Faddere

bergfrue

Forumet er livet
VIP
Hva velger dere? dere som ikke skal ha faddere, trenger ikke å svare på selve pollen ;) hehe..

Til nå har vi kun spurt to venninner av meg, men har veldig lyst til å spørre lillebroren min om han også vil være. Så svarte en god blanding jeg :)

Har litt lyst til at det skal bli en av søstrene til mannen min. Det står vel egentlig mellom eldste og nest yngste (de som er gift), men vi har ikke spurt dem ennå. 

Her blir det en fin blanding[:)]

Synes det er så vanskelig jeg. Hans venner er ikke herfra og bor veldig langt unna. Vi ser de utrolig sjelden og de kommer nok ikke noe oftere på besøk selvom vi får baby.. Og mine venner - har så mange nære, men de har så mange andre nære enn meg, og vet ikke om de fortsatt vil være i min nære omgangskrets om ti år. Vi er på så forskjellige steder i livet.. Dessuten gjør det at det er så mange nære det så vanskelig å velge. Derfor skal vi velge et søsken med mann fra hver side, og i tillegg velger vi en utenom. Da sansynligvis datteren til min kusine (vi har veeeldig liten familie og er kjempeclose)

kansje et teit spørsmål..[8|]
meen, har man faddere om man velger å ikke døpe i kirken? vi tenkte å ha sånn navnefest i stede...

svarte en god blanding, men vi er ikke sikre enda:) vi har ikke spurt noen enda. men noen venner til min sambo spurte han om de for lov til å være, de er nesten klare å komme hit (fra hammerfest) nå med en gang og vente til ho lille er født:) men jeg vet ikke jeg har ingenting imot hans sine venner men de bor så langt fra oss og de er litt barsnlige og ingen har koner/samboer/kjærester eller barn sjøl... jeg har tre beste venniner og det er veldig vanskelig å velge en av dem....

heh nei jeg vet ikke, synnes at det er veldig vanskelig å velge

Regner med at vi ender opp med 3 faddere. Hans søster, min søster og min beste venninne (jeg er fadder til hennes barn) Virker ikke som om pappan hadde noen innvendinge eller særlige meninger om saken foreløpig, men det kan jo endre seg.

Vi kommer til å velge en god blanding :)  men vi tar ingen avgjørelser om hvem det blir enda, han må nesten bli født først ;)

En fin blanding her. Vi har snakket om det, men kun 2 stk. er hittil bestemt her.[:)]

Snuppa har 6 faddere, 3 fra min familie og 3 fra typen sin..
Lillegutt får nok ikke så mange..

Vi har sett nå hvem som engasjerer seg og bryr seg om snuppa.. Så de får være faddere igjen.. Mens type svigermor som ALDRI tar kontakt ser jeg ike poenget med å ha som fadder..

Kommer heller ikke til å ha noen venner..

Denne gangen skal jeg tenke meg godt om før jeg velger fadder og slikt. Vi hadde søskene våres til ene gutten våres mens andre var det to venner. Disse snakker vi med så vidt den dag i dag og de har ingen int av barnas liv. Så denne gangen skal jeg velge med omhu og velge rett. så får se om det ender opp med familie eller annet [:)]

ORIGINAL: Tassen_2

ORIGINAL: faerytale

ORIGINAL: sally*

kansje et teit spørsmål..[8|]
meen, har man faddere om man velger å ikke døpe i kirken? vi tenkte å ha sånn navnefest i stede...

Man har ikke faddere på samme måte som i kirken, men det er ikke en kristen "ting". Før hadde de vitner når de hadde navnefest, men nå har HEF gått bort fra det. Det man kan gjøre er å ordne noe privat. Men ordet fadder er ikke noe som bare finnes i kirken altså...

Jeg kunne gjerne tenke meg å ha noen som fungerte slik som faddere fungerer i kirken for lillegutten vår. Ikke noen som skal oppdra ham i den kristne tro, men som kan veilede ham i livet sammen med oss og forhåpentligvis få et ekstra nært forhold til ham.

Vanlige spørsmål om Humanistisk navnefest:
Kan man ha faddere?
- Nei, det er ingen fadderfunksjon. Faddere brukes i dåp og er en kristen forpliktelse. I Humanistisk navnefest hadde man tidligere en ordning med "vitner". Dette var en slags forsøksordning uten noe klart formål og er avsluttet. Hvis foreldre ønsker noe liknende, kan man ordne dette privat ved å spørre om noen kan være en nær kontakt av barnet i oppveksten. Human-Etisk Forbund har ingen organisering av dette.

takk for svar..[:)]

Til våres lille gutt skal vi ha min lille søster og min samboer sin store bror som skal være faddre, tenkte først på å ha venner, men endte med familie[:D]

Bare den aller nærmeste familie.. Men vi er mange da.. Blir vel ca 30 stk.
Og vi bruker søskena våre (jeg har to og mannen min har to..) som faddere nå som sist. (4 stk)
De syntes det var veldig stas å få være faddere sist gang og jeg tror nok de stiller opp denne gangen også. [;)]

ORIGINAL: faerytale
Jeg kunne gjerne tenke meg å ha noen som fungerte slik som faddere fungerer i kirken for lillegutten vår. Ikke noen som skal oppdra ham i den kristne tro, men som kan veilede ham i livet sammen med oss og forhåpentligvis få et ekstra nært forhold til ham.

Ja, er sånn jeg tenker at jeg vil ha og.. :) Men nå har vi jo ikke bestemt oss om vi skal ha dåp eller navnefest ennå heller da.. :)

Back
Topp