familie bil

lykketanke

Flørter med forumet
hvilken familiebil villa dere anbefalt.prisklasse 40-80 tusen... disel[:D]

Har sett på biler selv i denne prisklassen i det siste, og må innrømme at man ikke får noe særlig til familiebiler i denne prisklassen. Ford mondeo har forholdsvis lave priser i forhold til sine konkurenter og en bil det er verdt å se på.

Hvilke krav har dere da bortett fra at det skal være diesel?
Går ut fra at ønsket er: lav km, av så ny årsmodell som mulig, har god bagasjeplass, være en trygg bil og med ABS, AC osv... Tror du må opp en prisklasse! Dessverre! :)

Jeg kjøpte for noen år siden en ford focus 99 modell, stasjons vogn som funker kjempe bra som familie bil. Er litt usikker på om du får den som diesel, er en god bil å kjøre billig i drift og en sikker bil, ble også kåret som årets bil i 1999. Jeg betalte 90000 for den for noen r siden, ulempen med den er at det ikke er klima anlegg i den, men er en bil som ser helt grei ut og som er god å kjøre!!

vi har en toyota avensis. kjøpte til 69.000,- 1999 modell. veldig fornøyde! ikke diesel da men..

Som familiebil bør vel sikkerhet være det viktigste og da ville jeg sett på noe alla dett :
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15643389&sid=xz9sbdyY5VV811295&WT.svl=Bilde

Hei.

Ny på forumet her....[:)]

Ser dere diskuterer familiebil.. Jeg er selvfølgelig enig i at sikkerhet bør stå høyt opp på lista! Selv kjøpte jeg (eller vi da[;)]) en Skoda Octavia 2002 for ca ett år siden. Nå tenker dere sikkert at "for en gubbebil", men det er jeg ikke enig i! Jeg blir mer og mer gla i bilen for hver dag som går! Den er super å kjøre, go komfort, driftssikker, og om du kjøper en dieselbil får man jo en VAG-motor med lavt forbruk (bensin motorene er jo selvfølgelig også gode gjennomprøvde VAG motorer, men med litt høyere forbruk). For den del er jo store deler av bilen egentlig en Passat. Selv har jeg en 1,9TDi 4x4. Disse er en smule dyrere enn du kanskje har tenkt pga 4-hjulstrekk. Men bilene skal være gode på vinterføre også uten 4-hjulstrekk. Om du sammenligner med Passat i fysisk størrelse, er vel Passaten litt større i baksete, men Octavia`n er til gjengjeld litt større i bagasjerommet.
Vært og få med seg til slutt er at i 2001 kom det en facelift, med "ny" front. Klare lykter og litt annen støtfanger foran. Mye penere spør du meg, men jeg er kanskje innhabil...[;)] Hehe!!

Lykke til med valget uansett[:)]

Hmmm.....

Her ble det en liten feil....
Skulle jo være innlogget som meg selv... Forundringspakken er altså samboeren min...[;)]

Hehe velkommen til forumet!!!

Jeg er stor tilhenger av Subaru og har min 4 Subaru nå.
Helt på høyde med Toyota ang. feil og driftssikkerhet.
I din prisklasse har du 3 alternativer her:

Alle med 4-hjulstrekk. God plass til barnevogn og resten av bagasjen.

Legacy:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12674086&sid=xz10cbadu3hT817009&WT.svl=Link

Forester:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15400333&sid=xz10cbadu3hT348971&WT.svl=Link

Outback:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15702951&sid=xz10cbadu3hT601010&pos=null&tot=null

Når du søker en bil i den prisklassen så har du neppe råd til dyre reparasjoner. Jeg ville anbefalt å sjekke trafikksikkerheten til for eksempel Toyota Avensis, Mazda 626, Honda Accord eller Nissan Primera. Jeg ville valgt stasjonsvogn, men hadde ikke satt diesel som et krav. Høyere literpris, høyere årsavgift og større krav til elektrisk anlegg om vinteren. Volkswagen, Audi, BMW og Mercedes er dyre biler å reparere. Det samme med franske biler.

Samtidig vil jeg si "God dag mann økseskaft". Les spørsmålet før dere svarer. Med mindre selger vil slå av 650.000,- så er Mercedes'en til Tammis skivebom!

Håper du finner en fin familiebil. Kjøp gjerne privat, men krev NAF-test :)

volvo v70.beste familie bilen å kjøpe.og tryggest

Du får ikke en trygg V70 for 40-80 tusen.

Du må faktisk opp i en 07+ modell for og kom opp på sikkerhets nivået til en Laguana til 80K.
Så ikke mye sikkerhet for pengene.

ORIGINAL: Snekkern

Når du søker en bil i den prisklassen så har du neppe råd til dyre reparasjoner. Jeg ville anbefalt å sjekke trafikksikkerheten til for eksempel Toyota Avensis, Mazda 626, Honda Accord eller Nissan Primera. Jeg ville valgt stasjonsvogn, men hadde ikke satt diesel som et krav. Høyere literpris, høyere årsavgift og større krav til elektrisk anlegg om vinteren. Volkswagen, Audi, BMW og Mercedes er dyre biler å reparere. Det samme med franske biler.

Samtidig vil jeg si "God dag mann økseskaft". Les spørsmålet før dere svarer. Med mindre selger vil slå av 650.000,- så er Mercedes'en til Tammis skivebom!

Kjøp akkurat den bilen du vil ha. Bilen vil holde lenge berre du har jamnleg vedlikehold med service og vask, spesielt om vinteren. Japsebilar er ikkje noko billigare enn f.eks. audi, vw eller mercedes med tanke på deler og arbeid, heller motsatt. Til dømes bakre bremsecalipper til -96 modell nissan primera kostar veiledande 2500 per stk, samme med f.eks mitsubishi galant. Til ein 89-95 modell opel vectra kostar ein stk calipper 900,- Til min -94 modell mercedes c-180 kostar det 1200,-.
Då er det ikkje snakk om orginaldeler, men.
Uansett er ford og volvo det dyraste valget om du ikkje har så mykje peiling på bil. Dyre delar, ekstremt dumme løysningar og mange gjengangarfeil.

Greit å ha en mann som har mye peiling på bil da (også det tekniske), siden vi endte opp med volvo denne gangen (hadde først Passat 98 modell da vi ble foreldre for første gang, og i fjor handla vi audi A4 03- modell- men dessverre holdt ikke bagasjeplassen til oss). Mannen er kjempefornøyd, og er nok ikke helt enig i det du sier Yngvefri.
Mannen har det med å skifte bil OFTE og leter alltid lenge etter den 'perfekte' bilen til de kravene han har, og har dessuten en god del erfaring med mange biler (driver eget chippe firma også- så han har kjørt og testet endel biler)- men volvo'en er den første jeg har hørt han enda ikke har klaget noe på (det finnes jo alltid noe på alle biler!).

Men jo, den koster mer enn hoved-innlegger er ute etter å koste på en familiebil.
Her setter vi sikkerhet høyt, og volvo (selv en 'gammel' 03 modell) er faktisk èn av de sikreste familiebilene å kjøpe [;)]

Ein skal leite lenge etter ein bil som er like sikker som ein Volvo, men det er ikkje alltid det går hand i hand med biløkonomi. Greit nok, volvo har kraftige motorar og er ideelle til chipping, har god plass og fantastiske seter[:)] men då bør ein belage seg på mykje tid på verkstaden. Jobbar sjølv som mekanikar på uavhengig verkstad, og statistikken peikar ikkje i volvo sin retning akkurat. Skal ein ha svensk bil ville eg foretrukke saab. Omtrent samme pris, like driftsikker og omtrent like sterke i motor og karosseri.....+like mykje plass[;)]
Men selfølgelig, har ein råd til volvo så kvifor ikkje.

Nå er det ikke slik at en Volvo er sikker selv om den er gammel, og det er ikke slik forskjell som det var på tidlig 90 tallet mellom merkene.
Men det er blitt inn printa at Volvo er det sikreste uansett, men tider forandrer seg.
En V70-03 er ikke en av sikreste familiebilene å kjøpe i dag, den var det i 03, men det har vert en revolusjon når det gjelder bil sikkerhet.
Nå sier jeg ikke at den har dårlig sikkerhet bare at det er langt i fra toppen.
Men slik vil det være, det vil hele tiden komme sikkrere biler og de fleste kan ikke kjøpe ny bil vert år.
Men Volvo er kjempeflotte biler det bare at du finner nyere bil for prisen til disse og det kan ofte være verd det.
[;)]

ORIGINAL: Yngvefri

ORIGINAL: Snekkern

Kjøp akkurat den bilen du vil ha. Bilen vil holde lenge berre du har jamnleg vedlikehold med service og vask, spesielt om vinteren. Japsebilar er ikkje noko billigare enn f.eks. audi, vw eller mercedes med tanke på deler og arbeid, heller motsatt. Til dømes bakre bremsecalipper til -96 modell nissan primera kostar veiledande 2500 per stk, samme med f.eks mitsubishi galant. Til ein 89-95 modell opel vectra kostar ein stk calipper 900,- Til min -94 modell mercedes c-180 kostar det 1200,-.
Då er det ikkje snakk om orginaldeler, men.
Uansett er ford og volvo det dyraste valget om du ikkje har så mykje peiling på bil. Dyre delar, ekstremt dumme løysningar og mange gjengangarfeil.

Jeg skal ikke betvile ditt regneeksempel, men Honda, Mazda og Toyota har minst feil og minst utgifter til vedlikehold i de fleste tester. Jeg hadde en Audi A4 1,9TDI med 7 driftsstans i løpet av ca 70.000km/3 år. Reparasjoner for over 110.000,- Servicen på verkstedet var upåklagelig, men det hjelper ikke. Han som eide bilen før meg brukte over 60.000,- på 2 år. Jeg kjenner folk som har hatt tilsvarende utgifter på Passat, og enda verre utgifter på Audi A6. Nå kjører jeg Honda Accord 2.2iCTDi. Jeg har fulgt servicer, skiftet vindusviskere, to lyspærer og frontrute etter steinsprang, men det er alt etter ca 50.000km/2 år. Opel er faktisk det tyske bilmerket som har kommet best ut i tester de siste årene.

Alle saker har flere sider, men jeg anbefaler fortsatt japanske biler. Siden du kjører Mercedes vet du sikkert at Chrysler Voyager og Mercedes Vito fra 90-tallet er blant de absolutte verstingene :p

Grunnen til at japsebilane ledar statistikkane er fordi fabrikken trekker inn alle bilane av det slaget som det er funne feil med, så feilen ikkje blir tatt med i statistikken. Alle som har kjøpt ny toyota f.eks, har mest sannsynleg ein eller annan gang måtta levert bilen inn til fix fordi dei har fått eit skriv om det.
Voyager og vito er og to verkstad-gjengangarar. Hadde ein 2004 vito firmabil inne i sommer. Hadde gått 32000, men måtte allikevel ha nye bremser rundtom, alt av bremserør, bremseslanger, fjører framme og det var rust i kanalar. Pluss ein dynamo om eg ikkje huskar feil.
Hadde eg hatt råd hadde eg ikkje venta lenge med å kjøpa ein splitter ny honda accord diesel stv..... utrulig fin form på stv'en pluss at dieselmotoren er av dei bedre.
Og til opel.... jojo, men fy faen så kjedelig[;)]

Back
Topp