeg gleder meg, prøver å ikke tenke for my på hva hvis eller hva om, ting blir som det blir og det eneste jeg ønsker er at vi kommer hjem som mor, far og et friskt barn ❤️.

Håper det ikke er for mange som sitter å gruer seg, for som sagt så vil det mest sannsynlig bli vedlig bra også får man tenke på alle de årene man har sammen i etterkant.
 
Synes helt ærlig at dette er en Latterlig regel. Hvordan forklarer dem at det er større smittefare de få timene far er tilstede før aktiv fødsel? Når han allikevel skal få komme når man er i aktiv fødsel?? Skjønner det om man blir sjekket å må dra hjem igjen mange ganger før man blir lagt inn. Men Altså. Så lenge man har fått en fødestue så burde mannen kunne komme å være tilstedet. Da er man bare på det rommet uansett. Jeg har ingen problemer med å forstå corona tiltakene ellers og vi har selv vært ekstra nøye hele perioden pga. Graviditeten. Men disse rare reglene rundt fødsel og barsel det synes jeg bare ikke gir mening! Også i en såsårbar tid:mad::sorry: måtte bare blåse ut litt beklager altså:(

Under sist fødsel fikk jeg først rom på barsel (ble igangsatt), rom på føden når jeg var i aktiv fødsel også et nytt rom på barsel etterpå. Andre som ikke blir igangsatt får ofte på mitt sykehus et "observasjonsrom" om de kommer inn før de er klare for føden. Så vil tro det handler om at far bare skal være på fødestuen og ikke på de andre rommene mor eventuelt er innom. Blir mor lagt inn på fødestue håper jeg de fleste lar far komme, og av de jeg kjenner som har født har far fått blitt med inn med en gang om mor kommer på fødestue :)
 
Jeg er takknemlig så lenge jeg får profesjonell hjelp når jeg trenger det. Selvfølgelig fint om far kan blimed men jeg tenker at mor og barns helse går foran alt annet uansett.
Hvem vet, kanskje sitter man igjen med en fin opplevelse selv om far ikke rakk det?
Det er mye som kan gå galt under en fødsel, og det at far eventuelt ikke er der blir en bagatell i forhold.
Jeg gleder meg, prøver å ikke tenke for my på hva hvis eller hva om, ting blir som det blir og det eneste jeg ønsker er at vi kommer hjem som mor, far og et friskt barn ❤️.

Håper det ikke er for mange som sitter å gruer seg, for som sagt så vil det mest sannsynlig bli vedlig bra også får man tenke på alle de årene man har sammen i etterkant.
Risikoen for at far ikke rekker det har jo ingenting med mor og barns helse å gjøre. Jeg skjønner poenget ditt, men samtidig syns jeg det er veldig trist at far som er i samme husstand som mor har gått glipp av alt av ultralydtimer og kontroller samt at han kan risikere å gå glipp av fødsel om det går fort fra 4-10 cm. Det er jo like mye fars barn som mors og en spesiell opplevelse for far. Ser ikke at far er noen høyere smitterisiko enn mor, så jeg syns det er kjempetrist at det er slik og jeg ønsker å dele fødselsopplevelsen med mannen min og gruer meg i tilfelle vi skulle være så uheldige at han ikke rekker det. Mye kan gå galt, men å si at det er en bagatell om far ikke er der er veldig spesielt :rolleyes:
 
Back
Topp