Faddere

Solstråla94

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Juliknøttene 2022
Er det noen som har begynt å tenke på faddere? Jeg synes det er så vanskelig å bestemme seg for hvem. Har 8 venninner, noen nærmere enn andre - noen nyere og noen jeg har kjent hele livet. Ønsker jo å ha noen jeg tror vil være i livet vårt resten av livet. De venninnene jeg har er stabile venninner, og de såkalte «party vennene» jeg har hatt over tid er det lite kontakt med i dag, naturlig nok:p

Vi tenkte å velge 4 - så 2 hver :rolleyes: hvilke kriterier hadde/har du for å velge faddere?
 
Meg og sambo har ikkje snakket om någe, men her tenker eg at fadderne blir hans bror og svigerinne og min bror og svigerinne.. føler det er litt vanlig og trygt å velge familie så fremt en har og de er stabile mennesker :happy:
Vanskelig å si noe om kriteriene.. en fadder i dag er vel ikke det samme som for 100 år siden ? Altså, de trenger verken å være kristne eller automatisk får barnet hvis en faller fra.. :rolleyes: Så det å velge venner går vel mer på å vise lojalitet og at det er ett sterkt vennskap, eller tenker jeg feil her ?o_O Følte meg kanskje litt gammel nå som velger familie og ikkje venner :hilarious:
 
Vi hadde mentorfest via Humanistforbundet til nr. 1, og valgte min søster til mentor (tilsvarende fadderrollen, minus det om å lære opp barnet i kristen tro). Jeg har i tillegg en bror, og det samme har mannen min, så en eller begge blir vel spurt nå i neste runde. :)
 
På våre to barn har vi kun søsken/svigersøsken til faddere nettopp fordi vennskap av og til ikke holder.
Hvis man da etter 14-15 år ikke har noe spesiell kontakt og så må man invitere de i konfirmasjon kan bli litt rart.
Sier ikke at det alltid blir sånn, men ser på min søster som valgte sin bestevenninne som fadder til han eldste, og de har ingen kontakt den dag i dag 15 år etter utover noen meldinger/felles fester noen få ganger i året.

regner med det blir søsken som fadder til lillebror i magen også.
 
Til storebror har vi hver våre brødre og en venn hver. Til lillesøster og lillebror i magen blir det nok søsken/svigersøsken (jeg har 3 søsken, mannen har en bror) og kanskje en venn hver.
 
Vi blir nok å velge både venner og familie. Kriteriene er jo at jeg vil det skal være mennesker barnet kan stole på og støtte seg til i tilegg til ogg foreldrene :)
 
Blir nok samme som med førstemann - hvis de vil da. Min beste venninne og broren til min mann. Må nesten bli sånn fordi vi har så liten familie - jeg er enebarn og mannen har kun en bror som er singel.Hadde jeg hatt søsken, så hadde jeg nok valgt blant dem. Har heller ingen søskenbarn e.l. familie som vi har nær kontakt med.
 
Jeg ønsker ikke å velge familie, da jeg ikke ønsker at noen skal ha en dobbeltrolle. Vi venter tvillinger, vi skal ha to faddere på hvert barn - en venninne av meg og en venn av samboer. Ift kriterier har vi snakket om at vi vil velge venner som vi tror vil være interessert i ha en rolle i barnas liv, ikke nødvendigvis de vi har kjent lengst eller er «best» venn med. De vi ønsker å ha som faddere er personer vi føler oss trygge på at vi vil forbli venner med og som har vist at de stiller opp over lengre tid uavhenging av hva som skjer i eget liv.
 
Meg og sambo har ikkje snakket om någe, men her tenker eg at fadderne blir hans bror og svigerinne og min bror og svigerinne.. føler det er litt vanlig og trygt å velge familie så fremt en har og de er stabile mennesker :happy:
Vanskelig å si noe om kriteriene.. en fadder i dag er vel ikke det samme som for 100 år siden ? Altså, de trenger verken å være kristne eller automatisk får barnet hvis en faller fra.. :rolleyes: Så det å velge venner går vel mer på å vise lojalitet og at det er ett sterkt vennskap, eller tenker jeg feil her ?o_O Følte meg kanskje litt gammel nå som velger familie og ikkje venner :hilarious:
Tror det handler mye om tradisjon. Jeg hadde selv en fadder som var en venninne av min mor, og skal velge venner som faddere til mine barn. Syns det var fint å ha en fadder som var nettopp det, kun min fadder - ikke tante eller onkel til mine søsken. Mine søstre hadde vår tante og onkel som fadder.
 
Vi valgte et søsken hver og en venn hver som fadder til vår første. Svigersøsken var ikke formelt faddere. Det blir nok noe tilsvarende denne gangen, men med tvillinger denne gangen så "mangler" vi et søsken hver. Mulig vi også bruker besteforeldre for å få det til å gå opp.
 
Er det noen som har begynt å tenke på faddere? Jeg synes det er så vanskelig å bestemme seg for hvem. Har 8 venninner, noen nærmere enn andre - noen nyere og noen jeg har kjent hele livet. Ønsker jo å ha noen jeg tror vil være i livet vårt resten av livet. De venninnene jeg har er stabile venninner, og de såkalte «party vennene» jeg har hatt over tid er det lite kontakt med i dag, naturlig nok:p

Vi tenkte å velge 4 - så 2 hver :rolleyes: hvilke kriterier hadde/har du for å velge faddere?

Jeg valgte min aller aller aller beste venninne gjennom hele barndommen. Vi hadde stått hverandre close gjennom tykt og tynt hele livet.
Og BÆM, så skjer det som ikke skulle skje og vennskapet er over. Ikke bare var ho fadder for barnet mitt, men skulle være forlover i bryllupet mitt. Så jeg kommer aldri til å velge en venninne igjen, samme hvor nære og gode venner man er :p vi hadde i tillegg våre søsken som faddere og det blir kun dem denne gangen :)
 
Back
Topp