Faddere!!!

Qvini

Glad i forumet
Meg og samboeren snakket litt angående faddere idag!! Hvem vi ville ha! Jeg ville ha bror min, og eventuelt kjæresten hans - som har vært sammen i mange år!! Og han vil ha søsteren sin! Så prata vi om et felles venne par og han en kompis til!! Men jeg anner jo ingenting om dette her jeg :( når tid velger man dem? - når tid er det normalt? Og hvem velger dere/har dere velgt?

Det valget må jo tas ved en evt. dåp.
Til guttungen er min søster og mannen sin søster faddere:)
Denne gangen har vi ikke tatt stilling til det enda.

Trenger ikke velge det før en eventuell dåp. Vi valgte rett før dåpen, da må de skrives på et ark mener jeg å huske. Valgte 4stk, min bror og svigerinne, hans bror og kompis:)
Ikke noe stress nå iallfall:)

Det er jo ingen juridiske forpliktelser ved å være faddere lenger. Det er kun de som sier seg villig til å lære opp barna i den kristne tro. Det er jo ikke alle som er komfortable med å love det lenger. Ikke så mye å tenke på før dåpen står fore i hvertfall :)

Jeg for min del er den eneste kristne med unntak av min datter i begge sin familie, så tenker å spørre noen andre kristne som er nære om å være faddere.
For min del så blir det bare dåp for at svigermor skal være glad. :) datteren min valgte å døpe seg igjen når hun var 9, så barnedåp er ikke så viktig for min del.

Foreldrene mine er på eldste å brødrene mine på nummer to. Trenger ikke ta stilig til valg av fadder før 2016 men jeg tenker på ei god venninne :) å i tillegg noen fra sambo sin side da :)

Barna våres døpes ikke, så kan ikke komme med noen erfaring:D

Trenger vel egentlig ikke velge før rett før dåpen. Jeg spurte tanten min om hun ville være Gudmor når jeg delte nyheten (:

Vi har spurt folk etter fødsel en gang de to andre gangene. Nå vet niesen min at hun kommer til å bli spurt, hun var litt lei seg at broren var fadder på mellomste og ikke hun... Men nå er hun blitt 18 og mer moden.

Vi har bare hatt familie frem til nå, fra begge sider. Vet ikke hva det blir til med neste. Mannen har liten familie og nesten ingen fler å spørre...

Må innrømme at jeg ikke er spesielt gira på dåp - men var visst veldig viktig for famora til mannen, så blir vel til det likevel.

Moren hans hintet veldig til at søstrene hans ikke var faddere på noen i det hele tatt og at det var litt trist og at ved eventuelt barn (hun vet ikke ennå at vi venter en) så hadde det vært koselig. Så her får mannen bestemme som han vil ^-^

Her skal ungen døpes, far er ikke spesielt gira på det, men jeg tenker at det kommer en dag hvor ungen sannsynligvis vil konfirmere seg, og da vil muligheten være åpen for både borgerlig eller kristelig konfirmasjon. Dersom ungen senere ønsker å melde seg ut av statskirken så er de helt fri til å gjøre det, da det er lettere å melde seg ut enn inn.. Faddere tar jeg som det kommer :-)

Sliter litt med faddervalg jeg også. Har en søskenflokk på 5, og har egentlig bestemt meg for at jeg bare vil ha to av dem som faddere. Men da blir jo de to andre skuffet..? Men kan jo ikke ha alle som faddere av den grunn heller. De kan jo være faddere for andremann, men det er jo ikke sikkert det blir en andremann heller, og hvordan skal jeg si det uansett.. :P Uff

Fra kjærestens side blir det bestekompisen hans.

Her blir det lillebroren min, skal i tillegg spørre ett søskenbarn som jeg har mye med å gjøre og en venninne.
Fra samboeren sin side er vi ikke sikkre enda

Vi skal ikke ha dåp, så trenger ikke å tenke på det. Vi har ikke diskutert om vi skal ha gudforeldre eller noe sånt da, tviler egentlig på det, men da hadde det nok blitt en av brødrene våre. Vi skal ikke ha navnefest heller, blir nok bare en slags familiesamling istedenfor så alle få hilst på den lille :)

Back
Topp