Familie-etternavn

Leca

Blir kjent med forumet
Hei
Jeg og min samboer kommer mest sannsynlig aldri til å gifte oss, men jeg ønsker allikevel et familie-etternavn. Syns det er så koselig når alle i familien har samme etternavn. Jeg vurderer derfor å ta hans etternavn og beholde mitt nåværende etternavn som mellomnavn. Jenta i magen vil da få hans etternavn (ikke mitt som mellomnavn). Er det rart å skifte navn/ta navnet hans når vi ikke er gift?

Hei
Jeg og min samboer kommer mest sannsynlig aldri til å gifte oss, men jeg ønsker allikevel et familie-etternavn. Syns det er så koselig når alle i familien har samme etternavn. Jeg vurderer derfor å ta hans etternavn og beholde mitt nåværende etternavn som mellomnavn. Jenta i magen vil da få hans etternavn (ikke mitt som mellomnavn). Er det rart å skifte navn/ta navnet hans når vi ikke er gift?

Nei, det synes jeg ikke. Vet om flere som har gjort det. :) Vi giftet oss i fjor sommer, og da tok jeg mannens etternavn, mens han tok mitt som mellomnavn. Vår felles datter fikk det samme når hun ble født, så det ble naturlig for oss å hete det samme som henne. Mine fire særkullsbarn tok også hans etternavn, slik at alle i husstanden heter det samme.

Jeg synes det er en hyggelig tanke å dele etternavn som familie på den måten:)

Jeg tenker at når dere planlegger å forbli sammen, være en familie og ha samme etternavn, hvorfor ikke formalisere det med en kontrakt? For det er jo det ekteskap er. Det blir formelt også. Også slipper mannen fylle ut farskapspapirer npe man får barn, for han blir automatisk pappaen. Og en del andre praktiske ting :)

Sånn tenker i allefall jeg. Man må ikke ha hvit brudekjole og gifte seg i kirka og ha stor fest. Vi gjorde det enkelt i tinghuset og ut og spiste på restaurant etterpå.

Men er ekteskap helt utenkelig så har du faktisk mulighet til å ta samboeren din sitt navn. Dere må jo gjøre det dere vil :)

Tusen takk for alle svarene[emoji4] Vi ender nok opp med å gjøre det, og da er det litt godt å få bekreftelse på at andre skjønner tanken bak det og ikke syns det er rart. Mange kommer nok til å tro vi er gift, men det gjør meg ikke noe[emoji5]

Back
Topp