Førstegangsgravid

Arytai

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Synes det er vanskelig å finne ut hva som er nødvendig å ha til barnet kommer. I og med at det blir en vinterbaby så er det sikkert andre ting man trenger? Hjelp!! Har ikke handlet noe enda, ikke en body enbgang, men vil så gjerne. Har fått en del utstyr hos en venninne som feks bilstolpose, det er det mange som mener er greit å ha. Så skal jeg kjøpe voksiposen hennes for en billig penge siden den var rimelig ny. Vogn vet jeg sånn nogenlunde hva jeg skal ha. Vi bor i nord og det har jo en tendens til å komme litt snø her;) vil ha en vogn som er god å trille på veier uten asfalt og mye sne. Når kan jeg begynne å stresse med utstyr? Vet jo det er dyrt så greit å fordele utover. Har foreløpig termin 8 nov. OUL 16 juni.

Fant en fin artikkel på nett som listet opp ting man burde ha, og en liste med ting som er kjekt å ha, men som man kan vente litt med. Nå får jeg ikke linket til den fra mobilen da, men om noen andre ikke gjør det, kan jeg gjøre det senere :)

Jeg har fått lekegrind, bilstol, vogge og sprinkelseng med madrasser og dyner, vippestol, stellebord. For det må man ha uansett og bare hvite møbler. Sengesett, klær og småting venter jeg med til etter oul pga kjønn. Greit å skrive en ønskeliste for man får mye av familie og venner i gaver ved babyshower og fødsel :) når det gjelder klær er det greit å vente til høst/vintersesongen kommer i butikken for vi må kjøpe mye i ull :)

Jeg skal skrive liste sammen m mamma!minstebroren min er født i November så ho mente på at ho huska meste man trenger da,selv om d er 20 år siden!hehe!men følger denne tråden å!:D

Jeg har fått lekegrind, bilstol, vogge og sprinkelseng med madrasser og dyner, vippestol, stellebord. For det må man ha uansett og bare hvite møbler. Sengesett, klær og småting venter jeg med til etter oul pga kjønn. Greit å skrive en ønskeliste for man får mye av familie og venner i gaver ved babyshower og fødsel :) når det gjelder klær er det greit å vente til høst/vintersesongen kommer i butikken for vi må kjøpe mye i ull :)
Tips: vent med å kjøpe ull til du får babyen. Kan være at den har eksem eller allergier som gjør at ull irriterer huden.:)

Vi kommer til å begynne å handle store ting i august.:) har seng, stellekommode og div annet fra før. Mye man trenger, men man må ikke ha alt før bAbyen kommer. Litt klær, bleier og bruksutstyr som seng, stellekommode, bilstol, vogn med bag, sikkerhetsnett til bagen i bil, hentesett, teppe.
Klær må vi vite kjønn først. Det vet vi garantert i august fordi vi skal på 3D ul.
Men vi skal på ferie i juli til Spania og jeg føler på meg at det blir handlet litt der å.:)

Selv om storebror her er født i august var vi ikke mye ute de første ukene. De er jo så små første tiden og da sov han mest inne. Sovnet når som helst, hvor som helst. Utpå høsten trengte han å sove ute, men da rakk jeg å handle det vi manglet når behovet meldte seg. På vinteren er det greit med en god ull/fleecedress i starten tenker jeg. Også lue /votter/ulltøfler. Bilstolpose kan mange ganger erstattes av et babyteppe. Hvis dere bruker bil kan det være greit å la bilen gå seg litt varm før dere setter dere i bilen og reiser. Vet ikke hvor kaldt det normalt er hos dere.

Hva man må ha, er nok litt individuelt. Er ikke så mye man MÅ ha, men en del ting som er kjekt. Selv skal jeg hverken ha sprinkelseng eller lekegrind. Mulig dropper jeg stellebord, og ha kun stellematte på vaskemaskinen. Klær, bilstol, bleier, vogn, kluter, teppe, sengetøy og madrass må jeg ha. Sikkert mer også. Får nok lage meg en list jeg også :)

Vi kommer til å begynne å handle store ting i august.:) har seng, stellekommode og div annet fra før. Mye man trenger, men man må ikke ha alt før bAbyen kommer. Litt klær, bleier og bruksutstyr som seng, stellekommode, bilstol, vogn med bag, sikkerhetsnett til bagen i bil, hentesett, teppe.
Klær må vi vite kjønn først. Det vet vi garantert i august fordi vi skal på 3D ul.
Men vi skal på ferie i juli til Spania og jeg føler på meg at det blir handlet litt der å.:)
Det er vel ikke lov med sikkerhetsnett til bag i bil lenger?! :)

Dette er fra Trygg Trafikk sine sider. Det er visst lov, men frarådes! Huff, det skulle ikke vært lovlig i mine øyer :(

ImageUploadedByBV Forum1432905050.538118.jpg

Hva man må ha, er nok litt individuelt. Er ikke så mye man MÅ ha, men en del ting som er kjekt. Selv skal jeg hverken ha sprinkelseng eller lekegrind. Mulig dropper jeg stellebord, og ha kun stellematte på vaskemaskinen. Klær, bilstol, bleier, vogn, kluter, teppe, sengetøy og madrass må jeg ha. Sikkert mer også. Får nok lage meg en list jeg også :)
Tenkte også å bare ha stellematte oppå en kommode eller vaskemaskin.

Alt er så nytt for meg så godt å ha noen å spørre:) skal lage meg en liste etter ul. Får jo sikkert mer av både søster mi etter hennes barn og his foreldra våre. Skal prøve å ikke stresse:)

Det er vel ikke lov med sikkerhetsnett til bag i bil lenger?! :)
Hmmmm nå er det jo lenge siden jeg hadde baby sist. Men f.eks når du skal hjem fra sykehuset og helt i begynnelsen når den lille kroppen og lille ryggen trenger å ligge flat. men der står jo anbefalt babykrybbe, er det noe nytt kanskje??

Hmmmm nå er det jo lenge siden jeg hadde baby sist. Men f.eks når du skal hjem fra sykehuset og helt i begynnelsen når den lille kroppen og lille ryggen trenger å ligge flat. men der står jo anbefalt babykrybbe, er det noe nytt kanskje??
De aller fleste babybilstoler har et nyfødtinnlegg sånn at babyen ligger mer enn han sitter. Det er ikke anbefalt med bag og sikkerhetsnett fordi barnet ligger ikke godt sikret ved en evt kollisjon. Bare tenk selv på hvordan barnet vil "slenges" rundt i en bag, men sitter "støpt" i en bilstol med sele på.

Så kan man jo unngå de lengste bilturene i starten og om man skal kjøre et stykke, heller stoppe og løfte ut barnet for å strekke på ryggen/skifte stilling.

Det er mye man ikke MÅ ha i starten, de aller fleste kjøper mer utstyr enn man trenger.

Man "må" ha:
-et sted å sove (seng, vugge, bedside crib)
-Et sted for å stelle (stellebord, stellematte)
-Vogn
-bilstol om man har bil/har behov
-noen skift med klær
-vognpose (vinterbaby)
-en balje eller lignende for bading

Resten kan man kjøpe etterhvert som behovet melder seg.

Fant en fin artikkel på nett som listet opp ting man burde ha, og en liste med ting som er kjekt å ha, men som man kan vente litt med. Nå får jeg ikke linket til den fra mobilen da, men om noen andre ikke gjør det, kan jeg gjøre det senere :)

Det hadde vært supert!

Det er mye man ikke MÅ ha i starten, de aller fleste kjøper mer utstyr enn man trenger.

Man "må" ha:
-et sted å sove (seng, vugge, bedside crib)
-Et sted for å stelle (stellebord, stellematte)
-Vogn
-bilstol om man har bil/har behov
-noen skift med klær
-vognpose (vinterbaby)
-en balje eller lignende for bading

Resten kan man kjøpe etterhvert som behovet melder seg.
Ja sant. Trenger vel ikke ta helt av:)

Signerer bare hunnykaos tror jeg, hun fikk sagt det så greit! ;) Hehe. De har gått bort i fra dette med at det er skadelig for ryggen å sitte i baby-bilstolen. Som hun skrev må man heller stoppe oftere så lille får strekt på seg dersom man måå kjøre veldig langt.

Back
Topp