fakta om slimproppen

maric

Gift med forumet
Fakta om slimproppen
Lest av fagperson: Ja tir, 10/03/2009 - 11:21 — Elisabeth

Den berømmelige slimproppen er et stadig tema hos fødeklare kvinner. Våre jordmødre har fått svært mange spørsmål om slimproppen, og særlig mange lurer på om løsning av slimproppen betyr at fødselen er i gang. Her finner du fakta om slimproppen! Ekkelt med slim? Neida, helt naturlig og nødvendig!

Slimproppen beskytter fosteret
Mormunnen er nederste del av livmorhalsen, og skiller altså skjeden fra begynnelsen av livmoren. Rundt mormunnen finnes det alltid slim som skal beskytte deg mot infeksjoner. Når du blir gravid, vil dette slimet bli tykkere slik at det enda bedre beskytte fosteret mot oppadstigende infeksjoner. Allerede i svangerskapsuke 4 har slimet forandret seg, og er et av svangerskapstegnene en lege kan notere seg ved gynekologisk undersøkelse. Slimproppen øker noe i omfang underveis i graviditeten.

Annonse:

Kanskje merker du at proppen går, kanskje ikke...?
Noen kvinner opplever at det noen dager før fødselen kommer rosafarget slim, kanskje blandet med noen dråper blod. Dette er et tydelig tegn på at det skjer noe med livmorhalsen, og det er stor mulighet for at fødselen starter i løpet av de påfølgende dagene.
Det kan også hende at slimet ikke kommer ut før litt ut i åpningstiden, når fødselen er godt i gang.
Andre ganger kan slimet gradvis komme ut, litt og litt, like før eller under fødsel, slik at du ikke merker det så godt.
Jordmødrene våre har svart på spørsmål om slimproppen

Hei! Når jeg har vært på toalettet de to siste dagen, og har tårket meg, så har det vært en del kvittgrått slim på toalettpapiret. Kan dette være deler av slimproppen???

Svar fra jordmor Marie: Hei. Det kommer an på hvilken uke du er i. Slimproppen er ofte gjennomsiktig og iblant litt rosa blodfarget.

Slimproppen min gikk for to uker siden og har fortsatt 1 uke til termin. Både lege og jordmor sier at jeg verken skal bade i badekaret eller i offentlige bad. Men leser en del andre steder som sier at det er ok å bade selv om slimproppen er gått. Hva stemmer?

Svar fra jordmor Marie: Hei. Oftest føder man samme dag eller i løpet av en uke etter at slimproppen har gått, så det er ikke lenge du går nå og venter på fødsel. Du kan bade i ditt eget badekar. Man kan jo til og med føde i vann.... Men som sagt: hjemme i ditt eget bad, og ikke i svømmebasseng. Lykke til videre.

Hei. Lurer på korleis ein slimpropp kan sjå ut? Kan den vere oppdelt eller må den vere ein klump.
Beklager detaljene... Eg har ikkje hatt noke særlig utflod, men to dager på rad hadde eg ein del slim som kom ut. Den var kvit og litt gulaktig. Måtte tørke fleire ganger for å få vekk alt for kvar gang eg var på do og i dusjen. Etter dei to dagane kom det ikkje meir. Kan dette vere slimproppen eller er det noko anna. Hadde sex med gubben dagen før slimet begynnte å komme.

Svar fra jordmor: Hei. Hvilken uke er du i? Slimproppen kan komme stykkevis over flere dager, den ser ofte ut som en glassmanet og er ibland litt blodtilblanded. Vanlig at man føder 1-7 dager etter slimproppen gått.

Må slimproppen gå før vannavgang? Eller kan den gå samtidig? Altså kan vannet gå selv om du ikke har sett noe til slimproppen?

Svar fra jordmor: Ja, dette med slimpropp kan være så forskjellig. Noen ser den og mange oppdager ikke når den "går". Oftest kommer fødseln igang 1-7 dager etter at slimproppen er gått , men det kan også drøje lenger. Det vanligste er at slimproppen går, så kommer riene, og til sist går vannet. I prinsipp kan slimproppen gå samtidig med vannet , men det hører til unntaget. Lykke til.

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid, jeg er i uke 6, men jeg har en del rosafarget utflod med litt blod. Kan dette være slimproppen? Jeg er veldig redd for å spontanabortere.

Svar fra jordmor: Dette er ikke en slimpropp, men det du beskrev er vanlig i begynnelsen av svangerskapet. Det er en hel del som har litt blodtilblandet utflod i begynnelsen, slimhinnene blir skjøre i graviditeten og mer lettblødende. Håper alt er greit, og at du har kontaktet din jordmor eller lege.

Back
Topp