Faen ta enkelte

bondekone

Forumet er livet
Gledet meg så i kveld for å dra på foreldre møtte på skolen. For å se hvem guttungen kom til å gå med og å bli vist på skolen å se klasse rome som han ska ha, når han starter på skolen til høsten.
Men alt ble noe helt annet en forventet pga mindretalle av enkelte som hadde klaget på klassefordelingen og meninger om at enkelte barn hadde mer behov for å gå i den enne klassen en andre. Dette hadde gjort slik at rektoren mer eller mindre hadde forkastet helle klasseindelingen som spesped,PPT, han og barnehage hadde satt opp
Blir så provosert over at 6 foreldre ska ha mer makt en hva spesialinstansene har.
Måtte bare ta en prat med rektoren etterpå å spørre om gutten våres kom til å gå i den minste klassen eller om dette nå var ruinert pga dette, det kunne han ikke svare på.
Så nå blir det en tlf til PPT og spesped i morgen for å få klarhett i hva som skjer.
Kan si at det ikke var bare meg som var rimelig sint på dette. Flere andre sa også at den jobben rektor,spesped,PPT og barnehage var det som måtte være det tyngste som gjorde at klassen ble satt sammen og ikke ut fra mindretallet av enkelte foreldre

Hvem er disse andre foreldrene som tror de kan overprøve en klasseinndeling foretatt av rektor, lærere, ppt og barnehage?

Jeg var en av de foreldrene da jenta mi skulle begynne på skolen. Og Jeg fikk de til å flytte over en jente til "min jentes klasse". De hadde satt opp klassene kun basert på info fra spesialister og ikke tatt hensyn til hvem de lekte med eller bodde i nærheten til og kunne dele skolevei. Det er faktisk flere faktorer som skal opp til vurdering når man setter sammen en klasse. Har man vektige grunner for å endre oppsett, bør man bli hørt!

IsThaBeth skrev:
Hvem er disse andre foreldrene som tror de kan overprøve en klasseinndeling foretatt av rektor, lærere, ppt og barnehage?

godt spørsmål vet at den enne jobber i butikk, så tror ikke det har så mye greie på hva som er best måtte å delle en klasse
tror mye har med at en del vil at unga ska gå i den minste klassen på 14, den andre klassen blir 22, årsaken er at gutten her blant annet har oppfølging og egen asistent påga sein språkutvikling, og dermed trenger fære personer å forholde seg til for å få med seg alt som skje og få med seg ting som blir sagt

BlondeTigerDama skrev:
Jeg var en av de foreldrene da jenta mi skulle begynne på skolen. Og Jeg fikk de til å flytte over en jente til "min jentes klasse". De hadde satt opp klassene kun basert på info fra spesialister og ikke tatt hensyn til hvem de lekte med eller bodde i nærheten til og kunne dele skolevei. Det er faktisk flere faktorer som skal opp til vurdering når man setter sammen en klasse. Har man vektige grunner for å endre oppsett, bør man bli hørt!

slik jeg fostår så ska en ha noen en kjenner i klassen
men en må også se på hva slags enkeltbehover og viktighetter av "støtte" hver enkelt har også, dermed mener jeg at mye av det spesped,PPT og slikt er til tider mer viktig for enkelte elever

BlondeTigerDama skrev:

Hvis alle foreldre anser de har vektige grunner, som er mer vektige enn det spesialister på området har bestemt, kan det fort bli ganske vanskelig å drive skole. 

IsThaBeth skrev:
BlondeTigerDama skrev:

Hvis alle foreldre anser de har vektige grunner, som er mer vektige enn det spesialister på området har bestemt, kan det fort bli ganske vanskelig å drive skole. 

Det er vel derfor det er litt av en kabal å sette opp klasselister;-) og også en grunn for at de trenger flere enheter til å vekte oppsettet. Men det er også viktig for det sosiale og tryggheten til enkelte barn at de har noen de kjenner/føler seg trygge på i den klassen.

Til syvende og sist er det mennesker det handler om, og ikke bare det spesialistene ser ut i fra sine papirer;-)

Skjønner godt du er irritert. Men der synes jeg virkelig rektor burde være bestemt i sin sak og ikke la foreldre styre dette før skoleåret har begynt. 

Her er det et trinn - og den deles inn i grupper mange ganger i løpet av året. Noen ganger nivådeler de noen uker, bytter om i gruppene utifra behov og bonuset med dette er at de alle blir godt kjent med hverandre. 
Dette er også en fin ting med tanke på oppover i trinna, der mye kan skje i gruppene. Noen passer ikke sammen, skeiv fordeling utifra sterke/svake elever and so on.. 
Da vil omrokkeringer i trinnet været fint og da er det heller ikke vanskelig å gjennomføre siden dette er blitt gjort fra starten av. Fungerer kjempefint på skolen til unga her. 
All ære til rektor og lærere som ser muligheter - ikke begrensninger. 
Ta med dette til din skole også - så kan det også være med på å roe ned gemyttene.. =)

BlondeTigerDama skrev:

Har man virkelig rett til dette? 

Hva med tilflyttere, eller barn som går i barnehage i andre bydeler enn der de begynner på skole? Har aldri hørt om noe så barnslig. En ting er spesielle behov, og feks tanke på om barna kanskje skulle sitte forran i klasserommet som min datter måtte pga hørsel, eller noe sånt, men min yngste får ingen fra barnehagen i klassen, det er visst ett nabobarn i klassen, men vi kjenner dem ikke, de skyr oss som pesten og kjerringa i familien har spytta på eldstedatteren min en gang :D 

Back
Topp