Faddere

Ja tradisjon er jo slik:) men presten sa at dette hadde de sluttet med til oss. Men jeg ønsket ikke det uansett. Jeg er ikke kristen av meg så kanskje derfor jeg ikke bryr meg så mye:) men datteren vår ble døpt da det var veldig viktig for mannen. En koselig dag tross alt. Ja det er veldig fint :) jeg hadde nok også syntes det for nær familie:) jeg er fadder til en tidligere kollegaen datter som aldri ville gi seg enda jeg sa at jeg ikke ønsket. Så ble presset til det, angrer meg nå når jeg ser hvir nye det betyr for de fleste. Har i dag lite kontakt. De fikk tvillinger og hadde tilsammen 12 forskjellige faddere:P da føler jeg det betyr litt mindre enn om man velger to eller fire altså:)

Er ikke sånn kjempekristne vi heller, men synes det er en fin tradisjon og en koselig feiring med de aller nærmeste; våre søsken med barn og våre foreldre/besteforeldre + faddere. Blir vel ca 23 stk tenker jeg.. :)
Her blir det 4 faddere, så blir litt mer spesielt enn 12.. ;)

Den som bærer babyen opp og den som tar av lua kalles vel for gudmor/gudfar selv om det kanskje ikke står det på papiret.. Ihvertfall gjør vi det i vår familie ;)
Syntes det var veldig stort å bli spurt om å være fadder til begge mine fadderbarn :)
Her er den som bærer barnet gudmor, og for meg er det selvfølgelig at det er en av de kvinnelige fadderne. Den som tar av lua er luepike (eller luegutt), og vår tradisjon er å bruke et barn som ikke er fadder. Vanligvis storesøsken eller søskenbarn.

Jeg synes det er småfrekt å forvente å bli fadder, det har jeg aldri opplevd ennå. Kan hende det blir sånn denne gangen da, for kanskje er det noen som mener at det er "deres tur" nå som de fleste andre har vært på de store barna.

Vi har valgt 4 faddere til hvert barn. Vi hadde helt fra starten planlagt å få mange barn, så faddervalgene har vært et vanskelig puslespill. Var nøye på å ikke bruke opp alle de beste fadderemnene til eldste, men å heller porsjonere dem utover barneflokken. :P Vi har brukt en blanding av slekt og venner til hvert barn, og passer på å ha noen fra min side, og noen fra pappaens side hver gang. Kirken krever bare at minst 2 av fadderne er kristne, så vi har også passet på å blande jevnt med omgangskretsens ateister og andre religioner så vi ikke brukte opp alle de kristne på de to eldste heller. :P Dette hørtes verre ut enn det var altså, og jeg er fornøyd med de fadderne vi har valgt. :)

4 stk. Jeg velger mine beste venninner fra barndom. Samboeren velger søskene sine. Frykter det blir styr med søsteren min for hun ikke får være fadder men det er faktisk mitt valg.

4 stk. Jeg velger mine beste venninner fra barndom. Samboeren velger søskene sine. Frykter det blir styr med søsteren min for hun ikke får være fadder men det er faktisk mitt valg.

Da kan du jo bare si at hun allerede er tante, og at det i seg selv er en større tittel enn fadder ;)

Vi har tre barn, og alle de har 6 faddere.

Vi har valgt å bruke søsken, to onkel/tante barn og resten venner. Det har blitt 3 i familie og 3 venner på alle.

Nr 1 har:
Søster av mannen + mannen hennes, en kamerat av mannen, min søster, to venninner av meg.

Nr 2 har:
Søster av mannen, onkelbarn av mannen, min bror, tre venninner av meg.

Nr 3 har:
To søstre av mannen, onkelbarn av mannen, kamerat av mannen og to venninner av meg.

Nr 2 og nr 3 har fått to like faddere (to av mine venninner), ellers har de alle forskjellige, vi har mange søsken å velge i ;) Så alle søsken fikk være faddere til våre barn faktisk :p

Har god kontakt med alle som er faddere til barna våre :D

Vi har bare et par til våre da, har valgt å ikke bruke partner på resten. I tilfelle noen forhold ryker, så er det kjedelig å ha et fadderbarn på "eksen" sin side liksom..

Har veldig lyst til å invitere hun ene i dåpen da, kanskje spørre om hun vil være fotograf da hun er veldig flink til å ta bilder (mot en liten betaling selvsagt) Er det slemt gjort?
Syns det høres ut som en kjempe bra plan!! Kan jo hende hu har kjempe lyst :D

Jeg har også et par venninner som har uttrykt flere ganger at de "forventer" å være fadder, men de har ikke oppført seg slik jeg forventer at faddere skal gjøre for å si det sånn. Jeg ble visst helt uinteressant når jeg ikke lengre kunne være med på fylla, det har stort sett vært meg som har pressa på for å holde kontakten det siste året og da kan de bare ha det så godt. Vi har valgt et vennepar som vi vet vi kommer til å holde kontakten med og som er mer i samme livssituasjon som oss, samt en god kamerat og kollega av mannen og en barndomsvenninne av meg som alltid stiller opp, viser interesse og synes det er helt greit at å henge med meg er noe annet nå enn det var før jeg ble gravid :-) vi er først i venneflokken til å få barn, så det har vært viktig for oss at fadderne har vært til stede også gjennom svangerskapet, for da vet vi at de ikke kommer til å droppe oss fordi vi blir kjedelige småbarnsforeldre som ikke er med på fest lengre ;)

Back
Topp