Faddervalg

Marit 83

Elsker forumet
Inspirert av Grete sin tråd [8D][;)]

Sambo har 3 kamerater å velge og sliter litt med valget.
Han føler også nesten at han er "tvunget" til å velge tvillingsøsteren sin
som fadder siden han er fadder på hennes unge...men han har
egentlig ikke lysst til å ha henne som fadder...hva synes dere om det?
Han er så redd for at hun skal tro det er en selvfølge at hun bli en
av faddrene... Jeg synes han skal velge selv ut ifra hva og hvem HAN vil
ha som fadder på lille snuppa vår. Vi bestemmer 3 faddere hver vi da [:)]

Huff, synes sånne ting er så vanskelig jeg...

Sliter litt med det samme her, men synes man bør velge faddere ut i fra hvem man selv mener egner seg til å være det...
Men det er jo enkelt å si da...[&:][:D]

Søstera mi er Gudmor på vår eldste datter, men tror ikke hun blir hverken det eller fadder på snuppa som kommer nå. Det har jeg sagt til henne også og hun sier det er mer enn bra nok å få være tanta hennes, så så greit har vi det [:)] Men tror søstera til sambo forventer å bli spurt...det er det som er så kjipt... [&:] Vi vil jo ikke ha en fadder som vi egentlig ikke vil ha av egen vilje liksom...men...nei...det er ikke så lett... [&o] Hun er av den typen som kan finne på å bli sur også... [8|]

vi kjem til å velge personer om vi veit vil følge opp fadder ansvaret!!![:)]
og de er vårt valg, drite i om folk blir fornerma... de har dei ingen grunn til!!
men skjønna at situsjonen der e kjip... men ho e uansett tanta, får trøste seg me de.... kan jo hende ho bli super tanta viss ho engasjera seg og [8D]

Forstår godt hva du mener ja[:)]

Vi tenker kanskje litt gammeldags enda, og er veldig på den at "barnet SKAL døpes", og da sier det seg kanskje selv at vi er litt nøye med fadderne som vi velger av den grunn at om det skulle skje noe med oss så sier de jo ja til å være verge for barnet om de tar på seg fadder rollen?[8|]
Sånn tenker jeg om de barna jeg er fadder til da[:D]

Og på grunn av dette, så tenker jeg at de som skal være fadder for jenta vår, må vi jo gå over ens med... Det holder ikke å være søster, hvis man er en dårlig søster...

Men så er det noe med hvor surt forhold man hvertfall får om ikke de får være fadder også da..... Orker ikke å tenke på det en gang[&:][:'(]

Syns det blir litt vanskelig denne gangen...
Brukte begge mine søsken til Noah, og så brukte samb broren sin + ein god venn.
Han har 5 søsken, så trur han velger ein av søskna sine og ein an venn denne gangen..
Eg veit faktisk ikkje [:-]
Har ikkje kommet så langt som til dåpen enda me..! [;)]

ORIGINAL: Renesmee
Det er jo ikke en av fadderne som skal ta seg av barnet dersom vi dør uansett - slik det var før

Trodde dette var meningen fremdeles jeg. Holdt på å si, hvem ellers??

Det er hvertfall den eneste betydningen faddere har for meg; de må være egnet og også villig til å ta seg av jenta vår dersom vi går bort. De må også være egnet og i stand til å steppe inn eller bryte inn i vårt privatliv dersom vi av en eller annen grunn skulle tilte helt og ende opp med å ikke ta oss godt nok av jenta vår. I tillegg må jeg se at våres forhold til evt faddere har et stort potensial til å vare livet ut, sånn at jenta vår kjenner godt til dem. Så selv om jeg ikke er kristen, og eneste grunnen til at det blir dåp her er at det er veldig viktig for samboeren min, så er valg av faddere noe jeg tar veldig seriøst. Holder ikke at det er søsken eller bestevenn liksom, de må være kapabel til å gjøre det som jeg nevner over her. Så derfor har jeg faktisk nektet samboeren min å velge den ene som han hadde tenkt å velge. Og når jeg forklarte han hvorfor jeg ønsket å nekte, så skjønte han meg og var veldig enig med meg. For hans valg var kun basert på at de var kamerater som har hatt det mye gøy sammen. Denne kameraten er en stor slask og ikke til å stole på. Noe dessverre samboeren min fikk oppleve kun kort tid etter denne samtalen vår (hadde ikke sammenheng med at han ikke ble valg som fadder allikevel, for han vet ingenting om min og sambo sin fadder-valg).

Jeg vet faktisk ikke hvem som var faddere for meg, bortsett fra én eneste av de. Og grunnen til at jeg vet om han er at jeg fikk en sjekk av han en gang i året, om det var julegave eller bursdagsgave det husker jeg ikke. Men SÅ involvert var han liksom... [8|] Og han var attpåtil den MEST involverte!! [8|][8|]

ORIGINAL: vannmann_81

Det er ikke fadders ansvar å ta seg av barnet dersom noe skjer med foreldrene.

Limer fra: http://kirken.no/?event=doLink&famID=3124
  • Hva en fadder ikke er
    Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

Å, det var jeg overhodet ikke klar over.... Hmm... Men tror jeg kommer til å ha disse tankene i hodet allikevel når jeg velger faddere.

Hva angår de punktene over er det nå noe som bryr meg midt i ryggen. Helst vil jeg ikke at barnet mitt skal ha noe påvirkning av kristen karakter i det hele tatt, så kommer ikke til å velge faddere som jeg tror kommer til å tre kristendommen nedover hodet på henne. Men nå er vi nå to om dette barnet da, så siden det betyr så mye for mannen min så bøyer jeg av der og lar han få viljen sin ang dåp. Ja, jeg vet at det jeg skriver over her er dobbeltmoral og kanskje også provoserende, men det er nå sånn det en gang er for meg. Mannen min er gresk-ortodoks, men praktiserer ikke. Religionen står veldig sterkt i tradisjonell forstand hos han og familien hans, så derfor blir det dåp til tross for mitt syn.

Back
Topp