Falsk krupp

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Er det flere som har barn som har hatt falsk krupp? Store eller små anfall? Varte det lenge? Og har de fått det flere ganger?

Felix fikk to korte anfall med falsk krupp i natt. Jeg tror det egentlig var veldig lette anfall, men det var ekkelt likevel. Nå holder han på å legge seg, og jeg sitter her og håper at det ikke skal komme tilbake i kveld.

Håvard har hatt det siden han var bitteliten. Er helt forferdelig fremdeles syns jeg, og han får det ganske fort når han blir forkjølet. Det kommer som regel flere ganger i løpet av kvelden når han først får det, men gir seg som regel om vi får han opp i sittende stilling og får frisk luft inn. Varer som regel en dag eller to.
Hatt noen "anfall" i barnehagen også.

Varer det lenge til Håvard? Er han veldig tungpustet?

Felix har også vært lett forkjølet noen dager før dette. Han bjeffe-hostet vel bare i ca 5 minutter begge gangene i natt, og det ga seg mens han satt oppreist på fanget mitt i frisk, kald luft. Alt jeg har hørt tidligere om falsk krupp har vært veldig skremmende anfall, men dette var ikke egentlig det, så jeg tror det var light-utgaven av falsk krupp. Han var tungpustet, og litt pipete, men ikke så mye at det så skummelt ut. (Men halve slekten min har astma med stygge anfall, så det er mulig at min terskel for hva som er skremmende tungpustet er blitt litt høy.[X(])

Nei det varer vel et par minutter, men han kan ha "bjeffe-hoste" når han hoster utenom. De i barnehagen syns det er veldig skummelt, men så lenge han ikke har seler på sånn at han får satt seg opp selv gir det seg fort.

Håvard har nok light-varianten han og (eller det har blitt mildere og mildere), så er ikke så dramatisk. Syns bare synd på han, for tror han syns det er litt skummelt selv, og vil gjerne at vi sover med han når det har gått over.

Vet egentlig ikke! Har aldri hørt krupp før[8|]
Var en natt for leeeenge siden det raslet veldig når han pustet, så lurte da på om det var det... Men var ganske forkjølet da, så kan ha vært det.

Huff, så ekkelt det må være å se barnet sitt ha falsk krupp-anfall.. [&o]
Jonathan har aldri hatt det *bank i bordet*, men jeg har vært redd for at det skulle komme anfall om natta et par ganger han har hatt skikkelig bjeffe-hoste og respirasjonsproblemer. Men det har alltid vært astma-relatert, så det har heller bedret seg om natta.
Til og med en lege lurte på om han pleide å ha falsk krupp da hun hørte hostingen hans en gang. [8D]

ORIGINAL: Litolus

Vet egentlig ikke! Har aldri hørt krupp før[8|]
Var en natt for leeeenge siden det raslet veldig når han pustet, så lurte da på om det var det... Men var ganske forkjølet da, så kan ha vært det.

Det er sikkert 25år siden jeg hørte det sist, så jeg husker ikke akkurat det så godt.[8D] Nå hørtes det så spesielt ut at jeg tenkte krupp med en gang. Hosten hørtes ut som bjeffing, som en hund, eller heller en sel hvis du har hørt det. Han bjeffehostet på hver utpust, og hveste tungpustet på hver innpust. Helt bissart, bjeff-hves-bjeff-hves-bjeff-hves i 5 minutt. Etterpå bare pep han på utpust en stund, piiip-hves-piiip-hvees.[&:]

Jeg leste litt om det da han fikk det, og det virker som om det var helt klassisk. Riktig alder, riktig årstid, lett forkjølet barn, og det kom en liten stund etter leggetid.

ORIGINAL: *Carine*

Nei det varer vel et par minutter, men han kan ha "bjeffe-hoste" når han hoster utenom. De i barnehagen syns det er veldig skummelt, men så lenge han ikke har seler på sånn at han får satt seg opp selv gir det seg fort.

Håvard har nok light-varianten han og (eller det har blitt mildere og mildere), så er ikke så dramatisk. Syns bare synd på han, for tror han syns det er litt skummelt selv, og vil gjerne at vi sover med han når det har gått over.

Stakkars Håvard.[&:] Felix var så trøtt at jeg ikke vet om han ble skremt eller ikke.[8|] Han kan ikke ha vært veldig redd i alle fall, da ville jeg jo merket det. Etterpå bare sutret han fordi han ville sove.

Jeg aner ikke hvordan han høres ut når han hoster ellers jeg. Jeg kan faktisk ikke huske at Felix har hostet noen gang tidligere, han har alltid vært uforskammet frisk.

Ikke noe gøy så skjønner at det kan virke skremmende både for store og små. Har vert på barn med skikkelig falsk krupp, ikke noe gøy.

Kian hadde store anfall for et år siden, vi måtte sitte ute i minus 15 grader i 20 min med legevakten på tlf en god stund. Godt pakket inn under dyner og tepper. Dette ble en hverdag for oss, han hadde det to - tre ganger pr måned. Nå så merker jeg det på pusten hans før han legger seg, så da er det god utlufting på soverommet og mange puter i sengen. Har også ved et par tilfeller gitt han en skje med efedrin (da det sto på som værst) og det gjorde at han sov godt og det ikke utviklet seg.

Har ikke hatt anfall siden, men hører stadig på hosten hans at det ligger der. Så bygge opp sengen og kaldt soverom er et must her i huset.

Herman har også hatt det et par ganger, men mye mildere.

Første gangen var så ekkelt altså... den forferdelige hostingen. Jeg spratt opp av sengen og løp ut med han. Et sted langt inne i hukommelsen min husket jeg noe jeg hadde lest et par år føre.. takk og lov! Han fikk et kraftig anfall på bare et minutt.
Mannen sto og kikket på meg om jeg var gal, kjeftet og sa jeg var hysterisk. Bare overså han og ringte legevakten hvor de bekreftet at det jeg gjorde var riktig. Og de var på tråden lenge for å høre at han fikk tilbake pusten. Da de la på var ansvaret mitt alene og vurdere om han måtte på legevakten eller ikke.. det var også ekkelt.. men så etter 20 minutter så pustet han normalt igjen..

Ble langt dette, men det er mye følelser i slike hendelser. Håper Felix vokser det fort av seg.

Back
Topp