Faddere

Loev

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Maisløyfene 2024
Hei! Er kanskje litt tidlig ute, men er det noen som har tenkt på faddere til barnet? Vi har begynt å snakke om det, men er usikker på hvem vi skal velge. Har nå 6 kandidater som vi har veldig lyst til å ha, og som vi vet vil sette pris på å bli spurt. Har alltid forestilt meg at man skal ha bare 4 faddere, men mulig 6 er innafor? Tror også noen av de kommer til å bli lei seg om de ikke blir spurt…
Hvordan har dere tenkt å gjøre det? Og er det vanlig å «annonsere» det/ spørre før barnet blir født eller etterpå?
 
Hei! Er kanskje litt tidlig ute, men er det noen som har tenkt på faddere til barnet? Vi har begynt å snakke om det, men er usikker på hvem vi skal velge. Har nå 6 kandidater som vi har veldig lyst til å ha, og som vi vet vil sette pris på å bli spurt. Har alltid forestilt meg at man skal ha bare 4 faddere, men mulig 6 er innafor? Tror også noen av de kommer til å bli lei seg om de ikke blir spurt…
Hvordan har dere tenkt å gjøre det? Og er det vanlig å «annonsere» det/ spørre før barnet blir født eller etterpå?
Vi hadde 6 på forrige barn :) og så spurte vi de etter barnet var født, når de besøkte oss første gang :)
 
Vi hadde 6 på forrige barn :) og så spurte vi de etter barnet var født, når de besøkte oss første gang :)
Det blir nok til at vi går for 6 også. Men tviler på at bf greier å holde munn så lenge :hilarious:
 
Første har fire, og vi går nok for fire til hver av tvillingene og. Ikke helt begynt å tenke på hvem ennå- er litt komplisert. For et par av de som er for første har gjort det MEGET klart at de ikke synes jeg burde få flere barn. Så jeg er ikke veldig interessert i å spørre dem igjen, for å si det sånn. Men mtp at den ene er min søster kan det bli litt kinkig.
 
Første har fire, og vi går nok for fire til hver av tvillingene og. Ikke helt begynt å tenke på hvem ennå- er litt komplisert. For et par av de som er for første har gjort det MEGET klart at de ikke synes jeg burde få flere barn. Så jeg er ikke veldig interessert i å spørre dem igjen, for å si det sånn. Men mtp at den ene er min søster kan det bli litt kinkig.
Men det er vel ikke uvanlig å ha forskjellige faddere til hver av barna? Jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har hatt de samme, men skikken er vel forskjellig rundt om :)
 
Vi har to par som vi vet vi vil spørre, et par til hvert barn da vi forhåpentligvis får et til barn etterhvert :happy:
Vi vet derimot ikke hvilket par vi skal spørre først, altså til dette barnet. Så vi vil nok se det litt an etter fødsel, se om det blir «lettere» å velge når vi treffer lillegutt :dontknow

Jeg ser at flere har ganske mange faddere, er selv fadder i store grupper.. Men er det noen grunn til at man har så mange, eller er det bare vanskelig å velge noen få kanskje? Jeg er bare nysgjerrig, dette er ikke kritikk altså :laughing002
Selv er jeg vant med at det er to faddere til hvert barn, typ gudmor og gudfar sikkert..
 
Når det gjelder dette med faddere så opplever jeg at det er ganske ulikt hvilken «vekt» som legges i rollen av ulike personer.

Personlig er vi tradisjonskristene, vi har døpt første barn og vil gjøre det hos neste barn, men vi legger faktisk veldig lite «vekt» på fadder rollen. Vi har på første barn valgt en tante og onkel, altså totalt 2 faddere. Og det blir nok samme på neste.

Vi velger nære familie medlem, som har en tett relasjon og er tett på oppdragelsen uansett. Vi bevist velger ikke venner siden vi har personlige erfaringer over hvordan den relasjonen kan endre seg over tid.

Feks er samboer fadder til to barn av venner, de hadde en nær relasjon til hverandre tidligere (venner som han har vokst opp med og vært sammen med bestandig), og vi ble da i starten invitert i selskaper og på den måten også fikk treffe barna ofte, her lå det også forventning at vi skulle kjøpe bursdagsgave og julegave til barna ( noe vi ikke hadde gjort om det ikke var for fadder rollen) over tid har venne relasjonen deres endret seg, de har sklidd litt fra hverandre, vi blir aldri invitert lenger, vi har ikke truffet barna vi er fadder på på flere år faktisk og dermed har null kjennskap til barna, vi treffer foreldrene kanskje en gang i året(om ikke det er lenger mellom også) men da alltid uten barn.

Han ble faktisk spurt om å være fadder til et tredje barn av venn, her takket vi faktisk pent nei. Og er egentlig glad for det. Vi har ikke hatt kontakt med disse vennene de siste 4 årene i det hele tatt. ( det har ikke noe med at vi takket nei å gjør, men de skilte seg bår baret var 1 år og siden har de flyttet bort og ingen av de har vært noe særlig interessert i å treffe oss lenger, de har liksom fått litt «nye» liv etter de begge ble single igjen)

Det ble til slutt en ufattelig slitsom «plikt» å skulle drive å kjøpe gaver til barn vi hadde absolutt ingenting med å gjør, så vi bestemte oss tilslutt for å slutte.

Jeg tenker det er greit å tenke litt over hva du legger i rollen selv, hva forventninger du har til rollen fremover, og hvem som kanskje da burde spørres om rolle .
 
De vi tenker å velge er stort sett familie, men kjenner til den med å kjøpe gaver til «ukjente» barn ja… Men når det er sagt så kan man jo ha bedre relasjoner med venner enn egen familie også :)

Vi kommer til å velge 6 da vi ikke helt vet hvem av de vi ev. kan utelukke.

Men for vår del er ikke det å være fadder så veldig høytidelig heller da. Det handler mest om at det er stas å bli spurt og koselig ifbm dåpen, og ikke så mye etter det. Så risikoen ved å velge venner som vi potensielt kan miste kontakten med er jeg villig til å ta :angelic:
 
De vi tenker å velge er stort sett familie, men kjenner til den med å kjøpe gaver til «ukjente» barn ja… Men når det er sagt så kan man jo ha bedre relasjoner med venner enn egen familie også :)

Vi kommer til å velge 6 da vi ikke helt vet hvem av de vi ev. kan utelukke.

Men for vår del er ikke det å være fadder så veldig høytidelig heller da. Det handler mest om at det er stas å bli spurt og koselig ifbm dåpen, og ikke så mye etter det. Så risikoen ved å velge venner som vi potensielt kan miste kontakten med er jeg villig til å ta :angelic:
Den ser jeg.

Og absolutt, søsteren min er fadder til et vennepar hvor vennen har vært fosterbarn og har 0 kontakt med familie, de har heller ingen særlig relasjon til barna, men har veldig tett vedvarende relasjon til foreldrene.

Kan være mange grunner til å velge andre enn familie.

Kan også være greit å tenke over om man «planlegger» flere barn, å da evnt velge noen til nåv barn og «spare» noen til senere.

Når det er sagt her gjør folk hva det vil selv og det finnes ingen fasit.

Jeg hadde nok satt pris på når jeg ble spurt om at det ble tydeliggjort noen ting:

-hvilken forventninger som lå i rollen når jeg ble spurt
- og at jeg skulle få si nei om jeg ikke ønsket uten at de som spurte tok seg nær av det,

Da ville jeg i det minste føle st jeh sa ja på rett grunnlag.

Når vi ble spurt om de to vennenes barn vi endte son fadder på følte vi nok ikke vi hadde noe valg. Det var liksom forventet at vi skulle stille opp i rollen, og det har nok bidratt til å gjøre rollen i de to relasjonene litt mer trassige enn de hadde behøvd å være.
 
Veldig godt poeng å tydeliggjøre forventninger til faddere, her er jo folk så forskjellig! :happy:
 
Første har fire, og vi går nok for fire til hver av tvillingene og. Ikke helt begynt å tenke på hvem ennå- er litt komplisert. For et par av de som er for første har gjort det MEGET klart at de ikke synes jeg burde få flere barn. Så jeg er ikke veldig interessert i å spørre dem igjen, for å si det sånn. Men mtp at den ene er min søster kan det bli litt kinkig.
For noen frekke folk. Altså hallo. Aldri hørt noe så galt - tenk å våge å si at de ikke mener du burde få flere barn bare fordi du har en med downs.
 
For noen frekke folk. Altså hallo. Aldri hørt noe så galt - tenk å våge å si at de ikke mener du burde få flere barn bare fordi du har en med downs.
Ja, har brukt mye tid på å fordøye det der. Venninna mi har jeg nesten kutta ut, og har lite kontakt med søstra mi og. Vi er bare for forskjellige :confused005
 
Vi har 4 faddere til hver av barna, litt blanding av venner og tanter/onkler. Litt usikker på hvordan vi skal gjøre det med denne babyen, men føles unaturlig å velge noen andre enn de som er faddere fra før :smiley-ashamed004 disse vennene er som familie og vi er mye sammen. Tenker ikke at det gjør noe å bruke de samme heller.
 
Vi har 4 faddere til hver av barna, litt blanding av venner og tanter/onkler. Litt usikker på hvordan vi skal gjøre det med denne babyen, men føles unaturlig å velge noen andre enn de som er faddere fra før :smiley-ashamed004 disse vennene er som familie og vi er mye sammen. Tenker ikke at det gjør noe å bruke de samme heller.
Kom innom denne tråden for å spørre om folk synes det er rart å velge samme faddere flere ganger :smiley-ashamed004 min søster og svoger er faddere på første, og tror jeg har lyst til å spørre dem igjen... vi har et svært lite nettverk og disse to er familie og våre nærmeste venner. Vi bor i samme nabolag og barna våre vokser opp sammen. Da føles det litt rart å velge dem bort til fordel for søsken av samboer som vi ser max 1 gang i året :confused005
 
Kom innom denne tråden for å spørre om folk synes det er rart å velge samme faddere flere ganger :smiley-ashamed004 min søster og svoger er faddere på første, og tror jeg har lyst til å spørre dem igjen... vi har et svært lite nettverk og disse to er familie og våre nærmeste venner. Vi bor i samme nabolag og barna våre vokser opp sammen. Da føles det litt rart å velge dem bort til fordel for søsken av samboer som vi ser max 1 gang i året :confused005
Neida, vi har både min søster og en fetter av mannen som fadder til to av barna :) Ingen poeng om å spørre noen man har lite med/ikke tror kommer til å bli i livene til barna tenker jeg.
 
Back
Topp