Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Tassen_2
ORIGINAL: faerytale
ORIGINAL: sally*
kansje et teit spørsmål..[8|]
meen, har man faddere om man velger å ikke døpe i kirken? vi tenkte å ha sånn navnefest i stede...
Man har ikke faddere på samme måte som i kirken, men det er ikke en kristen "ting". Før hadde de vitner når de hadde navnefest, men nå har HEF gått bort fra det. Det man kan gjøre er å ordne noe privat. Men ordet fadder er ikke noe som bare finnes i kirken altså...
Jeg kunne gjerne tenke meg å ha noen som fungerte slik som faddere fungerer i kirken for lillegutten vår. Ikke noen som skal oppdra ham i den kristne tro, men som kan veilede ham i livet sammen med oss og forhåpentligvis få et ekstra nært forhold til ham.
Vanlige spørsmål om Humanistisk navnefest:
Kan man ha faddere?
- Nei, det er ingen fadderfunksjon. Faddere brukes i dåp og er en kristen forpliktelse. I Humanistisk navnefest hadde man tidligere en ordning med "vitner". Dette var en slags forsøksordning uten noe klart formål og er avsluttet. Hvis foreldre ønsker noe liknende, kan man ordne dette privat ved å spørre om noen kan være en nær kontakt av barnet i oppveksten. Human-Etisk Forbund har ingen organisering av dette.
ORIGINAL: faerytale
Jeg kunne gjerne tenke meg å ha noen som fungerte slik som faddere fungerer i kirken for lillegutten vår. Ikke noen som skal oppdra ham i den kristne tro, men som kan veilede ham i livet sammen med oss og forhåpentligvis få et ekstra nært forhold til ham.