Falsk krupp??

MM75

Flørter med forumet
Noen som har opplevd det?
Aner ikke om det er det Tuva har, men i natt var det fæl hoste, veldig tung pust og feber. Litt bedre nå, men hosten er der fortsatt og hun er passe pjusk. Hun smiler tappert, men er passe matt i øynene... Har lest litt om det på nett, men alltid greit å høre om andre har litt erfaring med det.

ja, Lucas hadde det for noen uker siden
Når han får "anfall" må du ta han opp, trøste, gå ut med han, så gi medisin...

Han har fortsatt stygg hoste [:'(]

mathias hadde det kjempe ofte i fjor vinter. om det er falsk krupp, så får de en veldig "bjeffende" hoste etter å ha sovet noen timer.  det er viktig å ta opp barnet, kle godt på med klær og gå ut i frisk luft. fikk og beskjed om at det hjelp ikke være ute 5min. hvis han hadde anfall da måtte vi være ute minst 45 min. ikke noe særlig midt på natten, men hva gjør man ikke for at de skal bli bedre...

fikk og beskjed om at jeg måtte legge meg inn på rommet hans, i tilfelle han fikk nye anfall..

Det sies at det ikke er så farlig mener jeg å huske. men vil ikke skremme noen med det heller. broren min fikk falsk krupp da han var rundt 7-8 år og han holdt på å dø. i tillegg var vi litt uheldig å var låst inne på en campingplass uten bom vakt[:-] så med onkels 20 kg mobil så kom ambulansen.

men når jeg leser om alle med falsk krubb av babyer her inne så er det overhodet aldri så ille som det var med bror min.
men dette er kun min erfaring med dette[&o]
vet ikke om det er samme type krupp en gang, for jeg skjønner ikke hvorfor det var så ille med broren min.

ORIGINAL: *Prinsessa

Det sies at det ikke er så farlig mener jeg å huske. men vil ikke skremme noen med det heller. broren min fikk falsk krupp da han var rundt 7-8 år og han holdt på å dø. i tillegg var vi litt uheldig å var låst inne på en campingplass uten bom vakt[:-] så med onkels 20 kg mobil så kom ambulansen.

men når jeg leser om alle med falsk krubb av babyer her inne så er det overhodet aldri så ille som det var med bror min.
vet ikke om det er samme type krupp en gang, for jeg skjønner ikke hvorfor det var så ille med broren min.

de kan bli helt tette, og ikke få puste, er det som er så farlig med det. Mathias var helt tett ene gangen, sleit skikkelig med å puste, og kastet opp masse slim. og de vurderte å sette på han sån pustemaske på sykehuset. men han kom seg med astma medisin, så han slapp heldigvis det... de andre gangene han har vært veldig tett da og, men kommet seg på vei til sykehuset...!

ORIGINAL: *mamman t lillemann*

de kan bli helt tette, og ikke få puste, er det som er så farlig med det. Mathias var helt tett ene gangen, sleit skikkelig med å puste, og kastet opp masse slim. og de vurderte å sette på han sån pustemaske på sykehuset. men han kom seg med astma medisin, så han slapp heldigvis det... de andre gangene han har vært veldig tett da og, men kommet seg på vei til sykehuset...!

huff det høres ikke noe godt ut altså. håper det bedrer seg da. [:)]

Ellie fikk det forrige uke.
sikkelig spesiell hoste, og litt spesiell lyd når hun dro inn luft mellom skrikingen...
hosta sikkelig ille.
men gikk over når vi fikk efedrin.

det er ikke farlig, men viktig at de sover der det er kaldt... så jeg kledde godt på henne, og la henne inne på
rommet vårt der det var 5 grader.

men, om jeg har forstått rett, så er falsk krupp noe de lett kan få igjen siden de har fått det en gang?

Loke hadde en svak form for falsk krupp for ei måned siden, men han trengte ikke medisin.
Jeg har heva ene enden av senga hans, og har det kaldt på rommet. Da han fikk slik bjeffende hoste pakket jeg han inn og tok han med ut på verandaen. Da ga hosten seg ganske fort, og han "rakk" ikke å få hevelse i halsen. Etter tre netter med hoste - ga det seg.

Og ja, om de har hatt det en gang, så er det visst enklere å få det igjen. Kommer som regel i sammenheng med forkjølelse/influensa. Og de fleste som får det er gutter har jeg hørt...[8|]

Det er som regel ikke farlig med falsk krupp for unger under 5 år..... Farligere og MYE sjeldnere hos eldre unger..

Lillemann har diagnosen falsk krupp.

hjalp å kjøre bil her, så lenge man ikke setter på varmeanlegget altså. (litt så jeg slapp tasse rundt på glatta og i bakkene her oppe om natta.
Ellers satt vi en halvtime på verandaen den ene kvelden.

Veldig spesiell hoste, luftlyd og veldig bjeffende. Høres håst og rart ut, ja.
Efedrin hjalp også her, men han var tufs og hosta masse en ukes tid.

og dessverre stemmer det at hvis de først har hatt falsk krupp, så kan de fort få det igjen ved forkjølelse eller influensa, for det er  de virusene som setter det i gang.

Ønsker dere god bedring jeg !

Har desverre ikke noe tips eller erfaringer å komme med ang det..

en bitteliten trøst

broren min fikk det en gang og har ikke hatt det siden. så det er lov å håpe og tro at man får det kun en gang.[:)]

kulde og luft har jeg hørt er bra, da får de puste bedre mener jeg. mener å huske broren min var hysterisk på å komme seg ut for å få puste.

Takk for svar, jenter!!
Blir tur til legen nå snart, hun er ikke i særlig bra form...

Ha en fin dag!

Back
Topp