fadder og dåp...

solstrålenvår

Glad i forumet
hvor mange har dere pr barn?

Tenkte å ha så mange vi kan ha.. som vel er 6 stk. 2 søsken med partnere pluss 2 venner av oss

kan man velge hvem som helst som fadder? Er det vanlig å velge besteforeldre til barnet feks? er det noe minimun tall på faddere man må ha?

Til førstemann var min bror og sambos bror + partnerene deres faddere.. dvs 4 stk[:)] Til nestemann har jeg ikke tenkt så mye på enda[8D]

Hadde 5 stk på førstemann og nå tror jeg det blir 4[:)]

ORIGINAL: KiNiZ

kan man velge hvem som helst som fadder? Er det vanlig å velge besteforeldre til barnet feks? er det noe minimun tall på faddere man må ha?

Hvem som helst som er medlem i statskirken kan være fadder.
Men innholdet i det å skulle være fadder har vel endret seg litt siden tidligere tror jeg? Hvis det skjedde noe med mor og og far var det fadderens oppgave å ta over oppdragelsesansvaret og dermed forsørging av barnet også. Vet at derfor var det ikke så vanlig tidligere å velge gamle folk, fordi man da kunne risikere at disse falt fra og at barnet sto uten noen hvis det verste skulle skje...
Men nå tror jeg absolutt alt er "vanlig" [:)][:)][:)]. Vet ikke om minimum, men max er 6 faddere.

ORIGINAL: Klatten

ORIGINAL: KiNiZ

Hvem som helst som er medlem i statskirken kan være fadder.
Men innholdet i det å skulle være fadder har vel endret seg litt siden tidligere tror jeg? Hvis det skjedde noe med mor og og far var det fadderens oppgave å ta over oppdragelsesansvaret og dermed forsørging av barnet også. Vet at derfor var det ikke så vanlig tidligere å velge gamle folk, fordi man da kunne risikere at disse falt fra og at barnet sto uten noen hvis det verste skulle skje...
Men nå tror jeg absolutt alt er "vanlig" [:)][:)][:)]. Vet ikke om minimum, men max er 6 faddere.

takk skal du ha:-)

I min familie er det tradisjon for 4 fadre, men tror vi skal ha 6 hvis de vi spørr sier ja da[:D]

Har aldri tenkt at det var noen forskjell på gudforeldre og faddere, så jeg søkte det opp på Wikipedia hvor det stod:

"Tradisjonen med faddere går helt tilbake til det andre århundre da barn av kristne martyrer fikk nye «foreldre». Ved dåp i våre dager er fadderen vitne om at dåpen er foretatt, og de blir bedt om å være med å gi barnet kristen opplæring. De kan under dåpshandlingen ha særlige oppgaver som å bære barnet eller ta av barnets dåpslue. En kvinnelig fadder kan kalles gudmor, en mannlig fadder gudfar hvis det er de som bærer barnet. Tilsvarende for en fadder som tar av dåpslua før dåpen, de har blitt kalt «luefadder»."

Vi skal ha 4 faddere, min søster og mannen hennes, og min manns bror med kone eller min manns 2 søstre. Har tenkt å be min søster om å bære ham frem, så da blir vel hun gudmor til sønnen vår. [:)]

jeg tror vi skal ha ene onkelen min,og ene sambos søskenbarn. ellers vet vi faktisk ikke enda!

ORIGINAL: Krristy
Gudforeldrene er dei som bærer ongen [;)]

Gudmor/far er ikke nødvendigvis de som bærer ungen nei, gudmor/far er den "øverste" fadderen..!
Men du kan selvfølgelig bruke gudmor/far til å bære ungen også altså, ingenting i veien for det [:D]

Selv har vi tenkt 3-4 faddere til hver, og ikke utpeke noen til å være gudmor/far...

ORIGINAL: M2TC

ORIGINAL: Nicos mamma

Hadde 5 stk på førstemann og nå tror jeg det blir 4[:)]

Samme her, tror jeg...  Er litt usikker, for en av de jeg har tenkt å spørre denne gangen er pinsevenn, så spørs om det blir godkjent...  (Men vil spørre søstra mi, så da er det naturlig å spørre mannen hennes også!)

Tror pinsevenn blir godkjent.. Mamma er ihvertfall medlem av pinsevennmeningheten, og hun har vært fadder til flere barn... Men vet hun har nevnt det hver gang at hun ikke er medlem av den norske kirke... men visstnok ikke vært noe problem

Vil bare peke på dette innlegget fra tordensky. Ser det er mange "små" misforståelser i innleggene i forhold til disse reglene:

ORIGINAL: tordensky

Fant dette på www.kirken.no

Hva vil det si å være fadder ved dåp i Den norske kirke?
  • En tillitserklæring
    Når et barn skal døpes, velger foreldrene faddere. De fleste foreldre er nøye med hvem de velger. De vil gjerne ha faddere som kan bety noe positivt for barnet, som kan følge det i oppveksten og være en voksenperson som bryr seg om barnets beste. Derfor er det en tillitserklæring å bli spurt om å være fadder.
  • Fadderens oppgave
    En fadder påtar seg en ansvarsfull oppgave. Fadderen skal for det første være vitne om at barnet er døpt med en kristen dåp. For det andre lover fadderen å be for barnet og lære barnet å be. Dessuten skal fadderen hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre det til å gå til nattverd. I en sum skal fadderen hjelpe til at barnet ”skal bli hos Kristus når det vokser opp”.
  • Barnets oppvekst
    En fadder påtar seg et langtidsoppdrag. Fadderen skal følge barnet gjennom oppveksten, og vise det kjærlighet og omtanke. Fadderansvaret kan for eksempel følges opp ved å gi barnet en barnebibel, besøke barnet eller sende det en hilsen på dåpsdagen, oppmuntre foreldrene til å ta med barnet på familiegudstjenester og søndagsskole, eller ved å tilby seg å ta barnet med på gudstjeneste selv.
  • Fadder-fakta
    Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka.
  • Hva en fadder ikke er
    Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

Kan man velg ei vennnine som kan bli gudmor eler må det være noe inne for familie..?
Jeg har ikke stor slekting her [&:][:D]i norge  men i utlandet.
Samboen min heller har ikke så stor i stavanger men halve i kirenes..

Så vi vet ike heilt.
Men vi har funnet Gudfar Broren til Samboen min.

Back
Topp