Faddere

Babylito

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Hei

Hvordan har/skal dere gjøre det med faddere? Hvem ønsker dere? Og hvor mange skal dere ha?

Jeg har to venninner som "forventer" å bli faddere, men jeg kommer ikke til å spørre noen av dem.. Den ene fordi vi nesten ikke har hatt kontakt mens jeg har vært gravid, og når vi snakker sammen er det fordi jeg ringer henne, men hun har aldri tid til å prate.. Når jeg var hjemme sist så hadde hun kun tid til å finne på noe dersom jeg kunne klippe henne virket det som.. Når jeg sa jeg ikke orket dette ble det aldri noe av å finne på noe sammen, da var det viktigere å gå tur med søskenbarnet som hun ser flere gang i uka enn meg som hun ser en gang i halvåret..
Den andre fordi hun tar det med fadder så seriøst at jeg ble litt skremt faktisk.. Snakket om at hun da burde bli fadder på alle våre framtidige barn i tilfelle det skulle skje oss noe, sånn at hun fikk ta inn begge barna og ikke bare ett.. Prøvde å forklare at det ikke nødvendigvis fungerer slik lenger, men var ikke så lett det..

Jeg og samboer har valgt ett vennepar som gudmor og gudfar, så har han valgt søsteren sin og jeg valgt tanten min..

Har vært veldig klar overfor dem det gjelder, at tanten min skal være fadder, men at vi ikke har bestemt oss for flere enda..

Hva sier dere til dem som tror de skal bli faddere uten å såre dem?

Hmm jeg tenker at det er litt stygt å forvente noe sånt.. Ekkelt for deg å føle at du må unnskylde deg for og ikke velge dem!!
Syns ikke du skal trenge å si noe som helst..
Ekkel situasjon :o

Hmm jeg tenker at det er litt stygt å forvente noe sånt.. Ekkelt for deg å føle at du må unnskylde deg for og ikke velge dem!!
Syns ikke du skal trenge å si noe som helst..
Ekkel situasjon :o

Har veldig lyst til å invitere hun ene i dåpen da, kanskje spørre om hun vil være fotograf da hun er veldig flink til å ta bilder (mot en liten betaling selvsagt) Er det slemt gjort?

Faddere er opp til dere. Vi valgte helt feil da vi tenkte mer på hvem vi ville ha i barnas liv enn hvem som faktisk er der.. Har ikke sett snurten av noen av de nesten, null gaver og null oppfølging.

Fadderne skal være noen en stoler på at er der synes jeg, og det er ingen som kan velge de for dere :)

Faddere er opp til dere. Vi valgte helt feil da vi tenkte mer på hvem vi ville ha i barnas liv enn hvem som faktisk er der.. Har ikke sett snurten av noen av de nesten, null gaver og null oppfølging.

Fadderne skal være noen en stoler på at er der synes jeg, og det er ingen som kan velge de for dere :)

Er det vi tenker på også.. Og det venneparet vi har valgt bor i nærheten (5min unna), og kommer til å ha mye med barnet vårt å gjøre :)

Vi har valgt bare familie. Det er så fort gjort at venner "forsvinner" og da er hele vitsen borte. Her har vi valgt min bror, mannens bror og søster, og min kusine og mannen hennes. Altså totalt 5 stykker. Dette er er som har mest kontakt med barnet (utenom besteforeldre og oldeforeldre, selvfølgelig).

Har et par venninner som nok hadde vært glade for å bli valgt, men de har enda ikke besøkt oss etter at han ble født, ei heller hatt veldig mye kontakt de siste årene og da syns jeg det er bedre med familiemedlemmer.

Jeg valgte min søster og hennes mann.

Fra hans side er det to nevøer og forlovede til han ene...

Velg di du ønsker og ikke si som forventer det og som behandler deg på den måten!!

Vi gjorde en tabbe sist. Tre av fadderene var våre søsken, men den fjerde var kjæresten til samboeren min sin bror. De hadde vært sammen leeenge, vi gikk ut ifra at det var veldig seriøst, men så ble det slutt... Heldigvis får jenta vår fortsatt gave av henne på bursdagen, men det som er litt trist er at denne personen aldri kommer til å være aktivt i livet til datteren vår. Vet ikke hva vi gjør neste gang, er ikke så mange å velge mellom siden mine to yngste søsken ikke er i statskirken og det ikke er noen selvsagte faddermateriale...

I din situasjon syns jeg du skal velge noen DU har lyst til å skal være fadder, ikke fordi noen forventer det. Syns ikke du MÅ forklare det så voldsomt for dem heller.

Jeg har vært bestemt på at søsknene mine ikke skal være faddere da de allerede er tanter og onkel.. Synes det er en fin måte å dra inn folk som vi ønsker skal ha et nært forhold til vårt barn..

Mannen i det venneparet er min samboer sin barndomskompis, og de finner på noe nesten hver uke m.m. Og hun har virkelig vært der for meg om jeg har hatt behov for det, både for å koble av og for å prate.. Så føler oss trygge på dem :)

Tanten min er som er søster for meg (5år mellom oss bare), så det var aldri noe tvil på å velge henne :)

Du trenger ikke å forklare noe, men kan jo være greit å gjøre det likevel.

Jeg valgte 3venninner,mannen valgte 2 søsken.

Hvis noen har så høye tanker om seg selv at de forventer å bli fadder har de seg selv å takke når de ikke blir valgt. Kunne ikke falt meg inn å bli sur for slikt. Bestevenninnene mine har valgt familie til sine. Kjempeflott det :)

Broren min ønsket å være fadder, og det er han for begge ungene. Han visste jo at han var første valget da;) Ellers så valgte vi familie og venner på min side til begge barna. Svigers reagerte helt sikkert begge gangene.

Vi har bare familie på våre. Hans far, eldste søster og min bror med kone på eldste, og hans mor, yngste søster og mine foreldre på andre. Hans foreldre "adskilt" ettersom de er skilt, og da altså hans søsken fra det ekteskapet, ikke de to fra farens nye forhold, for de er på alder med våre og ikke gamle nok til å være faddere.

Da har vi på et vis "brukt opp" familiene våre da, også prøver vi på en til. Jeg kunne vel tenke meg å spørre min kusine som var min forlover, og hennes mann da, men hvem mannen ville velge fra sin side er ikke så lett, så muligens søsken i reprise, og det blir jo litt... "urettferdig"? Vi får se, dersom det blir aktuelt

Jeg tenker to faddere pr unge, en fra min side og en fra far sin side. For min del er det uaktuelt med venner og venninner. Jeg vil ha familie. Venner vet man aldri når forsvinner. Jeg vet godt hvor jeg har familien min.

Jeg tenker to faddere pr unge, en fra min side og en fra far sin side. For min del er det uaktuelt med venner og venninner. Jeg vil ha familie. Venner vet man aldri når forsvinner. Jeg vet godt hvor jeg har familien min.

Velger kun venner som vi vet kommer til å være i livene våre.. De har vært her i 30år så langt, så tror ikke de forsvinner med det første ;)
Familie er jo allerede familie (besteforeldre, tanter/onkler), så vi vil som sagt gjerne invitere noen utenom til å bli medlem av familien vår ;)

Nå kalles ingen gudmor og gudfar lengre bare faddere:) men ja velg de dere selv ønsker. Jeg ser ikke på det å være fadder som så stort som dere kanskje.. Mere symbolsk

Nå kalles ingen gudmor og gudfar lengre bare faddere:) men ja velg de dere selv ønsker. Jeg ser ikke på det å være fadder som så stort som dere kanskje.. Mere symbolsk

Den som bærer babyen opp og den som tar av lua kalles vel for gudmor/gudfar selv om det kanskje ikke står det på papiret.. Ihvertfall gjør vi det i vår familie ;)
Syntes det var veldig stort å bli spurt om å være fadder til begge mine fadderbarn :)

Den som bærer babyen opp og den som tar av lua kalles vel for gudmor/gudfar selv om det kanskje ikke står det på papiret.. Ihvertfall gjør vi det i vår familie ;)
Syntes det var veldig stort å bli spurt om å være fadder til begge mine fadderbarn :)

Lurte også på det med gudmor og gudfar.... Her bar jeg barnet selv....

Ja tradisjon er jo slik:) men presten sa at dette hadde de sluttet med til oss. Men jeg ønsket ikke det uansett. Jeg er ikke kristen av meg så kanskje derfor jeg ikke bryr meg så mye:) men datteren vår ble døpt da det var veldig viktig for mannen. En koselig dag tross alt. Ja det er veldig fint :) jeg hadde nok også syntes det for nær familie:) jeg er fadder til en tidligere kollegaen datter som aldri ville gi seg enda jeg sa at jeg ikke ønsket. Så ble presset til det, angrer meg nå når jeg ser hvir nye det betyr for de fleste. Har i dag lite kontakt. De fikk tvillinger og hadde tilsammen 12 forskjellige faddere:P da føler jeg det betyr litt mindre enn om man velger to eller fire altså:)

Back
Topp