Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Så enig!Jeg lager gode, spennende, næringsrike matpakker. Kommer ikke til å slutte med det. Jeg fryser ned matmuffins, horn og pizzaruller, men kommer aldri til å fryse ned brød med pålegg på. Jeg kommer nok ikke til å sende med ost på brødskiva i det hele tatt, om ikke dette er noe barna virkelig ønsker seg. Det blir svett utover dagen, og ikke spesielt appetittelig, etter min mening. Men, alle har sine ønsker.
Det viktigste er at barna får mat, og mat de liker. Så får hver familie følge sin lommebok og lyst.![]()
Altså, her får heller ikke ungene frukt og grønt hver dag i matpakka.Det jeg reagerer mest på er at hun bare av og til sender med frukt og grønt. Hvor næringsrikt er to skiver med litt ost i løpet av en hel skoledag?
Ja det siste der er jeg helt enig i. Det er stor forskjell på det. Forskjell vil det alltid være i samfunnet, og er like greit å lære barna det med en gang. Hvordan skal de bli som voksne hvis de ikke takler forskjeller... Så der har vi foreldre en jobb å gjøre. Eller mest sannsynlig er det vår generasjon som har åpnet opp for denne sjalusien, for jeg tror ikke barn i utgangspunktet legger så stor vekt på det før vi foreldre evt påpeker at ting er urettferdig... Og skulle barn dra det opp, så er det jo her foreldrene kan legge ballen død og si at ting kan ikke være rettferdig hele tiden, eller velge å dulle med og si at huff, ja når x har sånn matpakke må du også få ellers blir det urettferdig.Vi sunt å næringsrikt det er avhenger helt av hva man har i horn. Eller brød.
Grov deig, mager kjøttdeig, krydder/tomatsaus og litt ost er ikke vesentlig mer usunt enn normalt halvgrovt brød med smør, skinke og ost f. Eks. (eller nugatti..)
Mine har ikke heller alltid grønnsaker men stort sett noe. De liker sånne små snackspapirika, knaske-gulrot, eller annen gulrot i staver, agurk, tomat eller det meste av frukt. Ikke alltid de har med men såfremt vi har og husket får de tilbudet.
Min eldste er jo ikke så glad i brød så vi prøver å finne på andre tilbud mens mellomste liker brød best.
Det var den der "gjør brødet så kjipt som mulig ved å fryse det med smør og ost på" (for å ikke skape forskjeller i gruppa?) jeg reagerer på. Det er forskjell på å sende med brød (med ost om det er det de foretrekker) og å smøre og fryse et brød med ost og mene alt annet er fancy fjaseri
irriterende med de som sender med kake og kjeks synes jeg da. For det hører ikke til i et hverdagskosthold. Og barna synes såklart det er urettferdig.
Ja det siste der er jeg helt enig i. Det er stor forskjell på det. Forskjell vil det alltid være i samfunnet, og er like greit å lære barna det med en gang. Hvordan skal de bli som voksne hvis de ikke takler forskjeller... Så der har vi foreldre en jobb å gjøre. Eller mest sannsynlig er det vår generasjon som har åpnet opp for denne sjalusien, for jeg tror ikke barn i utgangspunktet legger så stor vekt på det før vi foreldre evt påpeker at ting er urettferdig... Og skulle barn dra det opp, så er det jo her foreldrene kan legge ballen død og si at ting kan ikke være rettferdig hele tiden, eller velge å dulle med og si at huff, ja når x har sånn matpakke må du også få ellers blir det urettferdig.
Ang horn så er jo det sant, men her er de litt rare
Baker vi selv klarer de ikke grovt, men grovt brød fra butikken er greit
Så da er det forsåvidt sunnere med grovt brød fra butikken enn horn på hvetemel...
Skulle så ønske at eldste ikke var så innmari kresen...
Men du nevner at sjalusi er en del av hverdagen. Sier ikke at det er slik, jeg har ikke barn ennå, og aner ikke hvor mye du bruker på klesbudsjettet. Og selv ønsker jeg jo at min gutt skal få noen nye klær også, men satt på spissen. Du bruker penger på dyre klær, fancy matpakke hver eneste dag, å mine barn ser opp til dine å ønsker det samme. Om jeg ikke har råd til klær som ikke er arvet og kjøpt på finn, til daglig får de med seg grønnsaker og en brødskive i matboksen. Mens de ser på ditt barn som spiser horn og muffins flere ganger i uka. Så jeg tar meg råd og bryet med å lage noe ekstra på bursdagen deres med sukker. Skal det da plutselig være lov å være sjalu? Er det ikke da min sak om jeg ønsker å putte i barnet mitt sukker, til tross for at andre barn kan bli sjalu?
Det er sånnsett ikke sjalusien jeg tenker på i forhold til kake, kjeks. Jeg har ingen problem med det i forhold til mitt barn, hun aksepterer at hun ikke får det med seg. Men kjeks og kake er ikke "mat", det er snacks og for meg går i en helt annen kategori.
årsaken til at hun ikke får mat med mye sukker er pga helse. Det er usunt, gir dårligere tannhygiene, osv.
Datteren min kan spørre hvorfor får ... Med i matpakken hver dag når det er usunt, får hun dårligere tenner osv.
Eller... Hadde vært hos tannlegen med hull. Så sa hun det må være fordi hun spiser så mye godteri.
Hvis hun kommer hjem å sier... Hadde sukkererter med i matpakka, det er så godt. Kan jeg få det. Så tenker jeg såklart, det kan du få. Eller... Hadde med seg wraps, kan jeg få det? Så lager jeg det en dag jeg har mulighet eller vi sammen.
Hvis det er at man ønsker å gi noe ekstra til bursdagen ville jeg heller snakket med læreren og tatt med en kake, is el. til hele klassen. Jeg kjenner min datter såpass godt at om jeg hadde sendt med ett kakestykke til henne så ville hun ha delt eller gitt det bort. Hun ville syntes det var fryktelig urettferdig ovenfor de andre å sitte å spise det alene og ville ikke kost seg med det.
Vi har god økonomi, men vi tar også imot arveklær, jeg kan også kjøpe brukt, jeg kjøper også klær på HM. Men for meg så tenker jeg på miljøaspektet i det, dyrere klær varer ofte lengre så enkelt er det. Jeg ville heller kjøpt et godt merke brukt enn et dårlig billig om jeg måtte velge..
Jeg forholder meg til hvordan det er viktig for meg å oppdra mitt barn, jeg kjøper ikke alt hun ønsker selv om vi har god råd. Jeg ser at flere av elevene i klassen får leker, blad, ol. flere ganger i uken når de handler på butikken. Selv om vi har råd, velger vi ikke å gjøre det pga. jeg ønsker å lære henne andre verdier en å bare få, få.
Vi forsøker å gi mest til jul og bursdag ellers er hun flink å spare og vi jobber med å lære henne å verdien av å ha egne penger.
Jeg synes ikke det gjør noe om hun er sjalu hvis hun synes noen har finere jakke enn henne. Da vil jeg heller lære henne å være glad på andres vegne, å spare selv og ønske seg ting.
Joda som sagt, prøvde å sette det på spissen. Vil selv ikke gi barnet mitt sukker i matpakken hver dag. Og ønsker at han skal få en sunn oppvekst. Men synes det er litt motsigende at så lenge det er sunn mat så må barnet lære seg at verden er urettferdig, men ikke når det kommer til kaker og kjeks. Nekter å tro barna måler sukkerverdien i maten før de bestemmer seg for at de ønsker det samme eller ikke. Det å ta med til klassen er heller ikke så lett, da vi i dagens samfunn har fryktelig masse allergier. Såklart det er mer snakket om i dag enn før, men husker selv min oppvekst hvor jeg var allergisk mot nøtter og dermed ikke kunne få kake når klassen spiste kaker fordi det kunne inneholde spor av nøtter. Jeg overlevde å se på at alle andre fikk, men det var veldig sårt. Så synes at om noen barn har med kake i matboksen bare til seg selv fordi de hadde rester av kaken fra bursdagen sin som de fikk med seg fordi de ellers har en dønn kjedelig matpakke, så er det bedre enn at alle utenom det allergiske barnet skal få delta på matpakken.
Jeg skjønner hva du mener. Jeg er bare ikke enig i at det er greit å sende med usunn mat på skolen. Og det er ikke pga. sjalusi. Men pga. Jeg synes det skaper dårlige holdninger til kosthold. Jeg skjønner ikke hva den kaka gjør i matboksen i det hele tatt, barnet kunne like godt fått de kakerestene etter middag hjemme, og da vet foreldrene at barnet i det minste har fått i seg ordtlig mat først.
Ang. Allergier så synes jeg man må ta hensyn til det. Man kan likegodt komme innom med is eller gele, om det er vanskelig å bake allergivennlig kake. Jeg er enig at jeg ikke synes det er greit at en må sitte å se på om hele klassen spiser.
Men som jeg sier, dette er ikke et problem for oss nå, var værre for henne å akseptere når hun var mindre og gikk i bhg. Datteren vår forstår og aksepterer at hun ikke får sånt med seg på skolen. Jeg har også forklart hvorfor jeg tenker det,og hun er heldigvis enig.
De fleste skoler og barnehager har også regler på slikt, og det at noen velger å bryte de synes jeg ikke greit. Men man kommer aldri utenom sånt i grunn.
Ja alle er forskjellige takk og pris.Eneste brødet min eldste synes er godt et når mannen baker (helst havrebrød. Mannen min baket brød basert på sånne poser)
Men de spiser horn og pizzaboller bakt på grov deig rett som det er. Unger er forskjellige. Og familier er forskjellige, være seg tid og kapasitet og økonomi og matpakker er heller ikke like. Og det må være greit.
Og jeg kommer ikke til å begynne å fryse påsmurt brød med ost for å spare tid. Da står jeg heller opp de tre minuttene før så jeg rekker smøre skivene
Ja de kjøleelementene er geniale.Vi varierer etter hva ungene vil ha. Noen dager «kjedelig» brødskive og ost, og andre ganger fancy lunsj. Ikke usunne ting som boller, brus etc.
Vi lager matpakker etter hva våre unger spiser, og ikke hva andre synser og mener.
Forresten så finnes det kjøleelement som passer i matboksen, så slipper svette brødskiver og pålegg.
Har en matboks med dobbelt lokk hvor det hører til et lite tynt kjøleelement til å ligge i lokket.Ja de kjøleelementene er geniale.
Ulempen som vi merker, er at når de tiner blir de våte på utsiden og gjør at skivene blir våte. Det er ikke appetittelig. Så de pakker jeg inn i litt plast hvis de skal ligge inntil maten. Men da er det all den plasten da... Hva gjør dere?