Falsk krupp barn

Nitzi

Blir kjent med forumet
Hei:)
Sitter nå her å venter på at guttungen skal våkne igjen av falsk krupp, hostet en del til nå. Han er 3,5år og har hatt krupp gjevnt og trutt siden 1 års alderen, og jeg får like mye nerver hver gang. Hørte i dag morgen at han hadde falsk krupp hoste, men trodde det ikke skulle bli så ille i kveld siden det begynte så tidlig på dagen. Sist gang han fikk falsk krupp var det like ille som første annfall og vi ble sendt med sykebil til sykehuset, og gangen før var vi i syden og måtte få lege på hotellet. Når skal det ta slutt ? Det jeg egentlig lurer på er om det er noen andre som har falsk krupp unge og om noen har fått medisiner av lege til å ha hjemme i tilfelle den falsk kruppen kommer tilbake eller hvor mye som skal til for at enn skal få det ?
huff, nerver på høyspenn, ikke noe kjekt dette her..

Uff, nå kjente jeg igjen den utrolig vonde følelsen. Har virkelig blitt skremt ut av milde av de falsk krupp episodene vi har hatt :( Man klarer ikke å slappe av, man bare venter på å ile til :(

Hører det gjerne på hosten før på dagen vi også. Men jeg spurte fastlegen om jeg kunne få bricanyl flytende som jeg hadde hjemme. Dette fikk ham før han skulle sove de dagene jeg hørte mye krupphoste på dagtid. Vet ikke om det er derfor, men vi har *bank i bordet* ikke hatt noen falsk krupp perioder etter vi begynte på dette. Selv om han har vært mye forkjølet.

Vi har også nå begynt med behandling for astma, det ser ut som om det også hjelper.

Sender deg en laaaaaang varm og god klem. Dette ordner seg veit du! :)

Takk for svar :) Får reise på legevakten i morgen og stå på bakbeina frem til jeg får noen medisiner med hjem. forstår ikke hvorfor både foreldre å barn skal måtte gå igjenom dette gang på gang når det er noe der ute som kan fårebygge.

Ja, jeg var virkelig fortvilet der jeg stod, helg etter helg på legevakten.

Husker den ene kvelden hvor det var skikkelig ille. Han kastet opp slim over hele meg og strevde virkelig med pusten sin. Jeg løp ut med lillemann, fikk mannen til å kjøre ut bilen imens jeg sang julesanger for å roe ham ute på tunet. Det var først når jeg kom inn på legevakten at jeg la merke til at jeg stod der med oppkast over hele meg og bare i tynn bomullsgenser, når det var -15 grader ute!!Relativt høy på adrenalin der ja!

Da spurte jeg dem om det virkelig måtte være slik at vi ALLTID måtte komme ned og ikke kunne få noe forebyggende? De sa at fastlegen skulle ta ansvar for dette, men at barnet alltid må bli sjekket av lege :( Men Bricanyl fikk vi, så spør om det :) Lurt å være litt streng noen ganger ja :)

Lykke lykke til :)

huff, trist å høre at dere har opplevd noe slik, men på samme tiden er det litt godt å vite at vi ikke er alene :) tusen takk for svar igjen! det får være nok av dette her nå, noe skal jeg få fra dem ellers overnatter jeg med guttungen på legevakten :P

Unnskyld vet jeg spør dumt men hva er falsk krupp og hvordan høres den hosten ut? Slenger ut en trøsteklem til dere :)

Huff, jeg kjenner meg igjen. Sønnen min plaget av det fra han var 7 mnd til han var 6 år. Mange turer til sykehuset og turer i vogn på natta. Vi fikk et kortison preparat etterhvert som hjalp han, det heter betrabed.
sønnen min er ikke plaget lengre, det ble ferre og ferre anfall etter som han ble eldre, det siste året bare på formiddagen, nå er det bare antydninger til hosten innimellom.

Vi har også et krupp-barn. Har vært på sykehus med han 5-6 ganger. Jeg har spurt om å få medisiner som vi kan gi når vi merker at det kommer et anfall, men har fått beskjed om at det kan gi falsk trygghet. Barn med falsk krupp skal alltid sjekkes av lege for å utelukke andre lunge-sykdommer, så vi må dra inn hver gang han får det. Da gir de han betrabed (heter det det?) og adrenalin i maske, samt at vi får med en dose kortisonpiller som skal tas etter 12 timer.

Jeg har 2 gutter på 3 og 6 år. Begge med alvorlig astma og begge har hatt mye falsk krupp. Minstemann værre enn eldste.
Falsk krupp kommer som regel (ingen regel uten untak) av virus infeksjon i de øvre luftveiene. Det som skjer er at de øvre luftveiene hovner opp og blir litt "betente" , og da blir det trangt å puste. Derfor blir det en sånn stygg "bjeffete" "vesende" lyd.
Vi er utstyrt med både dextamethason, prednisolon, og betapred (alle kortison preparater) og vi har også liggende engangs doser med rasemisk adrenalin som vi gir ved falsk krupp anfall. Så vi hådterer dette hjemme like godt som på sykehus. Grunnen til at vi har fått dette er pga MYE sykdom. Etter 6år som astma-mamma og x-antall innleggelser ser de på meg som kompetent til å håndtere dette hjemme- noe jeg gjør og setter pris på.
Andre ikke-medisinske ting som hjelper ved falsk krupp, som man alltid bør forsøke først, er å kjøle ned halsen / luftveiene. Dette gjøres som kjent ved å gå ut i kald luft. Men man kan også gi barnet is (saft-is som lollipop), kaldt drikke osv.
Eldste mann er på tur til å vokse det av seg nå. Har bare tendenser når han er forkjølet. Mens lillemann fortsatt holder på. Min erfaring er at man takler dette bedre for hver gang. Og de vokser det stort sett av seg ved skole alder :)

Vi opplever at det ofte kommer når temperaturen svinger. Altså når det plutselig går fra varmt i luften til kaldt (eller omvendt). Om vinteren hjelper det godt å pakke han inn i dyna og ta han med ut i den kalde luften.

God bedring til dere som sliter med det :) Takk for et fyldig svar Gertie :)

Vi brukte et kortisonpreperat,men mått til lege hver gang vi fikk anfall for å evt.få dette.Med tiden klarer man å roe seg,for det kan virke svært skremmende på foreldre.Det er viktig at foreldrene holder seg rolig og støttende for barnet.Barnet blir også redd,og da er det godt å ha en rolig og trøstende mamma som vet på råd.Min har vokst av seg problemet.

Har en gutt på straks seks år som fremdeles sliter veldig med falsk krupp. Han har tidligere hatt kraftig astma (fra nyfødt til femårsalder), men bruker ikke lenger medisiner fast mot dette. Har fått Betapred av barnelegen som kan brukes ved anfall, ellers er det legevakten som er vårt faste stoppested :(. Trasig når det står på som verst. Har nylig hatt en periode med tre netter på rad preget av falsk krupp.

Her slet frøkna med det frem til hun fikk fjernet mandlene. Det var heldigvis aldri så ille at vi måtte på legevakten osv, men vi var faste "kunder" på fastlegekontoret i et drøyt år. Etter at hun fikk operasjon så har plagene forsvunnet og hun er heldigvis ikke like mye syk lengre!

Men vi fikk efederin-hostesaft til henne når det var på det værste og den hjalp, men jeg vet at det ikke er bra å gi det til unger under 3 år. (hun var bare halvannet på den tiden).

Her har vi hatt falsk krupp en stund.. siden han var ca 10 mndr.. Det går fint de gangene han får det, var på legevakta de første gangene.. Jeg synes det er fælt siden jeg får så vondt av han :( Her er det ca 1-2 ganger i mnd og det varer 1-3 netter.. Vi setter oss litt i vindu også får han sove med oss.. Vi fikk også efederin, men jeg synes ikke det hjalp noe særlig.. så vi gir ikke det lenger da jeg opplever at han blir bedre av å sitte i kald luft og få kaldt drikke..

Det er ikke lov å gi efedrin til små barn lengre.Ikke helt ufarlig å gi.

Back
Topp