Førstegangsgravid og Corona

FEB96

Blir kjent med forumet
Er gravid med mitt første barn og syns det er så trist at både fødselsforberedende kurs og barselgrupper uteblir pga smittevern. Vi har siden mars nesten ikke hatt noe smitte i kommunene der vi bor. Veldig gla for at Norge tar corona på alvor, men savner en følelse av trygghet i svangerskapet. Både kurset og barselgrupper var noe jeg så veldig frem til og blir både oppgitt og fortvilet av hele situasjonen.

Andre som opplever det samme i sin kommune? Eventuelt, hvordan løser din kommune situasjonene vi er i?

Er gravid med mitt første barn og syns det er så trist at både fødselsforberedende kurs og barselgrupper uteblir pga smittevern. Vi har siden mars nesten ikke hatt noe smitte i kommunene der vi bor. Veldig gla for at Norge tar corona på alvor, men savner en følelse av trygghet i svangerskapet. Både kurset og barselgrupper var noe jeg så veldig frem til og blir både oppgitt og fortvilet av hele situasjonen.

Andre som opplever det samme i sin kommune? Eventuelt, hvordan løser din kommune situasjonene vi er i?

Har hatt veldig lite smitte i min kommune også, mek her har mannen kunne vært med til jordmor hele veien, og på ul på orovatklinikken vi hadde henvisning til. Itillegg har de nå akkuray ppnet for fødselsforberedende kurs fra november av (19/11), men en begrensing på 9 par pga. Corona, men vi er heldige og fått kommet med! Så føler vi har blitt tatt godt ivaretatt egentlig, tror ikke vi hadde merket noe særlig forskjell med og uten corona for å være ærlig, så evig takknemlig for det :happy:
Veldig spent hvordan det blir med fødsel og barseltid, men mine nærmeste venninner har fått eller skal ha baby, så vi har uansett hverandre. Så er ekstremt heldig i denne situasjonen!
Synes absolutt at svangerskapsomsorgen burde prioriteres, corona eller ikke!

Jeg bor også i en kommune nesten uten smitte og er veldig enig med deg. Nå er riktignok dette mitt andre barn, men det er 11 år siden sist og første baby for mannen min. Vet ikke om vi hadde gått på fødselsforberedende kurs uansett, men mannen får jo heller ikke bli med til jordmor så det tas jo ikke hensyn til at de også kan ha ting de lurer på. Vi er heldige da, fødeavdelingen her tilbyr innskrivningssamtale der mannen får delta og han fikk bli med på oul. Men jeg synes oppriktig det er synd for alle dere som er førstegangs at svangerskapsoppfølging er såpass amputert for partner.

Jeg synes det er så trist om det ikke blir barselgrupper. Aner ikke om det er nå eller om alt sånt er avlyst. Selv om dette blir mitt tredje barn så har jeg fortsatt et behov for å treffe andre gravide her hvor jeg bor, å kunne trille på tur med for eksempel. Sånt kan forebygge fødselsdepresjon, det er jeg helt sikker på!
På helsestasjonen er det nå bare lov med en som følger hvert barn, og partner får ikke være med den som er gravid på kontroll.

Min kommune har aldri hatt verken barsel grupper eller fødselsforberede kurs. Klarer å føde vi og :p jeg bruker YouTube mye

Jeg er igrunn glad for at jordmor-tilbudet er åpent og at det er så lett å komme til jordmor her jeg bor. Men, jeg har jo ingen andre erfaringer heller. Og jeg syns det er vanvittig trist at mannen ikke får være med på noe som helst. Jeg håper han kanskje kan få være med på en time hos jordmor mot slutten, men vi får se. Vi får forberede oss så godt det går her hjemme.

Så kjedelig for dere som ikke får ha med mannen:( Litt heldigere vi i min kommune, her har vi fødselsforberedende kurs, kurs i samspill og ammekurs. Mannen får også være med både på kontroll til lege og jordmor. Eneste han ikke fikk være med på var oul på sykehuset, men da fikk han heller være med på facetime mens ul pågikk.

Her i kommunen får mannen være med på ulike kontroller og fødselsforberedende kurs. De har leid et stor lokale til det fødselsforberedende kurset slik at vi kan holde avstand :) Føler at vi er godt ivaretatt av kommunen, selv om det selvfølgelig nok hadde vært annerledes dersom korona hadde uteblitt! Bare håper at alt holder seg stabilt til fødsel, slik at mannen kan bli med :Heartred Er førstegangsfødende og har virkelig et behov for å få ha med min kjære, slik de fleste sikkert kjenner på! Vi får krysse fingrene om at alt går bra <3

Vi har heller ingenting og selv om alle klarer å føde så har jeg meldt meg på Smertefri fødsel, som var helt vilt dyrt og men er veldig informativt og gir meg skikkelig roa på selve fødselen. Har også opprettet lokale termingruppe og noen av oss har møttes på egne premisser og det funker veldig bra :)

Back
Topp