For dere som skal ha faddere, hvem velger dere? Til oss ser det ut som om det blir søster, venn og to stesøsken av oss, men jeg har også veldig lyst til å velge min tante da hun har stått meg nær hele livet... Er det innafor?
Selvfølgelig er det innafor
Vår første har faktisk farens gammeltante som ene fadderen. Hun er barnløs selv, nesten like gammel som han mor i alder - så hun har i praksis vært som en veldig nær tante, som alltid har stilt opp for han og søsknene. Mine foreldre er også faddere til ene barnet til søskenbarnet mitt, da mamma og hun har hatt et nært forhold.
Min første har søskenbarnet mitt + mannen, bestekompisen til pappaen, et vennepar av oss og mannens gammeltante. Vi velger to som får gudmor og gudfartittelen, og resten er faddere. Er søskenbarnet mitt og pappaens bestekompis som er gudmor og gudfar
Til nestemann tror jeg det blir en av mine beste venninner, som er den jeg treffer oftest og som alltid stiller opp som blir gudmor. Pappaen ønsker at hans bestevenn skal være gudfar til denne også, så då får de samme gudfar. Kommer til å spørre hans samboer om hun vil være fadder. Så har vi tenkt på å spørre min steonkel og kone om å være faddere (han har vært steonkel siden jeg var 3 år, og de er egentlig de som bor nærmest oss av all familie, og av de vi treffer oftest).
Vi bruker ikke våre søsken som faddere, da vi syns tante-/onkelrollen er enda større og nærere. Syns også det er en god sjanse til å finne andre i vår omgangskrets som kan være en del av barnas oppvekst i tillegg til tanter, onkler og besteforeldre
Men velger kun folk som vi vet med sikkerhet alltid vil være nære oss. Har en bror som har faddere som han ikke vet hvem er, fordi de forsvant fra pappa og mammaen hans sin omgangskrets mens han enda var veldig liten.. Det er litt kjipt tenker jeg.
Jeg er forøvrig gudmor til sønnen til mitt søskenbarn. Mannen er gudfar til dattera til bestekompisen. Og vi er begge faddere til sønnen til et vennepar. Er nok ingen regel for hvem man kan velge til faddere utover alder