Fader assa!!

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Fikk besøk i dag jeg!  Av lisensmannen... kjedelig!

Og utrolig irriterenes.. å betale over 200 kr i mnd for kanaler jeg overhode ikke ser på...

Grrrrrr

haha.. Ja, han har vært her og.. Like gøy når den regningen kommenemoticon

Man hører jo om det.. men tror ikke det skjer hos en selv.. hehe

Men fader assa... det er sinnsykt bitre penger.. når man ikke engang ser på kanalene.. burde vært valgfri.. De kunne heller ha tatt i fra meg de kanalene.. de er ubrukelige uansett..

Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift, som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på.

Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om kringkastingsavgiften.

Så det er jo ett fett om du ser på nrk eller ikke..

IsThaBeth skrev:
Visste du ikke at du måtte betale Nrk-lisens?

Samme tenkte jegemoticon

Thejohan skrev:
Kringkastingsavgiften er en lovpålagt offentlig avgift, som den som har fjernsynsmottaker er pliktig å betale. Plikten til å betale kringkastingsavgift er uavhengig av hvilken fjernsynsmottaker du har, og hvilke kanaler du velger å se på.

Stortinget har fastsatt at kringkastingsavgiften skal kreves inn og tilfalle NRK. I dagligtale brukes også benevnelsen lisensen om kringkastingsavgiften.

Så det er jo ett fett om du ser på nrk eller ikke..

Nesten så man betaler leie for å ha tv..

Men kan jeg kreves for dette? Bor jo hjemm.. pappa sin tv..

Ja... egen inngang.. egen ringeklokke...Men boligen er bygd sånn... og jeg kan jo ikke noe for at jeg har egen inngang.. men bor jo hjemme...

Tv` en står ikke i noen sitt navn..

IsThaBeth skrev:
Visste du ikke at du måtte betale Nrk-lisens?

Måtte ikke betale sist jeg bodde hjemme hos mamma og pappa.. i underetasjen.. så nei.. var ikke helt sikker.. og fortsatt ikke sikker.. så skal ringe de i morgen..

Ringre forrige gang.. og da fikk jeg beskjed om at boligen kunne ha så mange tv`er de ville.. og bare betale 1 lisens.

Fridasinmamma skrev:

Ja... egen inngang.. egen ringeklokke...Men boligen er bygd sånn... og jeg kan jo ikke noe for at jeg har egen inngang.. men bor jo hjemme...

Voksne barn som bor hjemme, som forsørger seg selv skal betale lisens selv om de bor hjemme. 

IsThaBeth skrev:
Fridasinmamma skrev:

Voksne barn som bor hjemme, som forsørger seg selv skal betale lisens selv om de bor hjemme. 

Ja.. da vet jo du mer enn de på nrk lisenskontoret da.. for det var ikke det jeg fikk beskjed om sist

Fatter ikke at det fortsatt kommer som en overraskelse på folk at de må betale lisens jeg..
Ser du på tv? Ja, da må du betale.. som alle andre her i landet.

Fridasinmamma skrev:
IsThaBeth skrev:
Fridasinmamma skrev:

Ja.. da vet jo du mer enn de på nrk lisenskontoret da.. for det var ikke det jeg fikk beskjed om sist

Da kan ikke jeg noe for at de som sitter på lisenskontoret ikke kan de paragrafene som er gjeldende i lov for kringkastingsavgift. 

Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker, - Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1. Den som er pliktig å betale kringkastingsavgift plikter å registrere seg med lisens i NRK Lisensavdelingens lisensregister.

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I.

Dersom du leier en bolig med fjernsynsmottaker skal du registrere deg med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift for denne fjernsynsmottakeren. Den som har fjernsynsmottakeren i bruk er pliktig å melde fra til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 6.

Også den som leier ut bolig med fjernsynsmottaker er pliktig å melde fra hvem som benytter dette utstyret til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 7.

§ 4.  Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Synes det er helt rett jeg! Hvorfor skal noen slippe unna??? Sorry, men ingen sympati fra meg i vertfall

Back
Topp