Familiebil

Jo, det er det mange som får god plass til. Alle bilstoler vil nok ikke få plass. Kommer nok an på hvordan man monterer de, f.eks god benplass i midten og uten på sidene eller omvendt og at man finner stoler som utfyller hverandre ved siden av hverandre. Altså er smal der den andre er bred osv. Axkid Minikid og Britax Max Way Plus er et eksempel på stoler som passer fint ved sidene av hverandre.

Jeg har forresten også sett NAF gjøre bilstoltester i forskjellige biler, men de virker jo ikke til å ha så mye peiling på bilstoler. F.eks monterer de Axkid One med god benplass OG mye helling. Da tar den jo enorm plass. Ingen unge sitter slik. Enten sitter man med lite benplass og mye helling (små barn) eller god benplass og lite helling (store barn). Om det er plass til tre barn bak baserer de også som regel bare på om det er tre isofixfester. De har hvert fall aldri testet med tre mindre beltemonterte ved siden av hverandre.
Takk for utfyllende svar! Faen, for en jungel. Men minst to isofix (midt og side) er praktisk, da det gjør det lettere å komme til i midten.

Nå vurderer vi ID Buzz. Noen som har denne? :) Er blitt kåret til beste familiebil av NAF.

Vi er også på utkikk etter ny bil. Trenger bare ett bilsete i den foreløbig, men må ha nok plass i bagasjerommet til en svær hund og barnevogn. Er vel egentlig bare transportere som dekker mine ønsker på en god måte, for jeg vil gjerne ha en hund til av samme rase. Ønsker ikke å kjøre en så stor bil da..
Uansett ser det ut til å bli enten skoda superb eller ford s-max; begge med takboks. Hund nr.2 må visst vente :(

Vi er også på utkikk etter ny bil. Trenger bare ett bilsete i den foreløbig, men må ha nok plass i bagasjerommet til en svær hund og barnevogn. Er vel egentlig bare transportere som dekker mine ønsker på en god måte, for jeg vil gjerne ha en hund til av samme rase. Ønsker ikke å kjøre en så stor bil da..
Uansett ser det ut til å bli enten skoda superb eller ford s-max; begge med takboks. Hund nr.2 må visst vente :(
Du får nok å gjøre med babyen. Hund 2 kommer til å gå i glemmeboken en god stund. :hilarious:

Du får nok å gjøre med babyen. Hund 2 kommer til å gå i glemmeboken en god stund. :hilarious:
Jeg vet egentlig det. Prøvde meg på valp og baby samtidig da jeg fikk førstemann. Jeg holdt på å bli sprø! Det er jo 11 år siden så jeg har sikkert fortrengt hvor ille det egentlig var i tillegg o_O Hjertet vil så veldig likevel, mens fornuften sier "vent" :sorry::hilarious:

Jeg vet egentlig det. Prøvde meg på valp og baby samtidig da jeg fikk førstemann. Jeg holdt på å bli sprø! Det er jo 11 år siden så jeg har sikkert fortrengt hvor ille det egentlig var i tillegg o_O Hjertet vil så veldig likevel, mens fornuften sier "vent" :sorry::hilarious:
Babyer blir store, mens hunder aldri blir det. Du kan skaffe en senere (og lure ungene til å gå tur i regnværet)!

Babyer blir store, mens hunder aldri blir det. Du kan skaffe en senere (og lure ungene til å gå tur i regnværet)!
Jeg liker hvordan du tenker :laughing002 Problemet er bare at jeg har en schæfer på 35-37 kg. Planen er en til av samme sort:bag: Jeg har sagt at guttungen kan gå tur med henne alene om 2 år når han blir 13, for da stoler jeg på at han er sterk nok til å holde en så stor hund igjen hvis det blir nødvendig (hunden er verdens snilleste, men man vet aldri):hilarious:Jeg rekker å skaffe meg 2-3 hunder til innen nestemann kan gå tur i regnet:laughing002

Jeg liker hvordan du tenker :laughing002 Problemet er bare at jeg har en schæfer på 35-37 kg. Planen er en til av samme sort:bag: Jeg har sagt at guttungen kan gå tur med henne alene om 2 år når han blir 13, for da stoler jeg på at han er sterk nok til å holde en så stor hund igjen hvis det blir nødvendig (hunden er verdens snilleste, men man vet aldri):hilarious:Jeg rekker å skaffe meg 2-3 hunder til innen nestemann kan gå tur i regnet:laughing002
Ja, nei, jeg er ikke spesielt glad i hunder og kunne aldri hatt det selv, så jeg blir nok litt i overkant praktisk og realistisk i sånne sammenhenger. :hilarious:

Sniker litt,

Har dere sett på skoda enyaq? Den har et ganske stort baksete, den har også isofix i forsetet! Ellers har jeg en kollega med 3 tette (som nå er store da), men de har en VW touran, mener på de ikke har fått ny bil siden ungene var små.

Sniker litt,

Har dere sett på skoda enyaq? Den har et ganske stort baksete, den har også isofix i forsetet! Ellers har jeg en kollega med 3 tette (som nå er store da), men de har en VW touran, mener på de ikke har fått ny bil siden ungene var små.
Ja, har sett litt på den også, men ser ut som vi får mer for pengene med Tesla Y og mye mer plass med ID Buzz.

Skoda Superb er også helt knall! Eneste jeg syns mangler er isofix i passasjersetet foran. Det skulle jeg gitt mye for!
Men bagasjerommet er insanely stort, og det er veldig enkelt å ha to bakovervendte seter (i-size) uten at det blir trangt i forsetet :D

Ja, har sett litt på den også, men ser ut som vi får mer for pengene med Tesla Y og mye mer plass med ID Buzz.
Vi har hatt både enyaq og tesla y, vi savnet enyaqen for å si det sånn. Vi byttet til tesla fordi vi hadde førstegenerasjon skoda enyaq og den hadde bare 30 mil på en varm dag så rekkevidden ble for dårlig (det var bare et parti som var dårlig, så typisk vår flaks). Vi var ikke særlig fornøyde med tesla y såpass at vi ikke orket mer av verken den eller den elendige servicen hos service teamet hos tesla så vi solgte den også. Skulle gjerne hatt en ny enyaq, men vi bestemte oss for at vi heller skulle bruke de pengene på oppussing og kjøpte en brukt liten elbil i mellomtiden.

Vi trenger også ny bil! Vi får nå det 4 barnet, og de to yngste vil måtte trene bilstol med isofix :banghead: Aner ikke hva vi skal velge!

MÅ ikke, men har det til ettåringen nå, og vil helst ikke måtte kjøpe nytt sete til han også ;)
Mtp at bil er en så dyr investering er en bilstol billig i forhold ;) De fleste isofixstoler varer heller ikke så lenge bakovervendt så det er uansett mest økonomisk å kjøpe en bilstol (for de fleste etter babystolen) som varer ut hele bakovervendtperioden så da er som oftest beltemontert lurest.

Mtp at bil er en så dyr investering er en bilstol billig i forhold ;) De fleste isofixstoler varer heller ikke så lenge bakovervendt så det er uansett mest økonomisk å kjøpe en bilstol (for de fleste etter babystolen) som varer ut hele bakovervendtperioden så da er som oftest beltemontert lurest.
Det er deilig å kunne ta setet fort ut og inn igjen, da. Det er håpløst med beltemontert. Svigers låner stadig både seter og unger.

Det er lettere med isofix, ja. Beltemontert er dog like trygt så lenge det er riktig montert. En mulighet hvis besteforeldre ofte låner, er å ha et ekstra sett forankringsseler liggende klart i besteforeldrenes bil. Da går det nesten like fort som isofix.

Det er lettere med isofix, ja. Beltemontert er dog like trygt så lenge det er riktig montert. En mulighet hvis besteforeldre ofte låner, er å ha et ekstra sett forankringsseler liggende klart i besteforeldrenes bil. Da går det nesten like fort som isofix.
Ja, vi har det, men det er ikke satt i stand ennå. Stoler ikke på svigerfars setekunnskaper når de har ungene alene. Via et bilde la jeg merke til at skulderstroppene skled av på eldste (til henne har de eget sete). Vi ble rasende. "Vi flytter dem opp hele tiden og strammer godt. Hun er bare for lang." JUSTER SETET!!! Vi sa de ikke fikk passe barna mer, noen gang, om de ikke tok sikkerheten seriøst. Flytte på skulderstroppene mens man kjører... Makan!

Back
Topp