Fancy matpakke?

Jeg lager gode, spennende, næringsrike matpakker. Kommer ikke til å slutte med det. Jeg fryser ned matmuffins, horn og pizzaruller, men kommer aldri til å fryse ned brød med pålegg på. Jeg kommer nok ikke til å sende med ost på brødskiva i det hele tatt, om ikke dette er noe barna virkelig ønsker seg. Det blir svett utover dagen, og ikke spesielt appetittelig, etter min mening. Men, alle har sine ønsker.

Det viktigste er at barna får mat, og mat de liker. Så får hver familie følge sin lommebok og lyst. :)

Det er ikke et alternativ å bare sende med noen brødskiver med pålegg for vår del , vi sender med godt utvalg og forskjellige ting.

Jeg tror virkelig ikke det er det som skaper skille blant barn ,noen barm vil bare ha brødskiver medpålegg , andre spiser ikke om det er de får. Jeg har tro på å gjøre det som passer best for barnet som skal spise maten.

Det jeg reagerer mest på er at hun bare av og til sender med frukt og grønt. Hvor næringsrikt er to skiver med litt ost i løpet av en hel skoledag?

Kommer aldri til å sende med bare brød med pålegg, og kommer ikke til å gjøre sånn som ho gjør heller. Hadde ikke spist det selv heller. Men en god mellomting funker ofte fint ;)

Fullkost barnehage her, så lager ikke matpakke, men lager kveldsmaten til guttungen sånn. Altså, Han får brød/polarbrød/knekkebrød med pålegg/matmuffinns/grove horn osv, grønnsaker ved siden av, som kan spises på maten eller ved siden av, en yoghurt eller en smoothie i tillegg og han spiser mye mer på denne måten, enn bare en brødskive. Kommer til å gjøre det sånn når han begynner på skolen til neste år.

Her lager eg klart matpakken på morningen.
Han får allt fra skiver med olike pålegg på til frukt og grønsaker som eg damper. Han ælsker de grømsakerna. Varierer frukt og grønsaker.
Han får og youghurt og smothie Ibland.
Kommer nog aldrig laga masse matpakke fryse ned sen senda det som matpakke i skolen.

Det jeg reagerer mest på er at hun bare av og til sender med frukt og grønt. Hvor næringsrikt er to skiver med litt ost i løpet av en hel skoledag?

Helt enig i dette.
Jeg har bare hattbarnehagebarn i en uke nå, men kommer til å variere hva jeg sender med. Det må være greit at det blir enkelt med 2 skiver og litt frukt, også kan man ha litt variasjon som lompe med egg, eggwrap, mer grønnsaker, matmuffins, bær osv. I løpet v en uke, men det MÅ ikke være noe avansert hver dag.
Jeg synes jo 2 skiver med ulikt pålegg og å skjære opp litt frukt og grønnsaker går veldig fort da, det kan gjøres dagen før også. Så jeg skjønner ikke hvorfor det må være 2 fryste skiver med gulost :hilarious:

Smøre på skiva, ha på ost, fryse den med smør og ost, og sende med som matpakke? Det hadde ikke jeg spist selv altså. Ost som har vært frosset forandrer konsistens og anbefales brukt i varme retter. Altså smeltes på pizza f.eks.

Nei. Det tar meg ikke så lang tid å ta på pålegg på morgenen at det hadde vært aktuelt altså. Langt ifra. Også er både jeg og ungene opptatt av variasjon. Og frukt/grønt

Kommer til å sende med varierte matpakker som jeg altid har gjort. Bedre at ungene spiser og får i seg næring enn at alt skal være likt, man må jo tåle at matpakkene er forskjellig, hvorfor skal alt være lik? Frossen ost høres ikke noe godt ut, så det hadde jeg uansett aldri gjort.

De er glad i brødmat og det er stort sett det som faktisk blir spist opp, så vi sender som oftest med brødskiver. Varierer heller pålegg og brødtype, og så bruker jeg kjøleelement for at maten ikke skal bli svett. Frukt, grønt og bær er med hver dag, og så varierer vi litt innimellom med smoothie, kokt egg/omelett, lefseruller, Cherios, grove vafler osv. Ferdigfryste brødskiver er nok ikke noe for oss.

Altså både jeg og mannen sliter med å spise matpakke med bare kjedelig brødskive og pålegg selv hver dag så nei kunne nokk ikke gjort det så kjedelig og enkelt som beskrevet her. Og ikke hadde jeg synes det fristet å spise brødskive med ost som var fryst og tint heller selv om det sikkert ikke er noe problematisk altså.

Jeg tenker som mange over her at det må finnes en gyllen middelvei og at det er mulig å gjøre ting enkelt men samtidig mer spennende enn bare nitrist brødskive med ost hver dag.

Det viktigste er jo at barnet får i seg nok mat med nok næring.

Vi har når vi har måttett ta med matpakke selv, bakt opp horn/ rundstykker, snurrer med fyll etc i større mengder og tint opp til matpakke sammen med feks frukt etc. Er ganske lavterskel og enkelt det også uten at det trenger å boi så grusomt kjedelig:-)

Jeg lager ikke veldig fancy matpakker. Hovedmaten består av to skiver med pålegg hun velger. Også legger jeg oppi noen små tomater, blåbær, ostesticks eller annet vi har i kjøleskapet. Så får hun med en frukt.

Min 6-åring vil ha, og får, brødskiver med smør og brunost. Personlig liker jeg brunost, men ikke på matpakka.

Slik hun gjør det hadde jeg ikke gjort, nei. Men ei enkel brødskive med det pålegget barnet ønsker, en frukt e.l funker fint

Matpakkene tilpasses barnet, her er det en som spiser brød med smør, druer, fruktstang og banan/yoghurt (skal dekke 3 måltider). Så er det hu andre som gjerne har middagsrester, salat, wraps eller brød/ rundsrykker helst med vegetar "kjøttpålegg", yoghurt/frukt og grønt.

Hadde jeg fryst ned brød med pålegg hadde ikke mine spist og det skjønner jeg godt...

Min erfaring fra jeg selv gikk på skole er at vanlige skiver med kjedelig pålegg sjeldent ble spist. Tror jeg hadde 4-5 år hvor jeg så og si aldri spiste lunsj på skolen pga dette. Jeg har aldri vært noe særlig glad i brødmat, og er det fremdeles ikke. Matpakken laget jeg som regel selv, men skulle ønske mine foreldre hadde gjort noe annerledes siden de så at matpakken kom hjem uspist hver dag. Da tenker jeg det er bedre å sende med noe som blir spist, jeg sier ikke at det behøver å være veldig fancy (ala figurer, pynt, osv), men mat som er sunn, blir spist og metter enten det er matmuffins, pizzaboller, middagsrester, ol. Så får andre gjøre det som fungerer for deres barn.

Ungene vil ha brødskive - de får brødskive.
Smører mens vi spiser frokost og barna sier hva de ønsker å ha på.

Får melk og frukt på skolen.

Får skiver, polarbrød, knekkebrød, makrell i tomat, agurk, paprika, ost, leverpostei, prim, eple, druer etc..

Mer fancy enn det vil han uansett ikke ha, litt kresen må vite. Dessuten vil jeg ikke «overgå» andre.

Back
Topp